پنجشنبه 30 فروردين 1403 شمسی /4/18/2024 9:25:15 PM

سنگ‌‌‌آهن یکی از مواد معدنی ارزشمند و پرمصرف در بازارهای جهانی است؛ ماده‌‌‌ای که در تعیین قیمت فولاد هم نقش اساسی دارد. 
نوسانات قیمت سنگ‌‌‌آهن جهانی هماهنگ با فراز و فرود کرونا

طبق گزارش بانک جهانی در فصل آخر سال ۲۰۲۱ قیمت هر تن سنگ‌‌‌آهن در بازار جهانی به ۱۱۲دلار رسید که ۵۵دلار کمتر از قیمت فصل سوم همین سال بود. همین مساله سبب شد تا قیمت فولاد هم در فصل آخر سال گذشته میلادی با کاهش همراه شود.
عبور قیمت از ۲۰۰ دلار
به گزارش کالاخبر، آمارهای ارائه‌‌‌شده از سوی بانک جهانی نشان می‌دهد، هر تن سنگ‌‌‌آهن که در فصل سوم سال گذشته میلادی به قیمت ۹/ ۱۶۶دلار مبادله شد، در فصل دوم قیمتی برابر با ۷/ ۲۰۰دلار داشت و در فصل اول به قیمت ۲/ ۱۶۷دلار به مصرف‌کنندگان عرضه می‌شد. متوسط قیمت هر تن سنگ‌‌‌آهن در فصل آخر سال ۲۰۲۰ برابر با ۲/ ۱۳۳دلار بود که در مقایسه با مدت مشابه سال ۲۰۲۱ بالاتر بود.

رشد قیمت در هراس کرونا
در این گزارش، متوسط قیمت هر ماه سنگ‌‌‌آهن هم اعلام شد. بانک جهانی اعلام کرد، قیمت هر تن سنگ‌‌‌آهن در ماه دسامبر سال ۲۰۲۱ برابر با ۱۱۷دلار بود؛ اما در ماه نوامبر با قیمت ۲/ ۹۶دلار به فروش رسید. این در حالی است که در دهمین ماه سال قبل، هر تن سنگ‌‌‌آهن قیمتی معادل ۹/ ۱۲۲دلار داشت.

بررسی قیمت‌های ارائه‌‌‌شده از سوی بانک جهانی برای سنگ‌‌‌آهن نشان می‌دهد که طی اوج‌‌‌گیری پاندمی کرونا در دنیا قیمت این ماده معدنی ارزشمند با سرعت زیادی رشد کرده است. در سال ۲۰۱۹ هر تن سنگ‌‌‌آهن در دنیا با قیمت ۸/ ۹۳دلار مبادله می‌‌‌شد؛ ولی در سال ۲۰۲۰ قیمت آن به ۹/ ۱۰۸دلار رسید که رشد قابل قبولی برای یک‌سال بود. در سال ۲۰۲۱ ورق در بازار برگشت و هر تن سنگ‌‌‌آهن با قیمت ۷/ ۱۶۱دلار در بازار مبادله شد. در این سال شاهد رشد ۵۳دلاری قیمت هر تن سنگ‌‌‌آهن در دنیا بودیم. البته بررسی متوسط قیمت‌های فصلی نشان می‌دهد که از فصل دوم تاکنون روند قیمت کاهشی بوده و نگرانی در خصوص سویه‌‌‌های جدید کرونا مانع بازگشت به وضعیت قبل از همه‌گیری شده است.
منبع: دنیای اقتصاد



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین