پنجشنبه 9 فروردين 1403 شمسی /3/28/2024 11:14:22 PM

سخنگوی سازمان انرژی‌‌‌های تجدیدپذیر و بهره‌‌‌وری انرژی گفت: خرید تضمینی تجدیدپذیرها تا تعیین‌‌‌تکلیف مدل جدید که از طریق ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید است، متوقف شده، اما برای آنهایی که از قبل پروانه تولید گرفته‌اند یا در مرحله ساخت هستند، همچنان خرید تضمینی ادامه دارد.
خرید تضمینی از نیروگاه‌‌‌های تجدیدپذیر متوقف شد

به گزارش بیرونیت، جعفر محمدنژاد افزود: برای کسانی که از مهرماه به بعد درخواست مجوز دهند، قرارداد خرید تضمینی امضا نمی‌شود. وی ادامه داد: بنای ما بر این بود که سرمایه‌گذاری آسیب نبیند و در این یک‌ماه، اگر کسی برای اخذ پروانه تولید به ما مراجعه می‌‌‌کرد، اعلام می‌‌‌کردیم تا مشخص‌شدن شرایط جدید صبر کنند.

سخنگوی سازمان انرژی‌‌‌های تجدیدپذیر و بهره‌‌‌وری انرژی گفت: برنامه ما این است که خرید تضمینی از نیروگاه‌‌‌های بزرگ متوقف شود و فقط برای نیروگاه‌‌‌های کوچک، مانند پنل‌‌‌های خورشیدی پشت‌بام‌‌‌ها انجام شود. البته کم و کیف و محدوده دقیق آن مشخص خواهد شد.

وی با بیان اینکه چه‌‌‌بسا اقدام از طریق ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید برای سرمایه‌گذار به‌صرفه‌‌‌تر باشد، اظهار کرد: طبیعتا هر سرمایه‌گذاری خواهان بازگشت سریع‌‌‌تر سرمایه‌‌‌اش است و تاکید وزیر نیرو هم این است که سرمایه‌گذاران در نیروگاه‌‌‌های تجدیدپذیر نباید ۲۰سال صبر کنند تا به اصل سرمایه خود برسند، بلکه باید سریع‌‌‌تر بازگشت سرمایه برای آنها رخ دهد و بعد از آن تصمیم بگیرند که می‌‌‌خواهند این برق تولیدی را به شبکه بفروشند یا صادر کنند.

سخنگوی ساتبا درباره چگونگی حمایت دولت از نیروگاه‌‌‌های تجدیدپذیر گفت: بحث تعرفه‌‌‌گذاری پلکانی که میزان مصرف مازاد بر الگو با نرخ تجدیدپذیرها محاسبه می‌شود، قطعا موثر خواهد بود؛ به شرط آنکه منابع حاصل از آن در خود نیروگاه‌‌‌های تجدیدپذیر سرمایه‌گذاری شود. در ضمن مذاکراتی با صندوق سبز سازمان محیط‌زیست انجام شده است تا از طریق این صندوق نیز حمایت‌‌‌هایی انجام شود. همچنین به توانیر پیشنهاد شد، بخشی از جریمه صنایع پرمصرف به تجدیدپذیرها اختصاص یابد که این امر نیز در حال مذاکره است.

نیروگاه‌‌‌های تجدیدپذیر به نیروگاه‌‌‌هایی گفته می‌شود که منشأ تولید انرژی آنها غیر از سوخت‌‌‌های فسیلی نفت و گاز است. نیروگاه‌‌‌های خورشیدی و بادی از متداول‌‌‌ترین نیروگاه‌‌‌های تجدیدپذیر هستند. در حال حاضر، ظرفیت تولید انرژی تجدیدپذیر ایران فقط حدود هزار مگاوات است.

 منبع:مهر



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین