پنجشنبه 9 فروردين 1403 شمسی /3/28/2024 10:46:05 PM

دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش نفت با اشاره به فسادزا بودن طرح قیر رایگان گفت: تجربه سال‌های قبل نشان داده است حواله‌های مذکور در بازار آزاد داخلی حتی در دبی زیر قیمت خرید و فروش می‌شود و عامل خراب کردن بازار قیر ایران شده است.
فروش حواله‌های قیر رایگان در بازار دبی

به گزارش بیرونیت، ناصر عاشوری دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش نفت در نامه ای به آیت الله جنتی دبیر شورای نگهبان در خصوص بند (ز) تبصره یک لایحه بودجه سال 1401 و تکلیف وزارت نفت به تحویل 190 هزار میلیارد ریال وکیوم باتوم به دستگاه‌های اجرایی توضیحاتی ارائه کرد.در این نامه آمده است: این انجمن به‌عنوان نماینده صنفی بخش غیردولتی صنعت پالایش کشور نکات زیر را در خصوص بند (ز) تبصره (1) لایحه بودجه سال 1401 و تکلیف وزارت نفت به تحویل 190 هزار میلیارد ریال وکیوم باتوم به دستگاه‌های اجرایی، قابل توجه می‌داند و خواهشمند است دستور رسیدگی داده شود؛

1. تجربه سنوات گذشته نشان می‌دهد قیر و وکیوم باتوم تهاتری زمینه بروز فساد را فراهم می‌کند و گزارش‌های متعدد در این خصوص توسط دستگاه‌های امنیتی و نظارتی و مرکز پژوهش‌های مجلس صادر شده است.

2. تأمین قیر دستگاه‌های اجرایی با این روش موجب ایجاد شرایط غیررقابتی و غیرشفاف در معاملات دولتی می‌شود.

3. تعداد 8 پالایشگاه از 10 پالایشگاه کشور به‌موجب قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی به بخش غیردولتی واگذار شده‌اند، لذا وزارت نفت فاقد وکیوم باتوم و قیر به‌منظور اجرای این بند است و باید از شرکتهای پالایش خصوصی تأمین کند.

4. 8 پالایشگاه واگذارشده به بخش خصوصی شامل پالایشگاه‌های اصفهان، بندرعباس، تبریز، تهران، ستاره خلیج فارس، شیراز، کرمانشاه و لاوان مجموعاً مسئولیت تصفیه روزانه 2 میلیون بشکه نفت خام و میعانات گازی و تأمین سوخت مورد نیاز کشور را بر عهده دارند و الزام آنها به تحویل وکیوم باتوم بدون دریافت وجه و در مقابل نفت خام، عملیات مالی آنها را دچار اختلال کرده و احتمال به مخاطره افتادن استمرار تولید فرآورده‌های نفتی استراتژیک مانند بنزین و نفت و گاز وجود دارد.

5. تحویل وکیوم باتوم با این روش به‌ناچار خارج از فرآیند و سازوکار بورس انجام می‌شود و مغایر با اهداف کلی نظام و عدم تقویت بورس و شفافیت در معاملات می‌شود.

6. در حال حاضر بعضی از پالایشگاه‌های کشور به‌علت فزونی فرآورده‌های تحویلی نسبت به خوراک دریافتی از شرکت مالی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران طلبکار می‌باشند و آن شرکت به‌علت کمبود نقدینگی قادر به تسویه بدهی خود با شرکتهای پالایشی نیست، لذا تحویل وکیوم باتوم با این روش موجب افزایش مطالبات پالایشگاه‌ها از شرکت ملی پالایش و پخش شده و مشکلات مالی را مضاعف می‌کند.

7. اعمال این روش موجب حداقل خروج 190 هزار میلیارد ریال نقدینگی از پالایشگاه‌ها و کاهش سرمایه در گردش آنها شده و موجب می‌شود که پالایشگاه‌ها قادر به انجام تعهدات خود در قبال کارکنان (حقوق و دستمزد)، پیمانکاران، سازمان امور مالیاتی، بیمه و سایر ذی‌نفعان نباشند.

8. با توجه به اینکه سهام پالایشگاه‌ها در بازار بورس اوراق بهادار معامله می‌شود احتمال کاهش قیمت سهام آنها و اختلال در بازار سهام وجود دارد.

9. اعمال این روش موجب کاهش سودآوری پالایشگاه‌ها می‌شود. سهامداران عمده پالایشگاه‌ها سازمان تأمین اجتماعی، سهام عدالت و سایر صندوق‌های بازنشستگی هستند.

10. از طرفی تجربه سال‌های قبل نشان داده حواله‌های مذکور در بازار آزاد داخلی حتی در دبی زیر قیمت خرید و فروش می‌شود و عامل خراب کردن بازار قیر ایران شده است.

11. از طرف دیگر به‌موجب طرحی که تا تاریخ 23 فروردین 1401 در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده مهلت تحویل وکیوم باتوم موضوع بند (ز) تبصره (1) قانون بودجه سال 1400 نیز تا پایان شهریور 1401 تمدید شده که در صورت تأیید شورای نگهبان اثرات نامطلوب اقتصادی بسیاری برای پالایشگاه‌ها خواهد داشت و تولید فرآورده‌های استراتژیک بنزین و نفت و گاز را با خطرات جدی مواجه می‌کند.

در ادامه این نامه آمده است: ”لذا با توجه به موارد فوق استدعا دارد دستور فرمایید موضوع مجدداً مورد بررسی کارشناسی قرار گرفته و روش مناسب با منافع ملی تعیین و ابلاغ شود. در صورت لزوم نیز این انجمن آماده هرگونه همکاری کارشناسی و ارائه مدارک و مستندات لازم است.

منبع: تسنیم



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین