پنجشنبه 9 فروردين 1403 شمسی /3/28/2024 2:27:48 PM
  • گروه مطلب:| گزارش| معدن| فارسی|
  • کد مطلب:47730
  • زمان انتشار:چهارشنبه 12 مرداد 1401-16:33
  • کاربر:.

دبیر سندیکای صنعت آلومینیوم ایران ضمن تاکید بر اینکه دولت و وزارت صنعت، معدن و تجارت، صنعت آلومینیوم را به حال خود رها کرده و به مشکلات آن رسیدگی نمی‌کند، عمده دلیل افزایش قیمت آلومینیوم در بازار را کم کردن عرضه تولیدکنندگان مواداولیه خواند.
افزایش قیمت آلومینیوم در بازار

به گزارش بیرونیت به نقل از ایسنا، آریا صادق‌نیت حقیقی، تاکید کرد: درست است که صنایع مادر بایستی مورد حمایت قرار گیرند، اما صادرات مواداولیه مصداق بارز خام‌فروشی و برخلاف سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است.

وی افرود: در رابطه با افزایش قیمت ایجاد شده در بازار این صنعت، ضمن اشاره به مشکل فرمول قیمت‌گذاری آلومینیوم که تاکنون بازنگری نیز نشده است، یادآور شد: زمانیکه دلار نرخ دولتی (۴۲۰۰ تومان) داشت، برای آنکه رانت حاصل از فاصله قیمت ارز ترجیحی و ارز بازار آزاد کم شود، ضریب ۱۰ درصد به عنوان پریمیوم در فرمول در نظر گرفته شد اما پس از آنکه دلار ۴۲۰۰ تومانی جای خود را به دلار نیمایی داد، بر این اساس این ۱۰ درصد تبدیل به پنج درصد شد. 

دبیر سندیکای صنعت آلومینیوم ایران، ادامه داد: با این وجود، پریمیوم دو برابر پریمیوم صادراتی بود؛ به عبارتی آلومینیوم خالصی که صادر می‌شود، به مراتب ارزان‌تر (حدودا کمتر از نصف) از آلومینیوم خالصی است که در اختیار صنایع داخلی قرار می‌گیرد. این موضوع پیگیری شد اما به‌جای آنکه موضوع حل شود، شرکت‌های اصلی تولیدکننده آلومینیوم (چهار شرکت اصلی که شرکت‌های مادر هستند) به شدت عرضه را کاهش دادند. همین کم کردن عرضه سبب شد بازار با کمبود مواجه شود و در بورس، رقابت تشدید و قیمت‌ آلومینیوم به‌ازای هر کیلو ۱۰ هزار تومان افزایش پیدا کند.

صادر کردن مواداولیه، عین خام‌فروشی است

وی تاکید کرد: همین موضوع تبدیل به بهانه‌ای شد تا خواستار افزایش قیمت شوند؛ لذا به دنبال این هستند که پریمیوم را از پنج درصد به همان ۱۰ درصد برگردانند. در حقیقت به این ترتیب قیمت پریمیوم برای صنایع داخلی پنج برابر گران‌تر از رقبای خارجی خواهد شد. صنایع مادر از این جهت که تامین‌کننده مواداولیه صنعت هستند، بایستی حمایت شوند اما این را نیز باید در نظر گرفت که صادر کردن مواداولیه، عین خام‌فروشی است و برخلاف سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است.

حقیقی خاطرنشان کرد: اشتغال در صنایع بالادست حدود ۱۲ هزار نفر، اما در صنایع پایین‌دست بیش از ۳۰۰ هزار نفر است و ارزش افزوده، اشتغال و ارزآوری در صنایع پایین‌دست ایجاد می‌شود؛ اما در حال حاضر با این اقدام متاسفانه صنایع پایین دست را نابود می‌کنند که منجر به توقف فعالیت صنعت خواهد شد.

وزارت صمت هیچ متولی برای صنعت آلومینیوم ندارد

دبیر سندیکای صنعت آلومینیوم ایران تصریح کرد: مشکل بزرگ صنعت آلومینیوم این است که وزارت صمت هیچ متولی برای صنایع آلومینیوم ندارد و این صنعت را به حال خود رها کرده است. وزارت صمت به موضوع‌ها و مشکلات این صنعت رسیدگی نمی‌کند و دیدن مسئولان به امری بسیار دشوار تبدیل شده است؛ حتی اگر دیداری و نامه‌نگاری‌ها صورت گیرد، پاسخ درستی دریافت نمی‌شود. اخیرا با مدیرکل صنایع فلزی دیداری داشتیم و مقرر شد صادرات کم شود تا توزیع داخل به حد کفایت و نظم برسد و رقابت کاذب حذف شود؛ اما از آن زمان عرضه کمتر و شرایط بدتر هم شد.

بورس کالا تبدیل به محلی برای قیمت‌سازی و بازارسازی شده است

حقیقی در رابطه با وضعیت فعلی بازار، اظهار کرد: بورس کالا که بایستی محلی برای عرضه و تقاضا، کشف قیمت و تنظیم بازار باشد به محلی برای قیمت‌سازی و بازارسازی تبدیل شده است. بورس کالا خودسرانه و بدون رعایت قوانین اعمال قانون می‌کند و در آن عرضه بصورت نامناسب انجام می‌شود. ضمن اینکه فرمول را دستکاری کرده و قیمت‌ پایه را خودسرانه افزایش می‌دهد. همچنین با نامه‌ای که اخیرا (مبنی بر افزایش قیمت پایه در بورس) منتشر کرده است، بازار آلومینیوم را دچار التهاب شدید کرده که زمینه نگرانی و سرگردانی صنعت‌گران آلومینیوم را فراهم کرده است.

وی افزود: در حال حاضر قیمت آلومینیوم در بازار وضعیتی نامشخص دارد. قیمت‌ها تا پیش از این بسیار بالاتر از قیمت‌های صادراتی بود و با خبر افزایش قیمت در بورس بیش از پیش بازار را برهم‌ریخته است. 

شایان ذکر است، براساس ابلاغیه بورس کالای ایران، از سه‌شنبه هفته آینده (18 مرداد ماه) مبنای محاسبه قیمت شمش آلومینیوم براساس فرمولی جدید مشخص خواهد شد. 

 



نمایش ساده


مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

آخرین عناوین