پنجشنبه 9 فروردين 1403 شمسی /3/28/2024 8:15:45 PM
  • گروه مطلب:| گزارش| معدن| فارسی|
  • کد مطلب:47741
  • زمان انتشار:شنبه 15 مرداد 1401-4:16
  • کاربر:.
چرا مدیران وزارت صمت درباره قتل معدنکار اردبیلی سکوت کردند؟

چندی پیش یکی از فعالان و سرمایه‌گذاران بخش معدن کشور در استان اردبیل از سوی معارضان محلی سوزانده شد و به قتل رسید.
توسعه کُشی
به گزارش بیرونیت، این اتفاق سبب شد تا روسای خانه معدن ۳۱ استان کشور در نامه‌لی به معاون معدنی وزیر صمت خواستار تامین امنیت سرمایه‌گذاران این بخش از سوی حاکمیت شوند و نسبت به تکرار چنین حوادثی هشدار دهند. با این حال مسوولان وزارت صمت در این باره سکوت کرده‌اند! سبب چیست؟
در این میان برخی از فعالن‌بخش معدن در گفت‌وگو با بیرونیت معتقدند که در چنین فضایی سرمایه‌گذاری در بخش معدن با ریسک بالایی همراه است و نمی‌توان کاری به پیش برد.
به باور آنان‏ خوب بود ‎که پس از این حادثه وزیر صمت یا ‎معاونت معدنی او نسبت به ‎قتلِ ‎سرمایه‌گذار و ‎معدنکارِ اردبیلی به‌دست افرادی که خود را ‎معارضان محلی می‌دانند، واکنش نشان داده و دستور بررسی ‎حادثه را صادر می‌کردند. 
از نظر فعالان بخش معدن این حادثه آغازِ سناریوی ‎توسعه کُشی خواهد بود، اگر ‎حاکمیت حامیِ ‎سرمایه‌گذاران و ‎کارآفرینان نباشد.
بر اساس این گزارش چندی پیش معارضان محلی در استان اردبیل، یک فعال معدنی را دستگیر کرده، دست و پای او را بسته‌ و شبانه در میان کوه به آتش کشیده و به قتل رسانده‌اند. 
به باور کارشناسان این اقدام نتیجه باج‌خواهی محلی‌ها و اقوام از معدنکاران و دامن زدن دولتِ پوپولیست به خواسته‌های غیرِ ملیِ قومیت‌ها و نمایندگان مجلس است.
در همین رابطه روسای خانه معدن ۳۱ استان کشور نیز با انتشار نامه‌ای سرگشاده به معاونت معدنی وزارت صمت خواستار تامین امنیت سرمایه‌گذاران بخش معدن شده و تکرا چنین حوادثی را غیر قابل تحمل دانسته و نسبت به فرار سرمایه‌‌ها از بخش معدن هشدار داده‌اند.
برخی فعالان معدن معتقدند که سکوت دولتمردان در این خصوص سبب خواهد شد تا معارضان محلی و مخالفان توسعه بخش معدن کشور عرصه را برای فعالان این بخش تنگ کنند.
آنان بر این باورند که بهتر بود حاکمیت به این‌موضوع بطور جدی ورود پیدا می‌کرد و با بررسی همه‌جانبه این حادثه مانع تکرار حوادثی از این دست می‌شد.


مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

آخرین عناوین