جمعه 31 فروردين 1403 شمسی /4/19/2024 3:59:58 AM
در دومین نشست معرفی پویا زرکان آق‌دره تشریح شد

دومین نشست خبری یک دیدار یک عرضه ویژه معرفی شرکت پویا زرکان آق‌دره با نماد «فزر» در فرابورس برگزار شد. مواردی همچون ذخایر و معادن این شرکت، دارایی‌ها و استراتژی‌های فروش در این نشست تبیین شدند.
همه آنچه باید از اولین معدن طلای بازار سرمایه بدانیم

دومین نشست خبری یک دیدار یک عرضه ویژه معرفی شرکت «پویا زرکان آق‌دره» با نماد معاملاتی «فزر» در فرابورس برگزار شد و عضو هیئت مدیره شرکت پویا زرکان آق‌دره در این نشست به تشریح اطلاعات مربوط به ذخایر و معادن این مجموعه پرداخت.

به گزارش بیرونیت به نقل از مدیریت ارتباطات فرابورس ایران، در ابتدای این جلسه علی احمدی نیری درباره ذخایر و معادن این مجموعه عنوان کرد: معدن اصلی آق دره با ذخیره قطعی ۱۱ میلیون تنی ماده معدنی پر عیار و حدود ۷ میلیون تن ذخایر کم عیار از معدن‌های اصلی این مجموعه است که سالیانه حدود ۷۱۵ هزار تن خوراک به کارخانه تحویل می‌دهد.

احمدی نیری معدن داغ دالی را دومین معدن با ذخیره قطعی ۵۲۰ هزار تنی متعلق به این مجموعه دانست و گفت: در خصوص این معدن، فزر برنامه ساخت کارخانه فرآوری کنسانتره روی را دارد.


چرخه فعالیت و روابط شرکت‌های زیر مجموعه

عضو هیئت مدیره فزر سومین معدن را سنگ تراورتن آق دره اعلام کرد و گفت: ذخیره قطعی حدود ۴۲۰ هزار تن و ذخیره احتمالی ۸۲۰ هزار تن است و برنامه ساخت کارخانه فراوری سنگ تراورتن نیز برای این معدن وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر تنها ۱۱۲ هکتار از ۳ هزار و ۶۰۰ هکتار محدوده معدن آق دره فعالیت می‌کند، گفت: دو محدوده معدنی دیگر هم در اختیار شرکت و در حال اکتشاف است.


وی در ادامه ضمن معرفی اجمالی شرکت استحصال مواد معدنی تخت سلیمان که فعالیت اصلی آن تولید شمش طلا و شمش نقره است پرداخت و گفت: این مجموعه به صورت سالیانه ۷۰۰ کیلوگرم شمش طلا تولید می‌کند و به عنوان اولین شرکت ایرانی است که شمش طلا را با بالاترین استاندارد دنیا یعنی مطابق با استاندارد LBMA تولید می‌کند.


احمدی میری به بررسی چرخه فعالیت و روابط شرکت‌های زیرمجموعه پرداخت و گفت: از سال ۹۹، معدن شرکت پویا زرکان آق دره کانسنگ را تولید و ۵ درصد به عنوان حقوق دولتی پرداخت می‌کند، پس از آن تحویل کارخانه کنسانتره می‌شود، سپس به کارخانه استحصال می‌رود و در نهایت شمش طلا تولید می‌شود. فروش محصول نهایی در شرکت کنسانتره پویا زرکان انجام می‌شود.

وی تاکید کرد: روابط شرکت‌های فرآوری و استحصال بر اساس کارمزد و یا فروش تغییر نکرده‌است، همچنین شرکت‌های فرآوری و استحصال تحت ماکیت ۱۰۰ درصدی شرکت مادرهستند بنابراین هر ارتباط مالی بین این دو شرکت، در سود و زیان تلفیقی اثر ندارد.


روش‌ها و استراتژی‌های فروش

به گفته وی نرخ‌گذاری بر اساس فرمول مشخص شده که درصد آن در فصل‌های سرد سال قابل افزایش است.

احمدی روش‌ها و استراتژی‌های فروش را به دو بخش داخلی و صادراتی تقسیم کرد و در تشریح این دو بخش اظهار داشت: محصول نهایی در فروش داخلی به بانک مرکزی فروخته و در بورس کالا عرضه می‌شود. بانک کارگشایی و بازار طلای تهران و همچنین گواهی سپرده طلا توسط بورس کالا نیز فروش داخلی این مجموعه را شامل می‌شوند.

وی به فروش صادراتی اشاره کرد و گفت: فروش به صورت صادراتی با فرایندهایی که توسط بانک مرکزی تعیین شده و اخذ مجوز انجام می‌شود، به این ترتیب که شمش طلا تبدیل به مصنوعات شده و به کشورهای مجاور صادر می‌شود.

نگاهی به ترازنامه

احمدی میری ترازنامه مقایسه‌ای را مورد توجه قرار داد و گفت: نکته بسیار مهم در ترازنامه افزایش جمع دارایی‌ها در ۳۱ شهریور سال جاری نسبت به ۲۹ اسفند ۱۳۹۹ است که از ۸۶۰۰ میلیارد ریال به ۹۲۷۷ میلیارد ریال رسیده‌است.

عضو هیئت مدیره شرکت پویا زرکان آق دره موضوع مهمی درخصوص سود خالص را مطرح کرد و گفت: این شرکت به طور مرتب در حال تولید شمش است و اگر فروش انجام نشود شرکت نمی تواند سود خالص شناسایی کند.

وی با تاکید بر اینکه برای تحلیل باید موجودی شمش طلای شرکت بررسی شود، افزود: بر اساس گزارش‌ها به تاریخ ۳۱ شهریور سال‌جاری، فزر بیش از ۱۵۰۰ کیلیو گرم شمش طلای خالص در اختیار دارد. بر اساس مفروضات حاضر و قیمت‌های فعلی فروش شمش موجود در انبار بیش از ۳ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان نصیب شرکت خواهد کرد.


برآورد سود سالیانه

وی در برآورد سود سالیانه شرکت گفت: در یک محاسبه ساده، شرکت پویا زرکان آق‌دره حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ کیلو شمش به طورسالیانه تولید و فروش شرکت با قیمت‌های فعلی بیش از ۱۳۰۰ میلیارد تومان است، همچنین هزینه‌های عملیاتی عددی بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیارد تومان برآورد می‌شود که بر اساس این محاسبات سود عملیاتی شرکت طی یک سال عددی حدود هزار میلیارد تومان است.

وی با اشاره به اینکه طرح‌های توسعه‌ای زمانی که عملیاتی شوند افزایش سودآوری را به همراه خواهند داشت، برخی از ویژگی‌های مهم «فزر» را مورد توجه قرار داد و گفت: پروانه‌های تمامی معادن در مالکیت شرکت اصلی است، معادن با عیار و ذخایر مناسب در اختیار دارد، زنجیره کامل تولید از معدن تا شمش را شامل می‌شود، اولین و تنها تولیدکننده شمش طلا با استاندارد LBMA و عیار ۹۹۹.۹، توانایی تولید مواد اولیه استراتژیک سیانید سدیم، موجودی مناسب و نقدشوندگی بالای محصول تولیدی، کارخانه منطبق بر آخرین تکنولوژی های روز دنیا، در اختیار داشتن همه ماشین آلات معدنی و واحدهای یوتیلیتی از مهمترین ویژگی‌های مجموعه پویازرکان آق دره است.


وی در ادامه به طرح‌های توسعه‌ای فزر با ارزش بیش از ۴۳۰ میلیارد تومان اشاره کرد و گفت: سه پروژه طرح توسعه‌ای این مجموعه، در مرحله مهندسی، اخذ مجوز قانونی و تامین زیر ساخت هستند و پیش بینی می‌شود هر سه آنها در سال آینده به بهره‌برداری برسند.


فرصت‌ها و تهدیدهای فزر

عضو هیت مدیره فزر فرصت‌های این مجموعه را برشمرد و گفت: چشم انداز مثبت قیمت جهانی طلا، در اختیار داشتن محدوده‌های طلا و سایر مواد معدنی، رشد قیمت ارز در بازار داخل، افزایش تولید با راه‌اندازی واحد هیپ لیچینگ، احداث کارخانه فرآوری سنگ تراورتن و احداث کارخانه کنسانتره روی را می‌توان مهمترین فرصت ها و نقاط قوت این مجموعه دانست.

وی در پایان تحریم‌های بین المللی و محدودیت در ظرفیت کارخانه فرآوری را مهم‌ترین نقاط ضعف دانست و ادامه داد: نوسانات قیمت جهانی، محدودیت در انتقال ارز و محدودیت‌های موقت صادراتی نیز تهدیدهای پیش روی ما هستند.

تامین مالی خوب برای بازارگردانی نماد

کورش شمس، مدیرعامل شرکت سبدگردان پاداش سرمایه که بازارگردانی نماد فزر را برعهده دارد نیز در ادامه این نشست با تاکید بر اینکه تامین مالی خوبی از سوی سهامدار عمده برای بازارگردانی نماد فزر انجام شده، گفت: صندوق سرمایه‌گذاری اختصاصی بازارگردانی پاداش پشتیبان پارس، بازارگردانی نماد فزر را برعهده خواهد داشت.

شمس با پیش‌بینی استقبال بازار از نماد فزر گفت: سهامدار عمده این مجموعه با قراردادی یک ساله بازارگردانی را بر عهده صندوق فوق گذاشته است.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین