پنجشنبه 9 فروردين 1403 شمسی /3/28/2024 1:22:42 PM
  • گروه مطلب:| گزارش| معدن| فارسی|
  • کد مطلب:29387
  • زمان انتشار:چهارشنبه 19 خرداد 1400-7:59
  • کاربر:
دلایل استقبال متقاضیان از میلگرد ۱۵ هزار تومانی

۱۳‌هزار تومانی شدن شمش فولاد و معامله میلگرد در کانال قیمتی ۱۵ هزار تومان اتفاقاتی بود که برای اولین مرتبه در رینگ معاملاتی بورس‌کالای ایران و بازار آزاد تهران رقم خورد. 
رشد افسارگسیخته قیمت فولاد

در حالی بهای شمش و محصولات طویل فولادی در بازار داخل در مسیر صعود قیمتی قرار گرفته‌اند که محصولات مشابه در بازارهای جهانی از سکه افتاده‌اند و ریزش‌های قابل‌ملاحظه‌ای را ظرف روزهای اخیر تجربه می‌کنند.
با این وجود اثربخشی سیگنال‌های افزایشی بازار داخل بسیار قوی‌تر از سیگنال‌های کاهشی جهانی بوده به گونه‌ای که این هفته نیز رکوردی جدید برای معاملات شمش فولاد در بورس‌کالا و مقاطع طویل فولادی در بازار آزاد به ثبت رسید. دو سیگنال بازگشت مجدد نرخ ارز به کانال ۲۴ هزار تومان که از هفته گذشته آغاز شد، همچنین برآورد کاهش تولید به دلیل کمبود آب و برق در ماه‌های آینده و البته نزدیک‌شدن به روزهای پایانی دولت فعلی مهم‌ترین دلایل اوج‌گیری قیمت‌ها در بازار داخل ظرف هفته‌های اخیر بوده است.

رکوردشکنی قیمتی فولاد داخلی همزمان با سقوط نرخ‌های جهانی
رشد مستمر بهای پایه شمش فولاد در رینگ معاملاتی بورس‌کالای ایران برای پنجمین هفته متوالی ادامه داشت و فولادسازان محصول خود را دیروز (سه‌شنبه ۱۸ خرداد ماه) با نرخی در کانال ۱۳ هزار تومان در رینگ معاملاتی بورس‌کالا عرضه کردند. اگرچه رشد مستمر قیمت‌ها به موضوعی تکراری در این بازار بدل شده اما این اولین مرتبه در تاریخ دادوستدهای این بازار بود که شمش به کانال ۱۳ هزار تومانی پا گذاشت. درحالی بهای شمش فولاد در بازار داخل در مسیر مستمر و شتابان رشد قیمتی قرار گرفته که فولاد در بسیاری از بازارهای دنیا از رونق افتاده و این روزها در مسیر کاهش نرخ قدم برمی‌دارد. به‌عنوان مثال قیمت بیلت فولادی صادراتی دریای‌سیاه که تا چند هفته قبل مبنای تعیین نرخ شمش فولاد در بازار داخل بود از ۷۲۵ دلار در یازدهم ماه مه به ۶۵۳ دلار به ازای هر تن در روز اول ژوئن رسید و به این ترتیب این محصول ظرف مدت حدود ۲۰ روز افتی ۱۰ درصدی را تجربه کرد. اما در همین بازه زمانی (‌۲۱ اردیبهشت تا ۱۸ خرداد) بهای پایه شمش فولاد در رینگ معاملاتی بورس‌کالای ایران افزایشی ۷/ ۱۳درصدی داشته است.

هم‌راستا با از سکه‌افتادن بازار فولاد در نقاط مختلف دنیا از مشتریان فولاد ایران در بازارهای صادراتی نیز کاسته شده که این موضوع به خوبی خود را در افت نرخ شمش فولاد صادراتی کشور نشان داده است. براساس گزارش متال‌بولتن‌بیلت صادراتی ایران فوب خلیج‌فارس در روز اول ژوئن در بازه ۶۲۵ تا ۶۳۵ دلار به ازای هر تن مورد دادوستد قرار گرفت؛ این در حالی بود که این محصول در یازدهم ماه مه در محدوده قیمتی ۶۶۰ تا ۶۹۵ دلار به ازای هر تن مورد معامله قرار می‌گرفت. به این ترتیب این محصول در این بازه زمانی (۲۱ اردیبهشت تا ۱۱ خرداد ماه‌) در حداقل نرخ کاهشی ۳/ ۵درصدی و حداکثر افتی ۶/ ۸درصدی داشته است.

با توجه به میانگین نرخ فروش شمش فولاد در معاملات هفته قبل در بورس‌کالا که برابر ۱۲ هزار و ۹۰۰ تومان در نظر گرفته شده بود؛ فولادسازان اجازه داشتند محصول خود را در بازه قیمتی ۱۳ هزار و ۳۰۰ تومان تا ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان به رینگ معاملاتی بورس‌کالا بیاورند. البته اغلب عرضه‌کنندگان محصول خود را در نرخی نزدیک به سقف قیمتی تعیین‌شده به رینگ آوردند و به این ترتیب رکورد نرخ پایه شمش فولاد در این بازار شکسته شد. افزایش قابل‌ملاحظه قیمت پایه شمش فولاد در این بازار به عقب‌نشینی نسبی متقاضیان از خرید منجر شد.

در معاملات دیروز، فولادسازان برابر ۱۰ هزار و ۸۰۰ تن شمش فولاد را به رینگ معاملاتی بورس‌کالا آوردند، نرخ پایه‌ تمامی این عرضه‌ها در کانال ۱۳ هزار تومان ثبت شد و در نهایت نیز به معامله حدود ۵۰هزار تن محصول از این بازار انجامید. این رقم کمترین میزان شمش فولاد معامله‌شده هفتگی در این بازار پس از هفته اول بهمن بود. میانگین قیمت معامله شمش فولاد از این بازار در فروش‌های دیروز به ۱۳ هزار و ۳۰۰ تومان رسید، بنابراین با ادامه رویه فعلی در تعیین قیمت پایه انتظار می‌رود که نرخ پایه برای فروش‌های هفته بعد در بازه قیمتی ۱۲ هزار و ۹۰۰ تا ۱۳ هزار و ۷۰۰ تومان انجام شود و مجددا شاهد رکوردشکنی قیمت در این بازار باشیم.

میلگرد ۱۵ هزار تومانی شد
اعلام قیمت پایه شمش فولاد در روز دوشنبه ۱۷ خرداد باعث شد تا نرخ مقاطع طویل فولادی در بازار آزاد رکوردهای جدید قیمتی را به ثبت برساند و برای اولین مرتبه بهای میلگرد در بازار آزاد تهران به کانال ۱۵‌هزار تومانی وارد شود. قیمت پایه شمش فولاد در عرضه‌های دیروز با احتساب مالیات ارزش‌افزوده و کارمزد ارکان بورس به ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومان می‌رسید؛ پیام این رشد بهای پایه شمش فولاد برای بازار ۱۵ هزار تومانی‌شدن میلگرد بود. در عین حال با توجه به افزایش هزینه‌های تولید و احتمال کمبود آب و برق ظرف ماه‌های آینده برخی از فعالان بازار احتمال کاهش تولید شمش و مقاطع فولادی را در ماه‌های پیش‌رو را مطرح می‌کنند و از همین‌رو با وجود رکوردشکنی قیمت‌ بر میزان خرید در این بازار افزوده شده است.

بهای پایه میلگرد برای عرضه امروز (چهارشنبه ۱۹ خرداد) برابر ۱۳ هزارو ۹۶۰ تومان اعلام شد که با مالیات ارزش افزوده و کارمزد ارکان بورس این نرخ به ۱۵ هزار و ۲۰۰ تومان می‌رسد. گفت‌وگوی «دنیای‌اقتصاد» با فعالان بازار آزاد تهران از بازگشت رونق به این بازار حکایت دارد؛ این رونق ناشی از افزایش تقاضای سرمایه‌ای در این بازار است. افزایش نرخ ارز آزاد و برآورد سرایت این رشد قیمتی در بهای ارز نیمایی و در نتیجه افزایش قیمت‌های پایه برای هفته‌های بعد یکی از موضوعاتی است که به رونق در بازار آزاد تهران منجر شده است. در عین حال نزدیکی به روزهای پایانی دولت دوازدهم بر التهابات این بازار افزوده و زمینه‌ساز رشد قیمتی بدون هیچ نظارتی را فراهم کرده است. برآورد کاهش تولید محصولات فولادی در ماه‌های آینده با توجه به بحران آب و برق در کشور موضوع دیگری است که افراد را به خرید پیش از موعد از این بازار سوق می‌دهد.

در کنار موارد بیان‌شده در شرایطی که بسیاری از بازارها به دلایل مختلف از جمله سردرگمی نسبت به آینده در رکود به‌سر می‌برند، رونق نسبی در این بازار باعث شده تا سرمایه‌های سرگردان راهی این بازار شوند که این موضوع به تثبیت نرخ‌ها در کانال جدید قیمتی کمک می‌کند.

همانگونه که گفته شد، رینگ دیروز شمش فولاد در بورس‌کالا رونق چندانی نداشت؛ اما با توجه به فاصله حدود ۴۰۰ تومانی میان بهای پایه شمش و میلگرد برای عرضه امروز انتظار می‌رود که خریداران استقبال نسبتا خوبی از عرضه‌های مقاطع طویل فولادی در رینگ امروز داشته باشند. بازگشت رونق به معاملات بازار آزاد، موضوع دیگری است که احتمال استقبال خریداران از رینگ امروز را تقویت می‌کند.
منبع: دنیای اقتصاد



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین