پنجشنبه 9 فروردين 1403 شمسی /3/28/2024 3:48:29 PM
آژانس بین‌المللی انرژی هشدار داد:

آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) پیش بینی کرد با تاثیر اندک شیوع کرونای اُمیکرون بر تقاضا، عرضه در بازارهای جهانی نفت محدودتر از تصور قبلی به نظر می رسد.
کاهش نگران کننده ذخایر نفت و سوخت

به گزارش بیرونیت، آژانس بین‌المللی انرژی در جدیدترین گزارش ماهانه خود از بازار نفت نوشت: شیوع کرونای اُمیکرون افزایش یافته اما این بار افزایش موارد ابتلا تاثیر بسیار محدودتری روی مصرف نفت خواهد داشت. با توجه به این که آمریکا، کانادا و برزیل در مسیر تولید با حداکثر ظرفیت قرار دارند و عربستان سعودی و روسیه ممکن است رکورد تولید را بشکنند، رشد مستمر عرضه می تواند باعث اشباع قابل توجه بازار نفت در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۲ و پس از آن شود اما اشباع عرضه بازار در سال میلادی جاری کمتر از پیش بینی‌های قبلی خواهد بود و انتظار می رود تقاضا برای نفت به سطح ۹۹.۷ میلیون بشکه در روز پیش از شیوع پاندمی برسد.

طبق گزارش آژانس بین‌المللی انرژی، تسهیل تدابیر قرنطینه به معنای آن است که رفت و آمد قوی می ماند. این آژانس برآورد خود از تقاضا برای نفت در سال ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ را به میزان ۲۲۰ هزار بشکه در روز افزایش داد و پیش بینی کرد مصرف نفت سال گذشته ۵.۵ میلیون بشکه در روز رشد کرده و امسال ۳.۳ میلیون بشکه در روز افزایش خواهد یافت.

اما آژانس بین‌المللی انرژی هشدار داد که ذخایر تجاری نفت خام و سوخت در کشورهای عضو سازمان توسعه و همکاری اقتصادی به پایین‌ترین سطح هفت سال گذشته نزول کرده و هر گونه کاهش عرضه بازار نفت را در سال ۲۰۲۲ پرنوسان خواهد کرد.

بر اساس گزارش بلومبرگ، جدیدترین گزارش آژانس بین‌المللی انرژی همزمان با صعود قیمت نفت به بیش از ۸۹ دلار در معاملات بازار لندن منتشر شد. این صعود قیمت چالشی برای کشورهای مصرف کننده و بانکهای مرکزی آنها خواهد بود که تلاش می کنند به روند احیای اقتصادی تحرک بخشیده و همزمان فشارهای تورمی و بحران هزینه زندگی را مهار کنند.

منبع:ایسنا



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین