جمعه 31 فروردين 1403 شمسی /4/19/2024 2:44:38 AM

نشست مجازی این سازمان با سازمان زمین‌شناسی دانمارک و گرینلند با حضور علیرضا شهیدی معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس این سازمان، دکتر جعفر عمرانی معاون زمین‌شناسی، مهندس محمدباقر دری معاون اکتشاف برگزار شد.
برگزاری نشست سازمان‌های زمین‌شناسی ایران و دانمارک؛ تاکید بر توسعه همکاری‌ در بخش علوم‌زمین

به گزارش بیرونیت به نقل از روابط‌عمومی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور، در این نشست، آقایان یسپر وار سفیر سفارت دانمارک در ایران و پروفسور فلمینگ لارسن رئیس سازمان زمین‌شناسی دانمارک و گرینلند و دکتر اسپن آکن معاون این سازمان و خانم پرستو شریفی به عنوان مهمانان مدعو از دانمارک حضور داشتند.
در ابتدای این نشست رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی ایران ضمن خوشامدگویی به اعضای حاضر در جلسه و تشکر از زحمات سفیر دانمارک در تهران برای پایه‌ریزی این وبینار، گفت: امید است با شناسایی درست از توانمندی‌ها و نیازهای هر دو سازمان آینده همکاری‌های علمی با یکدیگر را برنامه‌ریزی کنیم.
دکتر علیرضا شهیدی خاطرنشان کرد: تولید نقشه‌های زمین‌شناسی کوچک، متوسط و بزرگ مقیاس زمین‌شناسی و اکتشافی، شناسایی و پایش مخاطرات زمین‌شناسی، اجرای پروژه‌های ملی و بین‌المللی، مسئولیت تولید نقشه‌های زمین‌شناسی خاورمیانه در لایه‌های مختلف (به عنوان مسئول CGMW) و برگزاری ۳۹ گردهمایی تخصصی ملی و بین‌المللی علوم‌زمین در ایران از جمله فعالیت‌های این سازمان است.
به گفته وی، امروزه نیز با توجه به تغییرات اقلیمی در سطح جهان و به‌ویژه در ایران با مشکلاتی از قبیل تامین آب شرب و کشاورزی، خشکسالی، بروز سیل و زمین‌لغزش در برخی نقاط، فرونشست و ریزگردها مواجه شده‌ایم.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت ابراز امیدواری کرد تا با همکاری‌های علمی منطقه‌ای و بین‌المللی به‌ویژه میان سازمان‌های زمین‌شناسی بتوانیم بر پاره‌ای از این مشکلات چیره شویم.
شهیدی ابراز امیدواری کرد که در زمینه استفاده از تکنولوژی‌های های‌تک و ماهواری و برگزاری دوره‌های آموزشی نیز همکاری کنیم و پس از اتمام همه‌گیری بیماری کووید به صورت حضوری میزبان طرف دانمارکی باشند.
در ادامه سفیر دانمارک در ایران ضمن ابراز خرسندی از ایجاد همکاری بین دو سازمان، گفت: در سال ۲۰۰۹ این همکاری میان دو سازمان وجود داشت ولی در طول این سال‌ها متوقف بود که در حال حاضر فرصت و پتانسیل آغاز همکاری جدید وجود دارد.
آقای یسپر وار افزود: وظیفه سفارت دانمارک و بخش دیپلماتیک این است که ارتباطات بین‌المللی را تسریع بخشند و ادامه همکاری‌ها برای GSI و GEUS را تسهیل بخشد.
دکتر خلیل بهارفیروزی رئیس اداره بین‌الملل سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور ماموریت و چشم‌انداز سازمان متبوع خود را برای حاضران تصریح کرد.
در ادامه این وبینار رئیس سازمان زمین‌شناسی دانمارک نیز به ارائه فعالیت‌های سازمان خود پرداخت و گفت: GEUS ﺑﻪ ﺷﮑﻞ ﮐﻨﻮﻧﯽ در ﺳﺎل ۱۹۹۵ از زمان ادغام دو سازمان زمین‌شناسی دانمارک و گرینلند با یکدیگر آغاز به کار کرد.
پروفسور لارسن با بیان این‌که سازمان زمین‌شناسی گرینلند در سال ۱۹۴۶ و سازمان زمین‌شناسی دانمارک در سال ۱۸۸۸ تاسیس شد، تصریح کرد: در مجموع بیش از ۴۰۰ متخصص در این سازمان فعالیت دارند که مرکز اصلی آن در کپنهاگ است و شعبه‌های دیگری نیز در شهرهای دیگر دانمارک وجود دارد.
وی با تاکید بر این‌که برنامه کاری سازمان زمین‌شناسی دانمارک در حوزه‌های انرژی، منابع معدنی، طبیعت و اقلیم و منابع آب است؛ گفت: برنامه های بین‌المللی این سازمان در کشورهای اروپایی، آفریقا، آمریکاو... در زمینه منابع آب، انرژی و منابع معدنی، زمین گرمایی‌و... است.
پروفسور لارسن افزود: خوشحالیم که سفارت دانمارک در ایران می‌تواند در این همکاری نقش داشته باشد و اعلام داشت تمرکز ما بر روی منابع آبی است.
در ادامه دکتر آکن ضمن ابراز خرسندی از فرصت به دست آمده از تبادل فرصت‌ها بین دو سازمان و همکاری‌های آتی دو جانبه در اجرای پروژه‌های بین‌المللی استقبال کرد.
مهندس دری معاون اکتشاف نیز گفت: سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی ایران از توسعه همکاری‌ها در زمینه اکتشاف مواد معدنی در مناطق تحت‌الارضی، املاح تبخیری و استفاده از منابع ژئوترمال و شیرین‌سازی آب دریا استقبال خواهد کرد.
دکتر عمرانی معاون زمین‌شناسی گفت: امید است در آینده نشستی به صورت حضوری تشکیل شود از آمادگی سازمان متبوع خود جهت همکاری در زمینه تهیه نقشه‌های زمین‌شناسی، مخاطرات و زیست‌محیطی خبر داد.
مهندس انصاری نیز خاطرنشان کرد: ایران در منابع آبی و مخاطرات زمین‌شناسی فعالیت کرده و مدیریت مهندسی زمین‎شناسی این سازمان امیدوار است بتواند با روش‌های جدید مثل داده‌های ماهواره‌ای و برنامه‌های کاربردی برای تغییرات اقلیمی زمین‌لرزه و زمین‌شناسی کواترنری تجربیات خود را توسعه دهد.
حاضران در این نشست ضمن معرفی نمایندگانی از دو طرف نسبت به تبادل اطلاعات و بررسی بیشتر موضوعات مشترک جهت انعقاد تفاهم‌نامه در آینده توافق کردند.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین