جمعه 10 فروردين 1403 شمسی /3/29/2024 6:01:53 AM
محمدرضا اسپهبد در گفت‌وگو با بیرونیت مطرح کرد:

مشاور امور اکتشاف طرح توسعه معدن معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری معتقد است خام‌فروشی آفتی برای اقتصاد و صنایع معدنی کشور است.
ارزآوری معدن با ترویج واحدهای فرآوری/ احیای معادن کوچک شتاب بگیرد
 او می‌گوید وقت آن رسیده که با ارتقای فرآوری در صنایع معدنی بازارهای صادراتی‌مان را تقویت کنیم. فروش مواد معدنی با قیمت ارزان سودی برای کشور ندارد و باید از طریق راه‌اندازی‌ کارخانه‌های فرآوری در کنار معادن و صنایع معدنی ارزآوری داشته باشیم.
 او با بیان اینکه نه تنها در صنایع معدنی بلکه در صنایع نفتی هم باید به موضوع فرآوری اهمیت ویژه ای بدهیم، گفت: با اجرای طرح احیای معادن کوچک و راه‌اندازی واحدهای فرآوری علاوه بر رونق اقتصاد معادن و افزایش درآمدهای این بخش از خام‌فروشی جلوگیری می‌شود به همین دلیل شتاب بخشی روند احیای معادن کوچک ضرورت دارد. 
اسپهبد افزود: صادرات صنایع معدنی مانند روی و مس برای اقتصاد کشور اثرگذاری قابل توجهی دارد و سنگ آهن هم که فرآورده نهایی آن آهن است و پس از فرآوری آن به کنسانتره مازاد تولید را می‌توان برای صنایع فولادی سایر کشورها صادر کرد.
مشاور امور اکتشاف طرح توسعه معدن معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری افزود: در حال حاضر کارخانه‌های فولادسازی با کارنامه خوبی در کشور فعالیت می‌کنند و جایگاه خوبی را در دنیا داریم اما نباید اجازه دهیم که این صنعت ضعیف شود، امروز کارخانه‌هایی که در کنار معادن راه‌اندازی می‌شوند، می‌توانند نقش بسزایی در صادرات صنایع معدنی داشته باشند.
اسپهبد با بیان اینکه سنگ‌آهن نباید به صورت خام در اختیار سایر کشورها قرار گیرد، تصریح کرد: با توجه به پتانسیل‌های معدنی ایران می‌توانیم با افزایش اکتشافات در تامین سنگ‌آهن صنایع فولادی کشورهای حاشیه خلیج فارس ورود پیدا کرده و محصولات فرآوری شده را به بازارهای مختلف صادر کنیم. گرچه این امر مستلزم این است که سیاستگذاران و مجریان خام فروشی را برای همیشه در صنایع معدنی فراموش کنند.


مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین