پنجشنبه 6 ارديبهشت 1403 شمسی /4/25/2024 10:20:50 AM
گزینه جدید رئیس جمهور برای وزارت صمت چقدر از مطالبات بخش معدن باخبر است؟

رئیس جمهور پس از چندین ماه بلاتکلیفی بالاخره علیرضا رزم حسینی را به عنوان وزیر پیشنهادی صمت به مجلس معرفی کرده است. او که پس از رای اعتماد، از استانداری خراسان رضوی راهی خیابان سمیه شده تا سکان وزارت صمت را به دست بگیرد، تا چه اندازه با بخش معدن آشناست و از مطالبات فعالان این بخش آگاه است؟
رزم 10 ماهه
به گزارش بیرونیت، در قدم اول کدام موانع و مشکلات در بخش معدن را باید رفع کند و در طول ۱۰ ماه باقی مانده از دولت دوازدهم  برای بخش معدن چه اقداماتی را باید اجرایی کند؟
محمدرضا بهرامن رئیس خانه معدن ایران در رابطه با این موضوع به "بیرونیت" مطرح کرد: در شرایط  فعلی اقتصاد در کشور نیاز به وزیری داریم که علاوه بر حفظ صادرات غیر نفتی در سال گذشته، آن را نیز توسعه دهد که با توجه به نگاه آقای رزم‌حسینی به توسعه اقتصادی و رشد صادرات غیر نفتی، این مهم  با مدیران با تجربه   در این وزرات خانه استراتژیک محقق خواهد شد.
او گفت: بخش خصوصی به‌رغم همه تنگناها، همه تلاش خود را بکار گرفته تا علاوه بر حفظ اشتغال و تولید موجود، برنامه‌های توسعه‌ای نیز داشته باشد، از این رو توقع بر آن است که وزیر پیشنهادی صمت نیز به موانع جدی پیش روی کسب و کار نظیر دخالت دولت در قیمت‌گذاری، محدودیت‌های صادراتی، چند نرخی بودن دلار، قوانین و مقررات دست و پاگیر و دخالت نهادهای غیر مرتبط در امور بخش خصوصی و نگاه مهندسی و علمی در توسعه صادرات  در شرایط بسیار خاص اقتصادی با وجود اثرات تحمیل تحریم‌های  سنگین بر اقتصاد کشور ‌عزیزمان، توجه جدی داشته باشد.
بهرامن تصریح کرد: آقای رزم‌حسینی در طول مدیریت خود در استان‌های کرمان و خراسان رضوی و همچنین سوابقی که در بخش خصوصی داشته‌اند، فردی مشورت‌پذیر و حامی بخش خصوصی هستند و اقتدار لازم را برای مدیریت بخش صنعت، معدن و تجارت دارند و می‌توانند ستاد وزارتخانه را زیر چتر سیاست‌های توسعه‌ای خود درآورند.
او افزود: خانه معدن ایران بر این باور است که علاوه بر مطالبه‌گری باید در کنار دولت‌ها برای حل مشکلات اقتصادی کشور  ایستاد، از این رو تمام توان کارشناسی خود را بکار خواهد گرفت تا هم مسائل و مشکلات بخش معدن در دوره جدید وزارت حل شود و هم اینکه برای اخذ بهترین تصمیم‌ها وزیر جدید صمت را یاری کند.
*با معدنکاران بخش خصوصی مشورت کند
در ادامه بهرام شکوری در گفت‌وگو با بیرونیت اظهار کرد: آقای رزم حسینی با توجه به اینکه اولا سبقه فعالیت بیش از ۲۰ ساله در بخش خصوصی را دارند خب طبیعتا با دغدغه های فعالان بخش خصوصی آشناست و آمده در بدنه دولت و بالاخره استانداری استان هایی را پذیرفته که مستعد است.
او افزود:  درواقع معدن و صنایع معدنی مانند استان کرمان و خراسان هستند و به نظرم رزومه موفقی را در این دو استان در توسعه بخش معدن و صنایع معدنی داشته‌اند.
شکوری با بیان‌ اینکه امیدواریم که به هرحال مجلس هم به آنها رای اعتماد دهد و وزارتخانه از این بلاتکلیفی دربیاید، افزود: همچنین این انتظار وجود دارد که ایشان استقرارشان در وزارت بتواند کمک به بخش تولید کند. امروز هم که اتاق بازرگانی و اصناف و تعاون هم میزبان ایشان بود، در اتاق بازرگانی ایران روسای کمیسیون ها و روسای اتاق‌ها دغدغه هایشان را به آن انتقال دادند و خوشبختانه ایشان هم قول دادند که کمک کنند و تسهیلگری کنند.
شکوری افزود: او باید در امور مدیریت کند نه دخالت. بلکه در این صورت به تولید کمک کند تا فعالیت‌های اقتصادی پا بگیرد، صادرات توسعه پیدا کند. در بخش معدن به نظر می رسد که اولین کاری که باید صورت بگیرد توسط ایشان تنظیم قوانین در حوزه اکتشاف، استخراج و فرآوری است که می‌تواند بسیار به بخش معدن کمک کند.
رئیس کمیسیون معادن اتاق بازرگانی ادامه داد:  مخصوصا بخش معدنی که ۹۸.۳ درصد آن را واحدهای کوچک و متوسط تشکیل می دهند که به دلیل همین موضوع که وجود دارد بخش اعظمی از آنچه که بالای ۵۰ درصد تعطیل هستند، اگر به چرخه تولید برگردند' می‌تواند کمک شایانی به اشتغال کشور و هم تولید و تکمیل زنجیره مواد معدنی شود. 
او با بیان اینکه وزیر جدید در صورت رای اعتماد از مجلس باید برای امور بخش معدن با کارشناسان این بخش مشورت کند، افزود: به نظر می رسد که ایشان اگر حمایت کافی را از این بخش معدن کند بخش معدن و صنایع معدنی می‌تواند جایگزین مناسبی برای نفت در آینده داشته باشد. خوشبختانه ایشان همراه است و قول داده که به هرحال نظرات بخش خصوصی را بشنود و با نظر بخش خصوصی سیاستگذاری کند که این نوید بسیار خوبی برای فعالان اقتصادی به خصوص در بخش معدن و صنایع معدنی محسوب می‌شود.
*رزم‌حسینی از تبار بخش خصوصی است
از سویی غلامحسین شافعی روز شنبه در نشست اعضای اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، اتاق اصناف و اتاق تعاون با رزم حسینی وزیر پیشنهادی وزارت صنعت، معدن و تجارت مطرح کرد: علیرضا رزم حسینی از مدیران برنامه‌ریز و هدفمند است که می‌تواند به وضع اقتصادی فعلی کمک کند.
شافعی در این نشست اظهار داشت: وی  از تبار بخش خصوصی است و آشنایی کامل به مشکلات موجود دارد. او همچنین گفته است در چنین موقعیتی با تمام مشکلات موجود، مدیریت بزرگترین وزارتخانه کشور به فردی که این‌چنین دست در بخش خصوصی داشته است سپرده می شود که موجب امیدواری برای بهبود شرایط است.
چندی پیش رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفت‌‌وگو  با "بیرونیت" سه شرط مجلس برای وزیر پیشنهادی صمت را تشریح کرد و گفت گزینه انتخابی باید غیر سیاسی، ترجیحا از بدنه وزارت، صاحب‌نظر در بخش تولید و تجارت باشد. 
عزت‌الله اکبری گفته بود: اگر دولت می‌خواهد وزیر پیشنهادی صمت رای بیاورد، بهتر است دو موضوع را حتما در نظر بگیرد. نخست آنکه گزینه پیشنهادی چهره‌ای سیاسی نباشد سپس از نیروهای متخصص وزارت صمت باشد. او معتقد است اگر  خدمت به مردم برای رییس‌جمهور در اولویت قرار دارد نباید یک وزارتخانه تخصصی را با یک انتخاب اشتباه درگیرحاشیه‌های بی‌حاصل سیاسی کند.
به گزارش بیرونیت، حال باید دید تا چه اندازه علیرضا رزم حسینی به مطالبات بخش معدن در ۱۰ ماهه باقی مانده از دولت دوازدهم توجه می‌کند و چه برنامه‌هایی را در راستای رونق معدنکاری اجرایی می‌کند؟ از طرفی باید دید سرنوشت مصوبات معدنی سرقینی سرپرست وزارت صمت چه خواهد شد؟


نمایش ساده


مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین