جمعه 10 فروردين 1403 شمسی /3/29/2024 7:11:16 PM
  • گروه مطلب:| خبر| معدن| فارسی|
  • کد مطلب:30388
  • زمان انتشار:دوشنبه 26 مهر 1400-14:32
  • کاربر:
در نشست تخصصی اهمیت سیاستگذاری راهبردی دولت در تکمیل زنجیره ارزش معدنکاری مطرح شد

دکتر کیوان جعفری طهرانی، تحلیل‌گر ارشد بین المللی حوزه سنگ آهن و فولاد در نشست تخصصی اهمیت سیاستگذاری راهبردی دولت در تکمیل زنجیره ارزش معدنکاری مطرح کرد: همه ما امیدوار هستیم که تحریم‌ها برداشته شده و فعالیت‌های تجاری رونق بگیرند.
اهمیت افزایش سهم تولید ناخالص داخلی در بخش معدن

به گزارش بیرونیت در این نشست جعفری طهرانی افزود: ما همواره نگران کاهش سهم gdp بخش معدن بودیم. شیلی که از نظر تولید مس جایگاه عقب تری دارد و هنوز ذخایر زیادی را باز نکرده است. عربستان صعودی حدود یک پانزدهم سهم gdp را از معدن و صنایع معدنی به دست آورده است. صادرات آهن اسفنجی، پسته و‌ سنگ نمک ما امروز به هند متوقف شده است. شرایط دشواری داریم و راهکار رسیدگی به آن توجه به ایجاد کالا با ارزش افزوده بالاتر است.

او افزود: اگر محدودیت‌های بین‌المللی برداشته شود هم صادرات ما افزایش پیدا خواهد کرد و هم به جذب سرمایه‌گذار خارجی کمک می‌کند. مسائل حقوقی هم موضوع مهمی است که باید به آن پرداخت شود. چینی‌ها در معادن مس با عیار ۷ دهم را ریکاوری می‌کنند. امروز استارتاپی داریم که به موضوع سد باطله و ریکاوری معادن می‌پردازند و این رویکرد جای خوشحالی دارد.

ابراهیم جمیلی، مدیر عامل زرین معدن آسیا در ادامه این نشست مطرح کرد: اگر سیاست گذاری دولت در حوزه معدن به بخش‌های ارزش افرین باشد افراد زیادی را به معدن جذب خواهد کرد. مشکل عدم باور خودمان و بخش خصوصی است مثل عدم باور نقش خانه معدن در سیاست‌های کشور.

او افزود: الان شرکت‌های دانش بنیان در حوزه معدن کم نیست اما آیا در جامعه معدنی شناسایی شدند و مورد حمایت قرار گرفتند؟ گمان نکنید قراراست تحریم‌ها به یکباره برداشته شود پس باید برای ادامه حیات و افزایش ارزش افزوده برنامه ریزی داشته باشیم.

جمیلی افزود: بخش معدن بخشی است که جا برای فعالیت هیچ کسی در آن تنگ نیست. ما هنوز اندرخم این هستیم که سنگ آهن صادر کنیم یا و دنیا دغدغه‌های بزرگ‌تری دارد. باید به جای تصمیم شعاری تفکر درستی داشته باشیم و در زمان مقرر آن را به نتیجه برسانیم. تمام جلساتی که دولت برگزار می‌کند همان صحبت‌های تکراری و همان راهکار‌های تکراری است. آیا صندوق حمایت توانسته رسالت خود را به اجرا کند.

جمیلی ادامه داد: ما بنگاه‌ها هم با هم غریبه‌ایم و در بسیاری از تحقیقات مواردی عمل می‌کنیم، گاهی ما تحقیقی را دنبال می‌کنیم که ۶ سال پیش در جایی انجام شده و نتیجه گیری هم شده است اما اطلاع رسانی در حد صفر است.

او خطاب به محمدرضا بهرامن رئیس خانه معدن ایران مطرح کرد: اولا موضوع بانک اطلاعاتی در تمام زمینه‌ها در خانه معدن ایجاد شود. چه کسانی که محصولی ارائه می‌کنند و چه کسانی که خریدار اطلاعات هستند باید این بانک اطلاعاتی به عنوان یک رفرنس مورد استفاده قرار بگیرد. باید ارتباطمان را با فعالان معدنی خارج از کشور که سرمایه‌های اصلی ما هستند بیشتر کنیم. ما از ابتدا فرایند رشد و تاسیس خانه معدن را دیدیم و به آن امیدوار هستیم.


یکی از شرکت‌کنندگان این نشست تخصصی درباره استارتاپی که در حوزه تحقیقات فعالیت داشته و چالش‌هایی که با آن رو به رو شده بود، صحبت کرد و جمیلی در پاسخ به او‌ گفت: باید استمرار داشته باشید و خسته نشوید. ما باید تیمی کار کردن را یاد بگیریم. یکی از علل موفقت من این بود که در اغلب فعالیت‌های تجاری شریک داشتم. اگر با این رویکرد که در آینده بخشی از درآمد را صرف کار خیر خواهید کرد و به مسئولیت اجتماعی توجه میکنید به فعالیت بپردازید.

احمدرضا صیادی رئیس انجمن مهندسی معدن در ادامه این نشست مطرح کرد: ارزش آفرینی در طول زنجیره تولید معادن و صنایع معدنی است. اگر نگاهی به سال‌های گذشته بندازیم سال ۸۴ دولتی آرمانگرا در حوزه فولاد داشتیم. فرض کرده بودند افزایش تولید برای توسعه صنایع لازم است و‌اوسعه مناطق کمتر برخوردار ایران اهمیت زیادی دارد، منابع انرژی ما ارزان است و به وقوع وجود دارد که این فرض امروز مشکل ساز شده است و‌ مواردی از این قبیل.

او افزود: بهره وری با رشد قیمت همواره رابطه عکس داشته و سیاست تولید بیشتر با هر شرایطی در نهایت باعث افت شدید قیمت و در نهایتایجاد مشکلات بزرگ شد.

صیادی ادامه داد: سیاست گذاران ما موضوع ۷ طرح استانی را برای استان‌های فولاد در نظر گرفتند که از آن به عنوان میراث شوم یاد می‌شود. قسمت مهمی از ارزشافرینی در بخش معدن ناشی از رانت منابع است اما از این رانت منابع با رانت سیاسی ترکیب شود فساد زا خواهد شد. بهینه سازی زنجیره ارزش الزامات خود را دارد ک یکی از آن‌ها توجه به زنجیره تامین است. پیشنهاد می‌شوند توقف صدور مجوزهای توسعه در برخی مناطق که با اختلال تامین مواجه هستیم در دستور کار قرار بگیرد. زنجیره‌های ارزشی که می‌توانند در کنار هم خلق ارزش کنند متاسفانه با تعرض منافع و با تفکر غلط ادامه فعالیت می‌دهند. نرخ افزایش تولید باید متناسب با نرخ کشف صورت بگیرد

او ادامه داد: یکی از کلوگاه‌های رشد بحث بهره وری است. یکی از ریسک‌هایی که همیشه در مقابل شرکت‌های معدنی خود نمایی کرده موضوع بهره وری است. یکی از راه‌های اصلی در بهبود زنجیره خلق ارزش بهبود بهره‌وری است که ترکیب شدن با نوآوری می‌تواند اثرات مناسبی به همراه داشته باشد.


در ادامه این نشست محمدرضا بهرامن اظهار کرد: یکی از موضوعاتی که در دستور کار قرار داشت برنامه‌های دولت سیزدهم بود که چه برنامه‌هایی باید در اولویت قرار بگیرد. موضوع فقر اطلاعاتی یکبار با اهمیت‌ترین موضوعاتی است که باید مورد توجه قرار بگیرد. دانشگاه تا بانک اطلاعاتی کاملی نداشته باشد نمی‌تواند برای بخش صنعت تلاش کند. امروز بخش اطلاعاتی معدن ما از خانه معدن گرفته می‌شود. ما این اطلاعات را هر ساله جمع آوری می‌کند و در جهان منتشر می‌شود.

او افزود: تولید ما امروز تولید کمی نسبت برای مثال در سنگ ساختمانی در ۴ تولید کننده برتر هستیم اما پایین ترین جایگاه را در صادرات داریم. مشکلات ما در مدیریت صادرات باعث شده تا افت صادرات در برخی بخش‌های معدنی داشته باشیم. تولید کننده‌ها کارشان را انجام داده‌اند اما بازارهای صادراتی را به راحتی در اختیار رقبا قرار دادیم. امروز موفقیت‌های ما با نقش آفرینی‌های شرکت‌های دانش بنیان شکل گرفته است. باید ارتباط ما و دانشگاه روز به روز تنگاتنگ تر باشد. توسعه با وجود مدیران توسعه‌ای اتفاق می‌افتد و ما زمانی می‌توانم موفقیت داشته باشیم که از تجربیات بهره ببریم.

بهرامن ادامه داد: یکی از راه‌های موفقیت ما قوی‌تر شدن دیپلماسی اقتصادی است. کشوری مثل گینه به ما اعتبار برای سرمایه گذاری نمی‌دهد. اگر ما این کانال‌ها را با توجه مناسب بررسی می‌کردیم سکوهای جدیدی فتح میکردیم و از برترین‌های حوزه معدن در بسیاری از حوزه‌ها باشیم. کشورما امروز نیازمند اشتغال است.

او ادامه داد: ما از چند سال قبل اقتصاد مرزی را آغاز کرده بودیم و امروز به نتیجه رسیده است. قوه مجریه ما باید شرایطی را فراهم کند تا اقتصاد مرزی را در شرق در اختیار داشته باشیم. خداوند نعمتی به نام معدن به ما داده که با برنامه ریزی امروز می‌تواند در آینده اثر بخشی لازم را داشته باشد.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین