پنجشنبه 30 فروردين 1403 شمسی /4/18/2024 8:39:44 PM
معدن نامه در روز سی و نهم انتشار

سی و نهمین شماره از روزنامه معدن نامه با تصویر روسای خانه معدن استان های کشور و تیتر عکس «فدرالیسم معدنی» منتشر شد.
فدرالیسم معدنی در استان های کشور شکل می گیرد؟/ فضای بکر معادن برای کسب و کارهای نوپا و استاتارپ های معدنی

به گزارش معدن نامه، در این شماره با توجه به حضور پررنگ نمایندگی خانه معدن استان های کشور به عنوان نماد فعالیت معادن کوچک و متوسط وابسته به بخش خصوصی، موضوع تفویض اختیارات معاونت معدنی و شورای عالی به استان ها و واگذاری برخی اختیارات به خانه معدن استان ها مورد بررسی قرار گرفته است.

 

چرا فدرالیسم معدنی؟

روسای عمده خانه معدن استان ها، بعدازظهر سه شنبه، در محل غرفه خانه معدن یزد در نمایشگاه ایران کانمین در دیدار با محمدرضا بهرامن، رئیس خانه معدن ایران، دیدار کردند و دغدغه های خود را در رابطه با توسعه بخش معدن کشور بیان کردند.

آنها اگرچه سردمداران معادن کوچک و متوسط هستند اما با توجه به نقشی که در اشتغالزایی و توسعه صنایع معدنی در کشور دارند، مورد اهمیت هستند و قادرند تا معدنکاری کوچک مقیاس را گسترش داده و رفته رفته با گسترش فعالیت های خود، این معادن را در اشل معادن بزرگ به بهره برداری برسانند.

رئیس خانه معدن ایران از روسای خانه معدن ایران استان ها خواست تا به جای منافع کوتاه مدت به منافع میان مدت و بلند مدت بیاندیشند و معدنکاری با روش های استاندارد را سرلوحه کا خود قرار دهند.

محمدرضا بهرامن گفت:مدیران و فعالان معدنی کشور بهتر است به درآمدزایی بلند مدت بیاندیشند نه منافع کوتاه مدت.

او از معدنکاران خواست تا حضور پررنگی در نمایشگاه های داخلی و بین المللی داشته باشند چرا که این حضور سرمایه گذاریست نه هزینه.

بهرامن یادآورشد که خانه معدن ایران امروز توانسته در سیاستگذاری ها، تصمیم سازی ها و قانونگذاری ها به بازوی کارشناسی دولت و مجلس تبدیل شود.

او گفت: بخش معدن کشور فعالیتی بین رشته ای و فرا وزارتخانه ای دارد از این رو بهتر است فعالان بخش معدن به استانداردسازی روی آورند و با تعامل سازنده به کار خود ادامه دهند.

بهرامن تصریح کرد: برخی فعالان معدنی مطالبه گری منطقی را با برخوردهای خارج از دایره تعامل دنبال می کنند در حالیکه بدون تعامل و شنیدن حرف طرف مقابل نمیتوان به فعالیت پرداخت.

او افزود: خانه معدن ایران در همه عرصه های فعالیت های خود اخلاق مداری را در راس کار قرار داده و با پرهیز از سیاسی کاری در جهت منافع ملی بازوی همه دولت ها در جهت توسعه بخش معدن بسپارد.

 

موعد استارتاپ های معدنی

اما تیتر یک شماره جدید معدن نامه به تولد استارتاپ های معدنی اختصاص یافته است. در نشستی که صبح سه شنبه به همت کمیته دانشجویی خانه معدن ایران برگذار شد مدرسان دانشگاه و فعالان استارتاپ های موفق حضور یافتند و به انتقال تجربیات خود در یک کسب و کار موفق پرداختند.

در این پنل، رضا شیرازی، مجری پروژه های تجارت الکترونیک گفت: شرکتهای معدنی برای ورود به تجارت الکترونیک باید ذهنیت سنتی خود را تغییر و با بازاریابی محتوایی برای مخاطبان اعتمادسازی کنند.

آدمی، مشاورحقوقی اتاق بازرگانی نیز توضیح داد: شرکتها برای ثبت ایده ها و انعقاد قراردادها به لحاظ حقوقی وجه التزامها را جدی بگیرند و جداگانه از متن قراردادها آنها را قید کنند تا با مشکل مواجه نشوند.

کتایون سپهری، مدیر شتاب دهنده و سرمایه گذاری جسورانه منش هم گفت: برای تشکیل یک استارتاپ در وهله اول فقط پول لازم نیست بلکه گروه چند نفره خوب، هماهنگ و یک ایده ناب کافی است.

کیوان جعفری طهرانی نیز تصریح کرد: شرکت های معدنی با ورود به حوزه استارتاپ خود را با استانداردهای بروز دنیا همگام کنند و تجارت را با بهترین فاکتورها از نظر زمان و هزینه انجام دهند.

مولایی نسب، مدیرعامل شتاب دهنده پرش هم گفت: شرکت های بزرگ معدنی دست از مقاومت در برابر رشد کسب و کارهای جوان بردارند. بهره وری و مدیریت درست منابع مالی فقط با استانداردهای جدید محقق می شود.

 

شکرریز و خاطرات خوب

در گوشواره راست این شماره تصویری از علی شکرریز، معاون وزیر معادن و فلزات در دولت آیت اله هاشمی منتشر شده است. او که صبح سه شنبه به همراه جمعی از مدیران قدیمی و نمایندگان مجلس از نمایشگاه ایران کانمین بازدید کرد، به معدن نامه گفت: به اقدامات دولت سازندگی در بخش معدن می بالم. شکرریز با شاره به اقداماتی که در دوره وزارت حسین محلوجی صورت گرفت، گفت: در آن زمان اقدامات گسترده ای در رابطه با توسعه معادن و صنایع معدنی صورت گرفت که برخی مدیران آن از جمله خود من به خاطر آن اقدامات که مورد تحسین همگان است، بیش از دو دهه می شود که باید پاسخگوی نهادهای قضایی و نظارتی باشیم. شکرریز افزود: از آن تیم شش نفره که پرونده برایشان تشکیل شده، چند نفری از دنیا رفته اند و ظاهرا تا همه آنها دست از زندگی نکشند باید پاسخگوی فعالیت های خود باشند.

 

توصیه موذن زاده به فعالان معدن

در گوشواره راست، تصویر مصطفی موذن زاده، بنیانگذار ایمیدرو دیده می شود. او نیز روز سه شنبه به همران تکنوکرات های اصلاح طلب و اصولگرا از ایران کانمین بازدید کرد. در جریان دید و بازدید غرفه ها گفت که مهم ترین راه برای توسعه پایدار بخش معدن، همسان شدن معادن با تکنولوژی و افکار جدید تولید است. موذن زاده توصیه کرد که معادن ایران  به فکر رقابت و نوسازی خود باشند تا بتوانند در بازار رقابتی کنونی سهم بیشتری را به دست آورند.

 

پایان سیزدهمین نمایشگاه ایران کانمین 2017

اما در تیترهای ستون سمت راست نیز موضوعات مهم در قالب خبرهای کوتاه قرار داده شده است.

عصر سه شنبه، 16 آبان، سیزدهمین نمایشگاه ایران کانمین 2017، پس از 4 روز فعالیت به کار خود پایان داد. این نمایشگاه با حضور ترکیبی از شرکت های خارجی و داخلی با ماهیت، دولتی، شبه خصوصی و خصوصی در 5 سالن برگزار شد.

 

خوستگاران داخلی و خارجی هپکو در صف انتظار

پس از اعلام آمادگی خانه معدن ایران برای تشکیل کنسریومی به منظور خرید شرکت هپکو، خواستگاران داخلی و خارجی این شرکت در صف انتظار قرار گرفته اند. دولت هنوز در خصوص سرنوشت این شرکت و ادامه فعالیت آن با توجه به پیشنهادهای جدید نظر خودر را اعلام نکرده است.

 

روایت کرباسیان از فعال شدن پروژه آلومینیوم جنوب

مهدی کرباسیان، رئیس ایمیدرو، فعال شدن پروژه راکد آلومینیوم جنوب را از بهترین و شیرین ترین خاطرات دوران مسوولیت خود اعلام کرد. به گفته او، طرح آلومینیوم جنوب (SALCO) از معدود طرح های مشارکتی کشور است که توانسته 5 بانک داخلی را کنار یکدیگر قرار دهد. این پروژه در 3 فاز تعریف شده که فاز نخست آن با هدف تولید 300هزار تن شمش آلومینیوم، طراحی شده است اما هدف کلی سه فاز، ایجاد ظرفیت یک میلیون تن شمش است. شرکت سرمایه گذاری غدیر 51درصد و ایمیدرو 49درصد از سهام شرکت را در اختیار دارند.

 

دو مشکل اصلی اکتشاف

ناصر عابدیان، معاون پیشین اکتشاف سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور در پنل کمیته اکتشاف خانه معدن ایران گفت: صلاحیت فنی و سرمایه گذاری؛ دو مشکل اکتشاف معادن هستند. به گفته او اگر  بخش خصوصی صلاحیت دار سرمایه گذاری کند، میتوان به اکتشاف معادن خصوصی امیدوار بود. اما آیا این آمادگی وجود دارد؟

 

5 برنامه کمیته اکتشاف

کمیته اکتشاف خانه معدن برای توسعه اکتشافات کشور 5 برنامه ارائه داد. تهیه استراتژی کمیته اکتشاف خانه معدن، حضور حداکثر اعضا در جلسات مشورتی کمیته، ترویج استانداردهای بروز اکتشاف، جمع آوری پیشنهادها برای تکنولوژی های نوین کاربردی و ارایه برنامه دقیق جلسات و اطلاع رسانی در شبکه های اجتماعی این 5 هدف را تشکیل می دهد.

 

هدفگذاری ایران برای تولید 300 هزار تن روی تا 1404

بهرام شکوری، عضو هیات مدیره خانه معدن، گفت: ایران برای تولید 300 هزار تن روی تا 1404 برنامه ریزی کرده است. از نظر او قراردادهای طولانی مدت، بازارسازی محصولات معدنی، تقویت حمل و نقل، توسعه بنادر و برندسازی کالا را را به عنوان پیش شرط های توسعه صنعت سرب و روی کشور اعلام کرده است.



نمایش ساده


مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

آخرین عناوین