پنجشنبه 6 ارديبهشت 1403 شمسی /4/25/2024 8:51:08 PM
رئیس خانه معدن ایلام هشدار داد:

رئیس خانه معدن ایلام اجرای ماده 54 قانون برنامه ششم را در بخش معدن غیرکارشناسی دانست و گفت: انتظار ما فعالان معدنی از دولت این است که در خصوص ماده 54 تجدیدنظر کند و اجازه ندهد چنین نگاه‌های غیرکارشناسی بخش معدن کشور را از توسعه عقب بیاندازد.  
با اجرای ماده 54 معادن کشور را از توسعه دور نکنید/ بازار صادرات معادن بیتومین ایلام باید احیا شود

به گزارش معدن نامه، شهروز رستمی با بیان مطلب فوق اظهار کرد: در ماده 54 قانون برنامه ششم توسعه آمده است باید یک درصد فروش شرکت‌های معدنی به خزانه کشوری واریز شود در حالی که بهتر بود پیش از تصویب در حضور فعالان معدنی بخش خصوصی این ماده بررسی می‌شد. زیرا اجرای چنین ماده‌ای برای بخش معدن تبعات بسیار جدی در پی خواهد داشت.

او ادامه داد: در مقطع کنونی خانه معدن ایران به عنوان بزرگترین تشکل معدنی ایران می‌تواند در کنار سیاستگذاری‌های معدنی دولت و مجلس اثرگذار واقع شود. چرا که کارشناسان معدنی این تشکل تجارب چندین ساله در بخش معدن دارند و با نگاه بخش خصوصی مسائل مربوط به فعالیت‌های معدنی را می‌بینند.

رستمی با بیان اینکه انتظار ما در دولت دوازدهم نقش پررنگ بخش خصوصی در سیاستگذاری‌های معدنی کشور است، گفت: در حال حاضر سرمایه گذاری در بخش معدن با مشکلات بسیاری ماند منابع طبیعی و محیط زیست روبه‌روست و نباید فضای فعالیت معدنی کشور را با سیاستگذاری‌‌های غلط مخدوش کرد. معدنکاران استان ایلام در خصوص اجرای ماده 54 بسیار نگران هستند و اجرای این ماده را اصلا به صلاح بخش معدن نمی‌بینند چرا که معتقدند وضع این نوع مالیات با هدف توسعه معدن و صنایع معدنی مطابقت نمی‌کند.

رئیس خانه معدن ایلام با بیان اینکه دولت برای رشد بخش معدن باید حرف معدنکاران بخش خصوصی را گوش کند، افزود: امیدواریم دولت دوازدهم با تدبیر و منطق در خصوص اجرای ماده 54 تجدیدنظر کند و از مشاوره‌های فعالان معدنی استفاده کند. این اصلا درست نیست که معادنی که به دلیل تحریم‌ها و مسائل مالی طی سال‌های اخیر قادر به تولید نبودند، مالیات‌های سنگین بدهند و به دلیل چنین سیاست‌های نادرستی بنگاه‌شان در معرض تعطیلی قرار گیرد.

او افزود: بیتومین اصلی ترین کانی معادن ایلام محسوب می‌شوند و در مقطع کنونی بزرگترین دخیره بیتومین خاورمیانه در ایلام است. اما به دلیل اینکه سال‌های اخیر تحریم بین‌المللی بوده‌ایم، بازار فروش‌مان را از دست داده‌ایم و همین سبب شده جریان صادراتی‌مان به چین و مکزیک قطع شود و با مشکلات بسیاری روبه رو شویم. در صورتی که کرمانشاه و ایلام دارای معادن بیتومین بسیاری هستند. اما امیدواریم در دولت دوازدهم به ظرفیت‌های معدنی ایلام توجه بیشتری شود و با سیاستگذاری‌های مناسب بازارهای‌مان دوباره تقویت شوند. چرا که سرمایه‌گذاری در بخش معدن دیربازده است و احیای بازارهای مواد معدنی سال‌ها به طول می‌انجامد. 



منبع: روابط عمومی خانه معدن ایران

مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین