پنجشنبه 9 فروردين 1403 شمسی /3/28/2024 7:58:43 PM
  • گروه مطلب:| خبر| معدن| فارسی|
  • کد مطلب:30389
  • زمان انتشار:دوشنبه 26 مهر 1400-23:20
  • کاربر:
در جشنواره اینوماین ۳ مطرح شد:

رئیس هیات عامل ایمیدرو اعلام کرد: در حال حاضر یکی از وظایف دولت به ویژه سازمان های توسعه ایی مثل ایمیدرو حمایت از شکل‌گیری کسب و کار دانش بنیان نوظهور مبتنی بر فناوری است؛ که بتوانند بیشترین نرخ رشد را به خود اختصاص داده و سهم بیشتری از بازار اقتصادی کشور را تصاحب کنند.
جعفری: حمایت ایمیدرو از شکل گیری کسب و کار دانش بنیان مبتنی بر فناوری/تجاری سازی 2 ایده برتر جشنواره اینوماین 2

به گزارش بیرونیت به نقل از روابط عمومی ایمیدرو، وجیه الله جعفری در آیین افتتاح جشنواره و نمایشگاه ایده های ارزش آفرین(اینوماین ۳) افزود: امروز احساس نیاز برای گذر از اقتصاد منبع محور به اقتصاد دانش بنیان در تمامی جوامع بیش از پیش احساس می‌شود و در این راستا باید زمینه تولید محصولات دانش‌بنیان را از طریق شکل‌گیری کسب و کار دانش بنیان کوچک و متوسط فراهم کرد تا از دایره رقابت جا نمانیم.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: ما بر این باوریم که سرمایه‌‌های اقتصادی کشورمان تنها محدود به منابع زیرزمینی مانند نفت و معادن نیست بلکه نیروی انسانی سرمایه اصلی به حساب می‌آید؛ در واقع اصول بنیادی اقتصاد دانش‌بنیان بر نیروی انسانی خلاق و متخصص استوار شده است.

جعفری افزود: بر این اساس، کشور ما با در اختیار داشتن جمعیت جوان و پتانسیل های بالا در زمینه‌های فناوری، چند سالی است که در این مسیر حرکت خود را آغاز کرده است و با وجود تحریم های ظالمانه، اقتصاد کشور در حال تغییر شکل از منبع‌محوری به دانش‌بنیانی است.

نگاهی به نتایج دو دوره قبل جشنواره و اطلاعات جشنواره اینوماین ۳

رئیس هیات عامل ایمیدرو در خصوص دستاوردهای جشنواره اینوماین ۱ و ۲ گفت: در اینوماین یک، ۱۱۳ ایده به جشنواره ارایه شد و در نهایت ۱۰ ایده برتر انتخاب شد.

وی افزود: در اینوماین دو، ۱۲۳ ایده به جشنواره ارایه شد که ۲ ایده منتخب تجاری سازی شده است.

جعفری عنوان کرد: تعداد ایده های دریافتی اینوماین سه، ۱۵۰ مورد است که از این تعداد ۶۰ ایده پذیرفته شده است.

اقدامات ایمیدرو در حوزه ارتقاء نوآوری و حمایت از مولفه های مرتبط با آن

رئیس هیات عامل ایمیدرو با اشاره به مهم ترین اقدامات این سازمان در حوزه ارتقا اکو سیستم نوآوری و حمایت از مولفه های مرتبط با آن، گفت: تاسیس موسسه پژوهشی و آموزشی دانشگاه تهران و ایمیدرو (یونیدرو)، تاسیس مرکز نوآوری و توسعه کسب و کارهای نوین در حوزه معدن و صنایع معدنی (ایمینو)، ایجاد مرکز هوشمندی و رصدخانه فناوری و نوآوری صنایع معدنی و اجرای پرو‌ژه‌های پژوهشی، کاربردی و تقاضا محور از جمله اقدامات ایمیدرو در این بخش است.

وی گفت: معدن و صنایع معدنی با سهم ۲۳ درصد ارزش بورس و ظرفیت های بالقوه شرکت های این حوزه، شرایط همکاری هم افزا با دانشگاه و مراکز علمی را دارا است.

جعفری افزود: امیدواریم با کمک و حمایت شرکت ها و مجموعه دانشگاهی در بخش معدن و صنایع معدنی بتوانیم نوآوری و ارایه ایده برای حل مسائل مرتبط با تولید را بیش از پیش شاهد باشیم.

کاهش ضایعات و کربن در بخش تولید

جعفری در بخش دیگری از سخنانش گفت: برنامه ریزی برای کسب دانش "کاهش ضایعات و کربن در بخش تولید" از طریق برگزاری جشنواره اینوماین مورد توجه است. امروز بحث کربن و ضایعات صفر در صنعت در شمار الزامات شرکت های جهانی قرار گرفته است.

وی گفت: به طور حتم استفاده از ظرفیت های علمی از مراحل اکتشاف، استخراج و در بخش نهایی(تولید محصول) ما را به ضایعات صفر نزدیک خواهد کرد.

برنامه تعریف ۱۲ میلیارد دلار طرح تا سال ۱۴۰۴

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در بخش دیگری از سخنانش اعلام کرد: ایمیدرو از آغاز به کار خود، ۲۳ میلیارد دلار سرمایه گذاری با بخش خصوصی تعریف کرد و تا سال ۱۴۰۴ این رقم تا ۳۵ میلیارد دلار افزایش خواهد یافت.

وی افزود: ایمیدرو در طول چند سال گذشته تلاش کرده تا در حوزه تنظیم و تسهیل گری و به ویژه بسترسازی برای بخش خصوصی اقدامات توسعه ای را عملیاتی کند.

جعفری عنوان کرد: در این راستا ۷.۶ میلیارد دلار از طرح ها توسط بخش خصوصی و با هدایت و حمایت ایمیدرو تعریف شد که ۲.۷ میلیارد دلار آن در سال گذشته افتتاح شد.

وی ادامه داد: اعتقاد داریم حضور بخش خصوصی باید در اجرا پررنگ شده و ایمیدرو عملکرد حمایتی و توسعه ای خود را دنبال کند.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین