پنجشنبه 9 فروردين 1403 شمسی /3/28/2024 10:03:22 PM
  • گروه مطلب:| خبر| معدن| فارسی|
  • کد مطلب:29074
  • زمان انتشار:دوشنبه 13 ارديبهشت 1400-17:58
  • کاربر:
تکنوکراتی که دیپلمات شد

محمد هادی نژادحسینیان، وزیر پیشین صنایع سنگین در دولت سازندگی و سفیر دائم ایران در سازمان ملل در دوره وزارت کمال خرازی، درگذشت.
نژادحسینیان درگذشت

به گزارش بیرونیت، محمدهادی نژادحسینیان (زاده ۱۳۲۵ در تهران، درگذشته ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ در تهران)، وزیر صنایع سنگین در دولت‌های اول و دوم اکبر هاشمی رفسنجانی بود. وی مدتی نیز سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد بود که امروز در سن ۷۵ سالگی دار فانی را وداع کرد.

سید محمد هادی نژاد حسینیان که سابقه وزارت در دوران دفاع مقدس و دولت سازندگی را دارا بود، امروز پس از یک دوره طولانی بیماری درگذشت.

«سید محمد هادی نژاد حسینیان» در ۱۳۲۵ش در تهران به دنیا آمد. پس از اتمام تحصیلات ابتدائی و متوسطه، وارد دانشگاه تهران شد و در دانشکده فنی به تحصیل در رشته مهندسی راه و ساختمان پرداخت.

در ۱۳۴۹ با درجه فوق لیسانس راه و ساختمان فارغ التحصیل شد و تا ۱۳۵۴ش به فعالیت در شرکت‌های عمرانی پرداخت. در آن سال عازم آمریکا شد و به تحصیل در رشته حمل و نقل در مقطع دکتری پرداخت، ولی به علت پیروزی انقلاب اسلامی در ۱۳۵۷، تحصیل را نیمه کاره رها کرده به کشور بازگشت.

وی فعالیت‌های سیاسی خود را در تشکل دانشجویی انجمن اسلامی دانشگاه تهران و سپس انجمن‌های اسلامی دانشجویان ایرانی آمریکا و کانادا متمرکز کرده بود و ۱۳۵۶، رئیس شورای رهبری انجمن‌های اسلامی دانشجویان آمریکا و کانادا بود. 

وی در دهه ۶۰ به مقام عالی وزارت راه برگزیده شد و در کابینه مرحوم هاشمی رفسنجانی، وزیر صنایع سنگین بود و در دولت اصلاحات در دوره اول وزارت کمال خرازی در وزارت خارجه، سفیر دائم ایران در سازمان ملل شد.

نژاد حسینیان همچنین در دوره وزارت بیژن زنگنه، به عنوان معاون وزیر نفت در امور بین الملل منصوب شد و پس از آن مشاور وزیر نفت بود.

وی فعالیت های سیاسی خود را در تشکل دانشجویی انجمن اسلامی دانشگاه تهران و سپس انجمنهای اسلامی دانشجویان ایرانی آمریکا و کانادا متمرکز کرده بود و ۱۳۵۶، رئیس شورای رهبری انجمنهای اسلامی دانشجویان آمریکا و کانادا بود و سردبیری نشریه «نصر» ارگان انجمن فوق را برعهده داشت.

وی در کابینه موسوی به وزارت راه برگزیده شد و در کابینه رفسنجانی، وزیر صنایع سنگین بود و در دوره اول وزارت کمال خرازی در وزارت خارجه، سفیر دائم ایرن درسازمان ملل شد و سپس به نمایندگی ایران در سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) انتخاب شد.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین