جمعه 10 فروردين 1403 شمسی /3/29/2024 5:54:02 PM

در زمان تنظیم این گزارش، قیمت هر تن آلومینیوم در بورس فلزات لندن به ۲‌هزار و ۹۷۵دلار به ازای هر تن رسید؛ اما کسری عرضه نسبت به تقاضا برای این محصول در کشورهای اروپایی باعث می‌شود هر تن آلومینیوم در بازار اروپا نرخی به مراتب بالاتر از سایر نقاط داشته باشد. 
تلاطم قیمتی آلومینیوم اروپا
کمبود عرضه آلومینیوم نسبت به تقاضا در اروپا باعث شده است تا هزینه پریمیوم فروش این محصول رشد قابل‌ملاحظه‌ای داشته باشد. پریمیوم فروش هر تن آلومینیوم در اروپا ظرف دو هفته ابتدایی سال ۲۰۲۲ جهش ۳۰درصدی داشته و به رکورد ۴۲۸دلار به ازای هر تن رسیده است.

درواقع، کسری عرضه نسبت به تقاضا این فرصت را برای تاجران آلومینیوم در دنیا فراهم کرده است تا محصول خود را با نرخی به مراتب بالاتر در بازار کشورهای اروپایی به فروش برسانند.  اوج‌‌‌گیری قیمت برق در کشورهای اروپایی متاثر از بحران کسری گاز طبیعی باعث شده است تا هزینه تولید آلومینیوم اولیه (تولید از ذخایر معدنی) در برخی کشورهای این منطقه رشد قابل ملاحظه‌‌‌ای داشته باشد. این رشد به میزانی بوده که ظرف هفته‌‌‌های اخیر برخی تولیدکنندگان آلومینیوم اولیه اقدام به کاهش یا توقف تولید کرده‌‌‌اند. به این ترتیب برآورد می‌شود، ۶۵۰‌هزار تن ظرفیت تولید آلومینیوم اولیه در اروپا تعدیل شده باشد. در عین حال استمرار رویه فعلی در خصوص بهای انرژی می‌‌‌تواند به تعطیلی ظرفیت معادل ۹۰۰‌هزار تن آلومینیوم اولیه منجر شود.  اوج‌‌‌گیری قیمتی در بهای آلومینیوم در اروپا هزینه ساخت‌‌‌وساز و صنایع بسته‌‌‌بندی را در کشورهای این منطقه افزایش داده و ادامه فعالیت در این صنایع را با چالش روبه‌رو کرده است.  ونیو یائو، تحلیلگر ING می‌‌‌گوید: در حالی که سال ۲۰۲۲ آغاز شده، همچنان تولیدکنندگان اروپایی درگیر افزایش هزینه‌‌‌های برق هستند و بعید به نظر می‌رسد راه‌حل سریعی برای رفع این معضل وجود داشته باشد. یائو انتظار دارد که بازار جهانی آلومینیوم در سال‌جاری میلادی با کسری حدود ۵/ ۱میلیون تنی مواجه شود. این کسری می‌‌‌تواند از رشد قیمتی این فلز در بازارهای جهانی حمایت کند.  مایکل ویدمر، تحلیلگر BoA Securities انتظار دارد که تقاضای آلومینیوم در اروپای غربی در سال‌جاری به ۵/ ۸میلیون تن و کسری آن به ۵میلیون تن برسد. این تحلیلگر برآورد می‌کند، مصرف جهانی آلومینیوم در سال ۲۰۲۲ به ۷۲میلیون تن برسد و این بازار با کسری ۲۵۴‌هزار تنی روبه‌رو شود. به این ترتیب، صنایع آلومینیوم اروپایی متضرران اصلی برهم خوردن تعادل عرضه و تقاضا در این بازار خواهند بود.  در شرایطی که تنش سیاسی میان روسیه و اروپا با کاهش عرضه گاز طبیعی، زمینه رشد بهای برق در کشورهای اروپایی را فراهم کرده، بروز ناآرامی و اختلال در قزاقستان ظرف هفته‌‌‌های اخیر بر این ناآرامی دامن زده است. اتحادیه اروپا مقصد اورانیوم صادراتی قزاقستان است. بخش قابل‌توجهی از برق کشورهای اروپایی از نیروگاه‎‌‌‌های هسته‌‌‌ای تامین می‌شود. این سهم در فرانسه به ۷۰‌درصد می‌‌‌رسد. در عین حال ۵۴‌درصد برق مصرفی در اوکراین و اسلواکی از برق هسته‌‌‌ای تامین می‌شود. در این شرایط، عدم‌تامین پایدار اورانیوم از سوی قزاقستان می‌‌‌تواند بر چالش تامین انرژی در کشورهای اروپایی بیفزاید؛ چالشی که ظرف ماه‌‌‌های گذشته به دلیل کسری گاز طبیعی به وجود آمد و به رکوردشکنی بهای برق منجر شد.

منبع: دنیای اقتصاد


راضیه احقاقی

مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین