پنجشنبه 9 فروردين 1403 شمسی /3/28/2024 3:25:06 PM
  • گروه مطلب:| خبر| معدن| فارسی|
  • کد مطلب:29083
  • زمان انتشار:چهارشنبه 15 ارديبهشت 1400-16:32
  • کاربر:

فرماندار اسفراین گفت: سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران( ایمیدرو ) روز چهارشنبه کار مطالعاتی اکتشاف تفصیلی در معدن آلبلاغ این شهرستان خراسان شمالی را به منظور اجرای تعهدات گام به گام خود آغاز کرد.
ایمیدرو اکتشافات تفصیلی را در معدن آلبلاغ اسفراین آغاز کرد

به گزارش بیرونیت، مهدی کرامتی اظهار داشت: با پیگیری انجام شده و برگزاری جلسات با مدیران ایمیدرو در هفته جاری، مطالعات و اکتشاف تفصیلی در معدن سرب و روی آلبلاغ به منظور تعیین میزان ذخایر معدنی این منطقه از سوی این سازمان اجرایی شد.

وی افزود: نقشه برداری از توپوگرافی منطقه برای تعیین‌ میزان‌ذخیره سرب و روی در محدوده منطقه معدن آلبلاغ توسط پهباد و اقدام برای راه دسترسی به معدن آلبلاغ از جمله اقدامات مرحله اکتشاف تفصیلی در این منطقه است.

فرماندار اسفراین افزود: بر اساس اعلام ایمیدرو مطالعات تفضیلی اکتشاف در منطقه معدن آلبلاغ تا تیرماه پایان خواهد یافت و پس از تعیین‌ میزان ذخایر معدنی این منطقه  وارد مرحله بهره برداری و استخراج خواهد شد.

معدن سرب و روی آلبلاغ اسفراین در منطقه ای کوهستانی و سخت گذر با همین نام در شهرستان اسفراین استان خراسان شمالی واقع است که برداشت غیرمجاز از ذخایر آن از اواخر سال ۹۷ توسط محلی ها آغاز شد و از بهار ۹۸ با هجوم سودجویان از دیگر نقاط کشور به این منطقه شدت گرفت.

واقع شدن این معدن در محدوده حفاظت شده زیست محیطی ساریگل، موجب شد سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی مدتها در ثبت آن ناکام بماند ولی پس از پیگیری رسانه ها و مسوولان شهرستانی و استانی در  مهرماه ۹۸ وزارت صنعت، معدن و تجارت مجوز مطالعات و اکتشافات اولیه بر روی این منطقه معدنی را برای ایمیدرو صادر کرد.  

وقوع چندباره حوادث آوار و ریزش سنگ در این معدن در ۲ سال اخیر جان هفت نفر از برداشت کنندگان غیرمجاز را، که بعضا از دیگر مناطق کشور راهی این منطقه شده بودند، گرفته است.

این معدن پس از مدتها بلاتکلیفی، سرانجام اوایل اسفند ۹۹ به صورت کامل از حضور برداشت کنندگان‌ غیرمجاز پاکسازی شده و در اختیار شرکت حفاظتی ایمیدرو قرار گرفت تا ضمن حفاظت از این منطقه کار مطالعات عمومی و تفضیلی اکشتافی منطقه معدن آلبلاغ برای تعیین میزان ذخائر سرب و روی انجام و پس از تایید برای استخراج و بهره برداری ازاین معدن تدابیر لازم گرفته شود.

شهرستان ۱۲۰ هزار نفری اسفراین در ۶۰ کیلومتری جنوب شرقی بجنورد قرار دارد.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین