جمعه 10 فروردين 1403 شمسی /3/29/2024 12:01:53 PM
رئیس خانه معدن به وزیر صمت نامه نوشت

رئیس خانه معدن ایران در نامه ای به وزیر صنعت، معدن و تجارت خواستار اصلاح شیوه نامه واردات ماشین آلات معدنی به کشور شد.
شش ایراد شیوه‌نامه واردات ماشین‌آلات معدنی

به گزارش بیرونیت، در نامه محمدرضا بهرامن به رضا فاطمی امین آمده است:
جناب آقای دکتر فاطمی امین، علیرغم موارد طرح شده در جلسات و تنها با گذشت حدود یکماه شاهد ابلاغ شیوه نامه جدید واردات ماشین‌آلات معدنی توسط سرپرست محترم دفتر ماشین‌آلات معدنی و تجهیزات کشاورزی، ساختمانی و معدنی به فعالین معدنی کشور بوده ام. این در حالی است که موارد ذکر شده در شیوه نامه مذکور با آخرین مصوبه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید اختلاف فراوان داشته‌ و عملاً این شیوه نامه، نه تنها گره ای از مشکلات خود ساخته قبلی، باز نمی‌کند، بلکه باعث سخت تر شدن اوضاع و تشدید موانع به‌جای تسهیل و رفع موانع خواهد شد.
خواهشمند است با توجه به موارد ذکر شده در شیوه نامه مذکور که می‌تواند اثرات منفی عدیده‌ای را در فعالیت‌های معدنی داشته باشد؛ دستور فرمایند نسبت به بررسی موارد ذیل جهت اصلاح، اقدام لازم صورت پذیرد.
1- عدم رعایت دسته بندی صورت گرفته و مصوب در ستاد تسهیل و رفع موانع تولید و حذف گروه سوم که تصمیم‌گیری در خصوص ماشین‌آلات آن گروه منوط به تشکیل کارگروه جداگانه‌ای شده بود.
2- تغییر در مصوبه ابلاغی در خصوص دامپتراک که مجوز ورود برای دامپتراکهای 100 تن به بالا صادر شده، درحالی که مصوبه معطوف به آزادسازی ورود دامپتراک 100 تن و بیشتر بوده و بین 35 تن و 100 تن نیز منوط به تصمیم کارگروه بوده است. این موضوع یعنی عملاً واردات دامپتراک که سهم و اثرگذاری بسیار زیادی در توسعه معدنکاری دارد ممنوع شده است.
3- پیرامون ماشین‌آلات حفاری نیز مصوبه ستاد تسهیل، آزادسازی کلیه ماشین‌آلات حفاری را با توجه به نیاز بسیار بالا در کل کشور با هدف توسعه اکتشافات معدنی مدنظر داشته است؛ این در حالی است که در شیوه‌نامه ابلاغی، واردات صرفاً ماشین‌آلات حفاری بالای 6 اینچ  آزاد است.
4- سال ساخت ماشین آلات مستعمل می‌بایستی کمتر از 10 سال باشد که متاسفانه در ابلاغیه مذکور 5 سال ذکر شده است.
5- در جلسات مرتبط مقرر شد که به ازاء هر 5 دستگاه مجوز واردات، یک دستگاه از تولید کننده داخلی خریداری شود که متاسفانه در ابلاغیه شیوه نامه مذکور مقرر شده به ازاء هر یک دستگاه واردات، یک دستگاه از داخل خریداری شود.
6-مقرر شده بود که بیل هیدرولیکی با قدرت بیشتر و مساوی 317 اسب بخار ذکر شود، اما به اشتباه 350 نوشته شده که در شرایط کنونی امکان تولید آن در داخل کشور نیز نیست.

مقام محترم عالی وزارت صمت، همانگونه که به خوبی مستحضر هستید، وضعیت استهلاک و سن بالای ناوگان ماشین‌آلات معدنی در شرایط کنونی بدلیل عدم نوسازی به موقع طی سال‌های گذشته آنقدر اسفناک است که به واسطه هرگونه تاخیر در عملیاتی کردن نوسازی ماشین آلات معادن کشور شاهد تشدید بیش از پیش در قیمت تمام شده و افزایش مصرف سوخت و در نهایت کاهش تولید خواهیم بود. قطعا تداوم و اجرایی کردن این دستـورالعمل موجبات هدررفت منابع، کاهش تولیـد، کاهش صادرات و بعضاً انسداد و از چرخه تولید خارج شدن برخی از معادن، خصوصا معادن کوچک را در بر خواهد داشت.
از آنجایی که خانه معدن ایران در تمامی جلسات تخصصی و جلسات دبیرخانه و جلسات اصلی ستاد تسهیل و رفع موانع تولید همراه با ذینفعان مربوطه در ارتباط با چگونگی تامین ماشین آلات مورد نیاز بخش معدن در جهت سیاست‌های توسعه ای این بخش کلیدی در اقتصاد کشور حضور داشته، نگرانی خود را نسبت به ابلاغ این شیوه‌نامه رسما اعلام می کند.
هیات مدیره خانه معدن ایران پیشاپیش از رهنمودها و دستوری که در این خصوص صادر می‌فرمایند صمیمانه سپاسگزاری می کند.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین