جمعه 10 فروردين 1403 شمسی /3/29/2024 5:25:27 PM
بهروز برنا در گفت‌وگو با بیرونیت مطرح کرد:

مشاور مدیرعامل شرکت تهیه مواد معدنی ایران معتقد است اکتشافاتی که در ایران انجام می‌شود را اگر در کفه ترازو قرار دهیم در «سطح» بوده و تنوع مواد معدنی باعث شده که جذب معدنکاری در سطح باشیم. او می‌گوید برای اکتشافات عمقی نیازمند دستگاه‌های حفاری مدرن پر سرعت هستیم که بتواند روزانه۳۰۰ متر حفاری کند اما متاسفانه در کشور تجهیزات مدرن با این ویژگی نداریم.ی
نیاز به دستگاه‌های مدرن اکتشاف
بهروز برنا در گفت‌وگو با بیرونیت با اشاره به اینکه در کشور ایران تنوع مواد معدنی بسیار زیاد است بیان کرد: همین تنوع مواد معدنی باعث شد که جذب کار در سطح باشیم اکنون که می خواهیم به سمت اکتشافات عمیق برویم و با توجه به تحریم ها نیازمند تجهیزات پیشرفته هستیم.
 او در ادامه به اقدامات سازمان زمین شناسی اشاره کرد و گفت: سازمان زمین شناسی با دو هلیکوپتر ژئوفیزیک هوایی را انجام داد و توانست با کشف معادن فاصله را کوتاه تر کند که در نتیجه محدوده های امیدبخش مشخص شد، شاید ۲۴ یا ۲۵ درصد کشور را توانستیم از این طریق پوشش و شناسایی کنیم که البته ایمیدرو هم توانست با کمک پروازها برای اکتشاف ژئوفیزیک هوایی محدوده هایی را بررسی کند که البته در محدوده های کوچک می توان از پهپاد کمک گرفت.
 او افزود: اکنون در بخش های زمین شناسی شناسایی فاز ۲۵ هزار و ۵۰ هزار را در دستور کار داریم و  ۷ یا ۸ لایه اطلاعاتی می تواند بسیاری از مسائل را حل کرده و بخش خصوصی مشکل کمتری خواهد داشت.
 مشاور مدیرعامل شرکت تهیه مواد معدنی ایران با تاکید بر بهره گیری دستگاه های حفاری مدرن در اکتشافات عمقی اظهار داشت: یکی از پارامترهای مهم در اکتشافات عمقی دستگاههای حفاری مدرن پر سرعت است که در حقیقت بتواند روزانه۳۰۰ متر حفاری کرده و اطلاعات را آنالیز و ثبت کند،متاسفانه در کشور تجهیزات مدرن با این ویژگی نداریم.
برنا در بخش دیگری از گفته های خویش با اشاره به اینکه امیدهای زیادی در بخش سنگ آهن وجود دارد بیان کرد: هشت محدوده آهن که از ذخایر ۲ میلیون تنی برخوردار است باید در تهران بررسی شود، در سال گذشته ۳۰۰ میلیون تن ذخایر آهن در استان‌های یزد،خراسان رضوی، کرمان و کردستان کشف شد و در سال جاری هم ذخیره هایی در محدوده گواهی کشف به دست آمده است.
 به گفته او شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران عمیق ترین حفاری را به عمق ۲۰۰۰ متر انجام داده است، که با ۲۰۰ متر ضخامت آهن روبرو شدیم که نشان دهنده آن است که در بخش سنگ‌آهن امیدهای زیادی داریم و هر چه  بیشتر به سمت اکتشاف عمیق برویم به ذخایر بیشتری یافته خواهد شد. برنا در پایان گفت: هر ماده معدنی سه بعد دارد و زمانیکه هر سه بعد در عمق باشد باید از تجهیزات مدرن استفاده کنیم باید کوشش کنیم که به کمک دانشگاه ها بتوانیم با کارهای آکادمیک به سمت پیشرفت در بخش معدن و اکتشافات گام برداریم درست مانند اقداماتی که در زمینه انرژی هسته ای و صنایع نظامی انجام شد.


مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین