پنجشنبه 6 ارديبهشت 1403 شمسی /4/25/2024 4:41:37 AM
  • گروه مطلب:| خبر| معدن| فارسی|
  • کد مطلب:47728
  • زمان انتشار:چهارشنبه 12 مرداد 1401-16:13
  • کاربر:.
نشست وبیناری ایران و روسیه؛

صبح امروز نشست مجازی سازمان زمین‌شناسی ایران و موسسه تحقیقات زمین‌شناسی روسیه VSEGEI جهت بررسی امکان آموزش کارشناسان ایران برای تهیه نقشه‌های زمین‌شناسی یک‌پنجاه‌هزارم برگزار شد.
تاکید بر توسعه مناسبات زمین‎شناسی و اکتشافی دو جانبه

به گزارش بیرونیت به نقل از روابط‌عمومی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور؛  ابتدا مدیر اداره روابط‌بین‌الملل سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی ایران ضمن ارائه خلاصه‌ای از روند فعالیت‌ها و هدف از برگزاری این نشست گفت: با هدف فرایند آموزش تهیه نقشه‌های زمین‌شناسی در مقیاس پنجاه‌هزارم به کارشناسان سازمان زمین‌شناسی ایران گردهم آمدیم.

به گفته خانم هانیه بخشایی، سازمان سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی ایران تاکنون موفق به تهیه نقشه‌های زمین‌شناسی در مقیاس یکصدهزارم و یکصد بیست‌پنج‌هزارم شده و در نظر دارد برنامه‌های خود را جهت تهیه نقشه‌های زمین‌شناسی در مقیاس یک‌پنجاه‌هزارم توسعه دهد.

وی افزود: در همین زمینه مایل هستیم از تجربیات کشور روسیه و آموزش‌ها و روش‌های مدرن در این زمینه بهره ببریم.

در ادامه رئیس موسسه تحقیقات زمین‌شناسی روسیه با بیان این‌که موسسه  VSEGEI در زمینه اکتشافات زمین‌شناسی ارتباط دیرینه‌ای با سازمان زمین‌شناسی ایران دارد، گفت: در اردیبهشت ۱۳۹۷ رئیس فدرال منابع معدنی روسیه و سازمان زمین‌شناسی ایران تفاهم‌نامه همکاری در زمینه توسعه مطالعات زمین‌شناسی امضا کردند.

Dr.Olrg Petrov خاطرنشان کرد: به کمک اداره بین‌الملل سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی ایران زمینه‌های احیای تفاهم‌نامه پیشین پیگیری شد و ما در موسسه تحقیقات زمین‌شناسی روسیه آماده شرکت در تمام برنامه‌های تعریف شده قبلی از جمله تبادل علمی و فنی متخصصان در تهیه نقشه‌های زمین‌شناسی در مقیاس یک‌پنجاه‌هزارم هستیم.

به گفته وی؛ در روسیه فعالیت‌های تهیه نقشه‌های زمین‌شناسی در مقیاس یک‌پنجاه‌هزارم مرحله جداگانه‌ای از فرایند تهیه نقشه زمین‎‌شناسی را ارائه می‌دهد که بر همین اساس اجرای این برنامه با حمایت علمی فعال و روش‌شناسی از سوی موسسه تحقیقات زمین‌شناسی روسیه این امکان را فراهم می‌کند که مناطق آتی را برای شناسایی ذخایر معدنی مشخص کند.

 

رئیس موسسه تحقیقات زمین‌شناسی روسیه تصریح کرد: در حال حاضر متخصصان VSEGEI فناوری‌های جدیدی از مطالعات ژئوشیمی، ژئوفیزیک، کانه‌‌زایی، چینه‌شناسی و ایزوتوپ و روش‌های بررسی دورسنجی زمین برای تهیه نقشه‌های زمین‌شناسی بزرگ مقیاس و اکتشافات‌عمومی را توسعه داده‌اند.

آقای Oleg Petrov با بیان این‌که در زمینه فناوری‌های تهیه نقشه دیجیتال و ساخت پایگاه داده جهانی در VSEGEI به موفقیت بزرگی دست یافته‌ایم، افزود: در حال اضر ما با بسیاری از کشورهای مشترک‌المنافع در زمینه تدوین اطلس gsi  نقشه‌های زمین‌شناسی برای منطقه کاسپین فعالیت می‌کنیم و مشارکت ایران در این زمینه برای ما بسیار مهم است.

وی تصریح کرد: لیستی از پیشنهادات خود را جهت توسعه همکاری‌ها تهیه کرده و به سازمان زمین‌شناسی ایران ارسال خواهیم کرد و برای ما مهم است که طرف ایرانی پروژه جدیدی رو ترسیم و ارسال کند.

همچنین مدیر حوزه ریاست سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور ضمن ابراز خرسندی از برگزاری این نشست، گفت: امیدواریم این جلسه آغازی برای ادامه همکاری‌ها در آینده و در ادامه تفاهم‌نامه مشترک سال 2018 بین سازمان زمین شناسی ایران و موسسه تحقیقات زمین‌شناسی روسیه باشد.

مهندس احمد قرایی با بیان این‌که سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی ایران 63 سال است که در زمینه تولید اطلاعات زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی فعالیت می‌کند، افزود: عمده فعالیت‌های ما، تهیه اطلاعات پایه علوم زمین و همچنین اکتشاف مواد معدنی در مقیاس‌های مختلف است.

به گفته وی، ما همواره سعی کرده‌ایم در جهت بالا بردن کیفیت اطلاعات خود، از روش‌ها و تکنیک‌های جدید و دانش روز دنیا استفاده کنیم که بر همین اساس با بسیاری از کشورها و دانشگاه‌ها در دنیا از جمله سازمان‌های زمین‌شناسی مختلف در ارتباط هستیم.

مدیر حوزه ریاست سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور، ضمن اعلام علاقه‌مندی سازمان متبوع خود جهت آشنایی  با فعالیت‌های کشور روسیه خاطرنشان کرد: در زمینه تولید اطلاعات پایه چند سالی است که در حال تهیه نقشه‌های زمین‌شناسی، ژئوشیمی و زمین‌شناسی اقتصادی در مقیاس یک‌پنجاه‎‌هزارم به صورت سیستماتیک در سطح کشور هستیم.

قرایی افزود: مایل هستیم بدانیم در موسسه تحقیقات زمین‌شناسی روسیه با چه روش‌ها و تکنیک‌ها و نرم‌افزارهایی فعالیت می‌کنید و همچنین با روش‌ها و فرآیند تولید نقشه‌های یک‌پنجاه‎‌هزارم زمین‌شناسی، ژئوشیمی و زمین‌شناسی اقتصادی شما آشنا شویم.

وی با بیان این‌که در صورت لزوم جهت آموزش و توانمند‌سازی کارشناسان سازمان زمین‌شناسی ایران در قالب تفاهم‌نامه و پروژه‌های آموزشی مشترک مایل به همکاری هستیم، گفت:  این همکاری‌ها می‌تواند با حضور اساتید شما در ایران همراه با حضور کارشناسان ایران در کشور شما باشد.

مدیر حوزه ریاست سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور، تصریح کرد: البته علاقه‌مند هستیم با سایر فعالیت‌های شما در زمینه ژئوفیزیک هوایی، مخاطرات زمین‌شناسی و زیست‌محیطی، زمین‌شناسی دریایی، فرآوری مواد معدنی و موارد دیگر آشنا شویم.

همچنین معاون زمین‌شناسی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی ایران با بیان این‌که این نشست جهت امکان توسعه همکاری‌های دوجانبه و ارتقای دانش زمین‌شناسی و اکتشاف بین سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌‌معدنی ایران و موسسه تحقیقات زمین‌شناسی روسیه برگزار شده، گفت: پیشنهاد شد تماس‌های مستقیم و مداوم بین دو طرف از طریق همکاران در اداره روابط بین‌الملل سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی ایران و با تصمیم مقامات بلندپایه دوطرف و در چارچوب قوانین موجود انجام گیرد.

به گفته دکتر جعفر عمرانی،  همچنین توسعه روش‌های جدید تهیه نقشه‌های زمین‌شناسی و بهره‌گیری از دانش به‌روز در اکتشاف از اهداف اصلی این نشست است.

وی پیشنهاد توسعه همکاری‌های دوجانبه در زمینه تهیه نقشه‌های زمین‌شناسی سه‌بُعدی را ارائه کرد و گفت: در صورتی توسعه همکاری‌ها در این زمینه کمک زیادی به پیشرفت مطالعات در زمینه اکتشاف مواد معدنی در ایران خواهد شد و نتایج تلفیق این نقشه‌ها با داده‌های ژئوفیزیک هوایی برای ایران بسیار سودمند خواهد بود.

گفتنی است؛ در این نشست تهیه نقشه‌های زمین‌شناسی یک‌پنجاه‌هزارم در روسیه بر اساس استانداردهای موجود و روش‌های به روز دنیا، روش‌های تهیه نقشه‌های زمین‌شناسی، ژئوشیمی و زمین‌شناسی اقتصادی و فناوری‌های موجود جهت تهیه نقشه‌های دیجیتال از سوی کارشناسان موسسه تحقیقات زمین‌شناسی روسیه ارائه شد و همچنین رضا شهبازی مدیرکل مخاطرات زمین‌شناختی نیز به بررسی مخاطرات موجود در ایران و خانم فرنوش فرجندی به بررسی مطالعات و اکتشافات ژئوشیمی در سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی ایران پرداختند.

شایان ذکر است، علاوه بر Dr.Olrg Petrov  رئیس موسسه تحقیقات زمین‌شناسی روسیه، مشاور علمی، معاون مدیر زمین‌شناسی منطقه‌ای، معاون مدیر اکتشاف، مدیر مرکز اطلاعات و فناوری، مدیر مرکز بررسی زمین‌شناسی ژئوفیزیک، سرپرست دپارتمان متالوژنی و ذخایر معدنی زمین‌شناسی، رئیس دپارتمان زمین‌شناسی منطقه‌ای و ذخایر سیبری شرقی، رئیس دپارتمان کواترنری، مشاور رئیس سازمان، رئیس روابط بین‌الملل و مشاور علمی دپارتمان زمین‌شناسی دریایی روسیه به همراه جمعی از معاونان و مدیران سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی ایران حضور داشتند.

 



نمایش ساده


مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

آخرین عناوین