جمعه 31 فروردين 1403 شمسی /4/19/2024 1:51:08 PM
  • گروه مطلب:| خبر| معدن| فارسی|
  • کد مطلب:47731
  • زمان انتشار:چهارشنبه 12 مرداد 1401-17:14
  • کاربر:

دبیر انجمن سنگ آهن معتقد است: نگاه دولتی و دخالت‌های غیرکارشناسی روی بهره‌وری بخش معدن اثر منفی گذاشته است.
دبیر انجمن سنگ آهن: نگاه دولتی و دخالت‌های غیرکارشناسی روی بهره‌وری بخش معدن اثر منفی گذاشت

به گزارش بیرونیت به نقل از تسنیم، سعید عسکرزاده، دبیر انجمن سنگ آهن با بیان اینکه باید نسبت به وزارت صمت در رویکردی که به موضوع کسب و کار دارد انتقاد کرد، به تسنیم گفت: اتفاق‌هایی همانند دخالت وزارت صمت در بازار، قیمت‌گذاری‌های دستوری، دخالت در اعمال قیمت‌گذاری و همینطور اعمال محدودیت در تقاضای داخلی و خارجی، همگی برگرفته از رویکرد به جا مانده از سنوات قبل در وزارت صمت است و رویکرد تنظیم بازاری محسوب می شود که قابل نقد است.

وی افزود: تنظیم بازار اساساً برای کالاهای اساسی آن هم در شرایط خاص معنا پیدا می کنند وگرنه وظیفه وزارت صمت به عنوان حکمران مجموعه واحدهای تولیدی و تجاری، مدیریت بازار است. مدیریت بازار به این معناست که باید وزارتخانه به جای مداخله های منفی، فرصت سازی کند، درحالی که رویکرد تنظیم بازار، وزارت صمت را به سمت مداخله منفی سوق می دهد. 

عسکرزاده ادامه داد: بزرگترین ایراد و انتقادی که می توان به مداخله منفی گرفت، این است که اولاً ساختار ضدتولید را بنا می کند و ثانیاً چون وزارتخانه از یک طرف مجموعه چابک و توانمندی در تغییر سیاست ها براساس بازخوردهای بازار نیست و از سوی دیگر بدنه کارشناسی قوی و توانمندی برای اتخاذ تصمیمهای بهنگام و درست ندارد، عموماً سیاست هایی که در پیش می گیرد با شکست مواجه می شود. می توان به عینه با بررسی عملکرد وزارت صمت مشاهده کرد که نتایج مطلوب شکل نگرفته است.

وی یادآور شد: به عقیده بنده اگر وزارت صمت بخواهد در بحث کسب و کار مداخله ای داشته باشد، باید این مداخله به صورت مداخله مثبت باشد. یعنی بحث تنظیم بازار را با مدیریت بازار جابه‌جا و جایگزین یا سعی کند که محور تولید را در برنامه ها و سیاست های خود لحاظ کند. در این وضعیت فرصت هایی را برای تولیدکنندگان، بازرگانان و فعالان کسب و کارها ایجاد می‌ کند که آن ها بتوانند جریان تولید در اقتصاد را در کشور استمرار بخشند.

به گفته دبیر انجمن سنگ آهن چیزی که ما شاهد آن در شرایط فعلی هستیم، چنین نتایجی را در بر ندارد و البته بیشتر به زمان قبل بر می گردد. در برهه ایی بیشتر معادن و صنایع معدنی توسط دولت اداره می شد و بخش خصوصی نقشی در تصمیم گیری ها نداشت و این روند تداوم یافت. در حال حاضر هم متولیان بخش معدن و صنایع معدنی همچنان بدون توجه به صرفه و صلاح اقتصاد معادن تصمیم‌گیری می‌کنند. البته با ورود بخش خصوصی، دولت هم باید رویکرد خود را تغییر می داد و در قبال اتفاق‌هایی که رُخ می داد یا بخشنامه ها و دستوراتی که صادر می کرد، مسئولیت می پذیرفت که متاسفانه چنین رویکردی را شاهد نیستیم. 

وی تاکید کرد: مثال واضح این موضوع را می توان در جلوگیری از صادرات گندله مازاد کشور عنوان کرد. اتفاق‌هایی که در طول چند سال اخیر رخ داد و سبب شد مازاد گندله را در کشور شاهد باشیم، درحالی که در همان مقاطع زمانی اگر گندله صادر می شد، اولاً مازاد گندله نداشتیم و در ثانی، ارزآوری قابل توجهی نصیب کشور می شد. این اختلافات محدود به گندله نبوده و در تمامی بخش های زنجیره آهن و فولاد قابل مشاهده است.

دبیر انجمن سنگ آهن تصریح کرد: بدیهی است زمانی که وزارت صمت وظیفه خود را تنظیم بازار می داند، الزاماً باید در قیمت ها و روند عرضه ها دخالت کند یا روی تقاضا اثر بگذارد و یا اینکه صادرات را کنترل کند. بنابراین تمامی موارد مطرح شده، اتفاق‌های تبعی است که به دلیل رویکرد اساسی وزارت صمت که چند سالی است در این وزارتخانه نهادینه شده (مرتبط با همین رویکرد به حل مسئله پرداخته اند) رُخ داده است.

وی در بخش دیگری از صحبت هایش درباره تاثیر تصمیمهای آنی و ناگهانی وزارت صمت بر بخش تولید و تولیدکننده اظهار کرد: زمانی که شرایط برای برنامه ریزی میان مدت و بلندمدت برای واحدهای تولیدی فراهم نباشد، بدیهی است که توسعه و تنظیم سیاست های تولید و تجارت دچار اختلال می شود و این شرکت ها قادر نخواهند بود با ثُبات وارد تولید شوند و برنامه ریزی منظمی برای تولیدات خود داشته باشند. در مورد سهامداران هم ماجرا خوش یمن نیست، این رویکردها سهامداران را سردرگم می کند، درحالی که بازار سرمایه به تنها چیزی که نیاز دارد، ثُبات است.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین