شنبه 1 ارديبهشت 1403 شمسی /4/20/2024 4:28:26 PM
  • گروه مطلب:| خبر| معدن| فارسی|
  • کد مطلب:47724
  • زمان انتشار:چهارشنبه 12 مرداد 1401-8:56
  • کاربر:
بهروز برنا مطرح کرد:

نایب رئیس هیات مدیره ایمپاسکو می‌گوید توسعه صنایع معدنی کشور نیازمند این است که از خام فروشی بی‌رویه مواد اولیه جلوگیری شود و کارخانه‌های داخلی در اولویت قرار گیرند.
توسعه صنایع معدنی نیازمند جلوگیری از خام‌فروشی است

به گزارش بیرونیت، بهروز برنا در گفت‌و‌گو با فولادنامه درباره همکاری مشترک معدنی با کشورهای دیگر و تاثیر تحریم‌ها بر این همکاری‌ها  گفت: معدن و فعالیت معدنی مرز نمی‌شناسد. کشورها در این حوزه باید ارتباطات گسترده‌ای داشته باشند و از دستاوردهای خود استفاده کنند. ضرورت این ارتباط برای کشوری مثل ایران که ذخایر بسیار قوی دارد، دو چندان است. به هر میزان که ارتباطات گسترده‌تر باشد و ایران بتواند از دانش روز دنیا استفاده کند، ارزش افزوده‌ای محصولات افزایش پیدا می‌کند.
او در ادامه افزود: در حال حاضر و به دلیل شرایط تحریم کشور، بخش معدن برای واردات و صادرات خود دچار مشکل است. این مشکلات دسترسی ایران را به برخی از تکنولوژی‌های روز دنیا سخت کرده است و از طرف دیگر، صادرات محصولات را نیز با مشکل روبه‌رو کرده است. بازار صادراتی ما نسبت به گذشته بسیار محدود شده است. این در حالی است که در هر دو بخش خارجی‌ها علاقه‌مند به همکاری هستند ولی بخاطر تحریم‌ها عقب نشسته‌اند.
برنا همچنین گفت: البته این تحریم‌ها و سخت شدن ارتباط گیری با خارجی‌ها، باعث شده است تا در برخی از موارد از خام فروشی دست برداریم. شاید بتوان اینگونه گفت که بخاطر تحریم‌ها مجبور شده‌ایم در حوزه‌های مثل مس و آهن به سمت تاسیس صنایع معدنی در داخل کشور حرکت کنیم. تاسیس این شرکت‌ها ما را به این سمت می‌برد که از خام فروشی دست برداریم.
نایب رئیس هیات مدیره ایمپاسکو در ادامه درباره خام فروشی گفت: اگر گاهی اوقات مجبور به خام فروشی هستیم، باید این خام فروشی معنادار باشد. الان شاهد این هستیم که برخی از معادن خام فروشی انجام می‌دهند در صورتی که شرکت‌های داخلی نیازمند مواد اولیه هستند.
او افزود: به دلیل شرایط تحریمی، مواد اولیه در کشور به سختی به دست می‌آید. اگر هدف و سیاستگذاری کشور در این مسیر باشد که صنایع معدنی رشد و توسعه داشته باشند، باید از خام فروشی بی‌رویه مواد اولیه جلوگیری کنیم و کارخانه‌های داخلی را در اولویت قرار دهیم.
برنا وزارت صمت را مسئول نظارت بر این خام فروشی‌ها دانست و گفت: وزارت صمت باید با ابزارهای نظارتی خود، از بروز چنین مشکلاتی در صنعت کشور جلوگیری کند. همچنین وزارتخانه باید با ایجاد تعامل گسترده میان بخش‌های تولید، از معدن گرفته تا توزیع، از بروز ناهماهنگی و هدر رفت منابع جلوگیری کند. متاسفانه در حال حاضر وزارت صمت این نقش را در صنعت و معدن کشور به خوبی انجام نمی‌دهد و حاصل آن وضعیتی فعلی است.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین