شنبه 1 ارديبهشت 1403 شمسی /4/20/2024 5:00:56 PM
  • گروه مطلب:| گفتگو| معدن| فارسی|
  • کد مطلب:29073
  • زمان انتشار:دوشنبه 13 ارديبهشت 1400-15:53
  • کاربر:
رئیس خانه معدن استان یزد در گفت‌وگو با بیرونیت مطرح کرد:

رئیس خانه معدن استان یزد مطرح کرد: در مورد سنگ هماتیت در کشور کمتر مطالعه انجام شده و و از سوی دیگر صنایع فولا کمتر از آن استقبال می کنند و اکثر معادن سنگ آهن هماتیت با بحران در فروش مواجه هستند.
صادرات سنگ هماتیت در راستای منافع ملی است

سعید افضلی پور در گفت‌وگو با بیرونیت گفت: سنگ هماتیت در کشور از ذخایر قابل توجهی برخوردار است اما بازار مصرفی برای آنها نیست و تنها مصرف کننده، صنایع سیمان هستند که میزان تولید آن در ایران چندین برابر مصرف در صنعت سیمان است بنابر این سالانه مقدار زیادی سنگ آهن هماتیتی کم عیار در معادن انباشت می شود و بازار مصرف ندارد، به همین دلیل است که برای معادن تولید سنگ آهن هماتیتی جنبه اقتصادی ندارد.
او با اشاره به درخواست رئیس خانه معدن ایران به منظور حفظ تولید معادن این سنگ آهن گفت: با توجه به اینکه تولید سنگ آهن هماتیت در کشور بیش از نیاز مصرف سیمان است، جناب آقای بهرامن ریاست محترم خانه معدن ایران از معاونت معدنی درخواست کردند در راستای حفظ تولید و اشتغال زمینه برای صادرات سنگ آهن هماتیتی فراهم شود، تا مازاد مصرف به خارج از کشور صادر شده و معادن بتوانند به تولید خود ادامه دهند.
رئیس خانه معدن استان یزد با با بیان اینکه بخش خصوصی در اکتشافات معادن فعالیت قابل توجهی دارند تصریح کرد: بخش خصوصی به منظور شناسایی سنگ آهن وارد فعالیت می شوند اما در طی اکتشاف به ذخایر هماتیت برخورد می‌کنند بنابراین نیاز به بررسی برنامه ریزی در بهره برداری از ذخایر معدنی سنگ آهن هماتیتی احساس می‌شود.
افضلی پور ادامه داد: وزارت صمت به دنبال راه‌اندازی معادن کوچک و متوسط است که اکنون تولیدات معادن هماتیت افزایش پیدا کرده که توسط بخش فولاد جذب نمی شود. اگر بخواهیم که مانع فعالیت و کاهش تولید معادن شویم که مطابق با شعار سال نیست لذا باید زمینه را برای فعالیت معادن تولیدی سنگ آهن هماتیتی فراهم کنیم.
رئیس خانه معدن یزد در پایان خاطرنشان کرد: با ایجاد بازارهای جدید و شرایط مساعد صادرات و امکان واحدهای فرآوری سنگ آهن هماتیتی در مناطقی که همجواری معادن است ضمن تشویق می توانیم فضای جدیدی را برای فعالان این بخش فراهم کنیم که در راستای منافع ملی است در شرایط فعلی که واحد های فراوری وجود ندارند، مجوز صادرات برای سنگ آهن هماتیتی می‌تواند موضوع قابل توجهی برای حفظ اشتغال و فعالیت آنها باشد.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین