جمعه 10 فروردين 1403 شمسی /3/29/2024 12:53:45 AM
  • گروه مطلب:| گزارش| معدن| فارسی|
  • کد مطلب:47745
  • زمان انتشار:دوشنبه 17 مرداد 1401-15:26
  • کاربر:
تقابل سیگنال داده‌های اقتصادی شرق و غرب در بازار فلزات پایه/ انتشار ۱۶ مرداد

در حالی که کاهش شاخص مدیران خرید چین سیگنالی کاهشی برای بازارهای فلزی به همراه داشت، انتشار داده‌های مثبت از وضعیت اشتغال در آمریکا نیز مزید بر علت شد تا فلزات پایه مجدد وارد سراشیبی سقوط قیمتی شوند. در این شرایط سرب و روی دو استثنا بودند که با توجه به کاهش تولید ظرف ماه‌های اخیر از سیگنال‌های کاهشی حاکم بر بازار مستثنی ماندند.
فلزی‌ها به استثنای سرب و روی ارزان شدند

به گزارش بیرونیت به نقل از اکوایران شاخص فلزات بورس لندن ظرف هفته ابتدایی ماه اوت کاهشی 2.2 درصدی داشت و در نهایت ظرف روز جمعه پنج اوت به 3 هزار و 765 واحد رسید. در حالی که بهای آلومینیوم، مس، نیکل و قلع ظرف این بازه زمانی یک هفته‌ای در مسیر افت نرخ قدم برمی‌داشت بر ارزش سرب و روی در بازارهای جهانی کاسته شد و این موضوع همچون سرعت‌گیری در مسیر افت ارزش شاخص قیمتی فلزات بورس لندن عمل کرد.

کاهش 3 درصدی بهای آلومینیوم

آلومینیوم در معاملات آتی کامکس ظرف یک هفته اخیر 2.9 درصد از ارزش خود را از دست داد و در نهایت با نرخ 2 هزار و 416 دلار به ازای هر تن معامله شد. چشم‌انداز ضعیف تقاضا برای این فلز با کاهش رشد اقتصادی دنیا و حجم بالای آلومینیوم در چین عامل از جمله دلایل این عقبگرد قیمتی ظرف یک هفته اخیر بود. ظرف هفته گذشته شاخص مدیران خرید چین منتشر و نشان داد که اقتصاد چین به‌عنوان بزرگترین اقتصاد کالا محور دنیا منقبض شده است. این موضوع سیگنالی کاهشی برای بازار فلزات صنعتی از جمله آلومینیوم به همراه داشت و از عقبگرد بهای این فلز در بازارهای مختلف حمایت کرد.

فلز سرخ بلاتکلیف میان داده‌های اقتصادی

مس هفته ابتدایی ماه جولای را در محدوده 3.55 دلار به ازای هر پوند به پایان رسید که این نرخ نسبت به کف قیمت ثبت شده برای این فلز در نیمه ماه جولای حدود 9 درصد بالاتر است، اما فلز سرخ نیز ظرف یک هفته اخیر حدود 0.87 درصد از ارزش خود را در معاملات آتی کامکس از دست داد. انتشار داده‌های منفی از تولید ناخالص داخلی چین باعث شد تا بهای فلز سرخ در نیمه ماه جولای به کف قیمتی خود پس از نوامبر 2020 بازگردد. هر چند در ادامه بخشی از این افت نرخ با توجه به داده‌های ضعیف عرضه و احتمال کاهش سیاست انقباضی از سوی فدرال رزرو ظرف 3 هفته اخیر جبران شد.

ظرف روزهای اخیر تولیدکنندگان بزرگ مس در دنیا از کاهش تولید و عرضه آن به بازارهای جهانی خبر داده‌اند که این موضوع از رشد بهای این فلز حمایت کرده است. با این وجود ظرف روزهای اخیر سیگنال‌های کاهشی متعددی روانه بازار فلز سرخ شده است. افزایش احتمال تنش نظامی میان  چین و تایوان با سفر نانسی پلوسی به این کشور یکی از این موارد است. چین در واکنش به سفر رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان مانور نظامی در مرز آبی و هوایی تایوان اجرایی کرد که بخشی از این مانور شامل رگبار موشک‌های بالستیک به سمت آب‌های اطراف تایوان بود.

در عین حال ظرف روز جمعه داده‌های قوی از بخش اشتغال آمریکا منتشر شد که نشان می‌داد از سویی بر سطح دستمزدها در این کشور افزوده شده و از سوی دیگر آمار بیکاری در بخش غیرکشاورزی به کمترین میزان پس از آغاز همه‌گیری کرونا رسیده است. این موضوع داده‌ای مثبت از اقتصاد تلقی شده و باعث می‌شود تا فدرال رزور در مسیر اخذ سیاست انقباضی جدی‌تر شود. پیش‌بینی که تحقق آن سیگنال کاهشی برای بازارهای کالایی و به خصوص مس به ارمغان می‌آورد.

البته این موضوع یک روی سکه اثرگذاری این داده‌ها بر بازار فلز سرخ است؛ از آنجاییکه مس سریعتر از سایر کالاهای پایه به داده‌های رشد اقتصادی واکنش نشان می‌دهد، انتشار این داده که نشان از بهبود وضعیت تولید ناخالص داخلی در آمریکا دارد، می‌تواند در میان مدت از رشد بهای این فلز حمایت کند.

شنای خلاف جهت فلز روی

فلز روی در معاملات آتی کامکس ظرف روز جمعه پنجم اوت با نرخ 3 هزار و 488 دلار به ازای هر تن به فروش رفت که این رقم حدود 23 درصد کمتر از اوج‌ قیمتی آن پس از آوریل امسال یعنی زمان اوج‌گیری قیمتی آن با توجه به تبعات اقتصادی حمله روسیه به اوکراین است. اگرچه فلز روی با رکورد قیمتی خود در سال جدید فاصله زیادی دارد، اما احتمال کسری عرضه با توجه به صعود نرخ انرژی در اروپا باعث شده تا این فلز به بیشترین نرخ خود پس از جولای امسال برسد. در حالی که مس، آلومینیوم، نیکل و قلع ظرف یک هفته اخیر در معاملات آتی کامکس ارزان شدند، بر ارزش فلز روی افزوده شد. ادعای گلنکور در خصوص کاهش تولید و عرضه از جمله مهم‌ترین دلایل این افزایش خلاف جهت قیمتی بود.

گلنکور یکی از بزرگترین تولیدکنندگان فلز روی در دنیا است؛ تولید فلز روی تصفیه شده در این شرکت در واحدهای مستقر در اروپا کاهش داشته است. این شرکت در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرد در حالی برای تقاضای فلزات صنعتی در حال افزایش است، بحران برق اروپا روند عرضه را دچار اختلال کرده و چشم‌انداز عرضه را نیز تحت شعاع قرار داده است.

گلنکور تولید یکی از کارخانه‌های ذوب روی خود در اروپا را به حالت تعلیق درآورده است که منجر به کاهش شدید تولید این فلز شده است. در عین حال این شرکت در روز پنج‌شنبه چهارم آگوست اعلام کرد که سایر واحدهای ذوب این شرکت واقع در منطقه اروپا به سختی سود می‌کنند.

گلنکور در نیمه ابتدایی امسال برابر 350 هزار و 900 تن فلز روی تولید کرد که این رقم نسبت به میزان تولید آن در نیمه ابتدایی سال گذشته میلادی حدود 12 درصد کمتر بود. رشد نرخ انرژی در اروپا مهم‌ترین دلیل این عقبگرد تولید بود.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین