شنبه 1 ارديبهشت 1403 شمسی /4/20/2024 11:38:35 AM
  • گروه مطلب:| خبر| معدن| فارسی|
  • کد مطلب:51076
  • زمان انتشار:سه شنبه 8 آذر 1401-7:16
  • کاربر:
رییس انجمن صادرکنندگان سرب و روی ایران مطرح کرد:

چندی پیش مدیرعامل شرکت تولید و تجهیزات سنگین هپکو انگیزه اصلی از واردات ماشین آلات معدنی را پولشویی دانسته است و انتقاد شدیدی از واردکننده ها کرده است. 
جو سازی هپکو علیه معدنکاران

این در حالی است که مسوولان معدنی این حرفها را بی  پایه و اساس دانسته و باور دارند که برخی از مسوولین مفاهیم را به درستی ندانسته و اینگونه به معدنی ها اتهام می زنند. ضمن اینکه هپکو نه در داخل و نه در خارج اعتباری ندارد و نمی تواند یک تولید کننده واقعی باشد، پس چه جای اتهامی به معدنی ها می ماند؟!

به گزارش بیرونیت به نقل از جهان صنعت نیوز، رییس انجمن صادرکنندگان سرب و روی ایران در این خصوص به «جهان صنعت نیوز» گفت: متاسفانه کل بخش معدن در گروگان شرکت هپکو قرار گرفته است اما  این شرکت  با دروغ هایی که پراکنده می کند، معدنکاران را هر چه بیشتر شاکی  کرده است.

حسن حسینقلی با اشاره به بازدیدی که اخیرا از این شرکت داشته است، خاطرنشان کرد: در حالیکه حداقل به بیست هزار ماشین معدنی نیاز داریم اما سوال مهم این است که آیا هپکو توان تولید حداقل ۱۰۰ عدد را دارد؟ بر اساس بازدیدی که داشتم متوجه شدم که آنها دستگاه تراش و مونتاژ چندان مناسبی ندارند. ضمن اینکه تعداد نیروی کاریشان هم آنچه که مدیران هپکو مطرح می کنند، نیست و کمتر از اینهاست.  او ادامه داد: هپکو با جو سازی و ارتباطات بخش معدن را به چالش کشیده است.

او با اشاره به اینکه هپکو  تاکنون به تعهدات خود عمل نکرده است، تصریح کرد: آنها به هیچ کدام از تعهداتی که به استانداری داده اند عمل نکرده اند؛ چراکه اصلا توان فنی – مالی ندارند. به این ترتیب نه بین معدنکاران داخلی و نه جهانی هیچ اعتباری ندارند.  درنتیجه با این دروغ ها جز اینکه معدنکار را اذیت کنند و آبروی خود را ببرند؛ هیچ کار دیگری از دستشان بر نمی آید.

از پولشویی تا قوانین سخت گیرانه!

رییس انجمن صادرکنندگان سرب و روی ایران در پاسخ به این سوال که گفته شده  برخی از معدنکاران جهت تهیه ماشین آلات به دنبال پولشویی هستند و واردات بهانه است، گفت: کسانیکه این حرفها را می زنند مفهوم پولشویی را نمی دانند به همین خاطر از مفاهیم استفاده نابجا می کنند.   او در ادامه گفت: هرچه که معدنکارن بخواهند وارد کشور کنند باید از تایید بانک مرکزی بگذرد، پس دیگر چه جای پولشویی می ماند! آنقدر نظارت گسترده است که نمی توان به راحتی ماشین خرید و وارد کشور کرد و برخی را هم دور زد! بنابراین اتهام پولشویی بی پایه و اساس است.

او همچنین با انتقاد از سخنان یکی از مسوولین معدنی در خصوص اینکه ورود ماشین آلات به نفع معادن کوچک نیست، گفت: آنها بیشتر دلشان به حال ما می سوزد یا خود معدنکار! آنها بیشتر به کار ماشین آلات وارد هستند یا معدنکارانی که ۳۰ سال است با هزار گرفتاری بخش معدن آشنا هستند؟!

برخی مقامات هم تحت فشار هستند

رییس انجمن صادرکنندگان سرب و روی ایران در پاسخ به این سوال که چه انتظاری از وزارتخانه دارید،‌ گفت:  گویا مسوولین  تمایلی برای حل مشکلات معادن در  خصوص ماشین آلات ندارند. انتظار ما این است که محتشمی پور معاون معدنی وزارت صمت با کسانیکه مشکل آفرین هستند، مقابله کند و در راستای خدمت به توسعه اقتصادی معادن گام بردارد. البته شاهد اقداماتی از سوی این مقام مسوول بوده ایم اما این در حالی است که متاسفانه فشارها از جوانب مختلف به او وارد می شود و درنتیجه شاهد هستیم مقاماتی هم که می خواهند قدمی بردارند به شدت تحت فشار هستند.

او با بیان اینکه تمرکز دولتمردان بیشتر بر معادن بزرگ است، تصریح کرد: از بخش نامه هایی که صادر می شود می توان فهمید که شرکتهای خصولتی بزرگ و دولتی در اولویت هستند. این درحالی است که ۸۵ درصد اشتغال در معادن کوچک و متوسط است و همه آنها به بیل ۳۰۰ – ۴۰۰ نیاز دارند اما تمرکز دولت بر تولید بیل مکانیکی ۲۸۰۰ است که البته مورد نیاز معادن بزرگ است.

حسینقلی تاکید کرد: توصیه ما به مسوولین این است که دست از سر معادن بردارند و تیم فنی را در این مجموعه تقویت کنند که حداقل بتواند خدمتی به معادن کند نه اینکه دشمنی با بخش را افزایش دهد.  این در حالی است که مشاهده می شود وزارتخانه نمی خواهد کار اساسی انجام دهد.

دلال ها برای بازار تصمیم میگیرند

به تازگی مدیرعامل شرکت تولید و تجهیزات سنگین هپکو گفته که واردکنندگان ماشین آلات معدنی برای رفع تعهد ارزی، قیمت ماشین‌های وارداتی را ۲ برابر قیمت ماشین نو اظهار می‌کنند. در حالی که طبق قانون، عمر ماشین آلات معدنی باید کمتر از ۱۰ سال باشد، اما برخی شرکت‌های واردکننده، ماشین آلاتی با عمر بیش از ۳۰ سال را وارد کشور می‌کنند.

علی محمد رفیعی ادامه داد: ما اجازه می‌دهیم ماشین آلات بالای ۵ سال و حتی بالای ۱۰ سال وارد کشور شود، در حالی که عمر مفید ماشین آلات معدنی ۵ سال است.

رفیعی با بیان اینکه تولیدکنندگان داخلی هیچ مشکلی با واردات ماشین آلات نو ندارند، گفت: تولیدکنندگان با وارداتی که توسط متخصصان این حوزه و با کار کارشناسی انجام شود، مشکلی ندارند، بلکه مشکل، زمانی ایجاد می‌شود که دلال‌ها برای بازار تصمیم می‌گیرند و هر ماشین آلاتی را که در بازار منطقه وجود دارد، بدون توجه به عمر مفید و کارکرد آن وارد می‌کنند.

وی بهره وری پایین را یکی از چالش‌های اصلی حوزه معادن، عنوان کرد و افزود: واردات ماشین آلات معدنی به این شکل که بیشتر آن‌ها عمر بالای ۱۰ سال دارند و اغلب هم در اختیار معادن کوچک و متوسط قرار می‌گیرد، هیچ کمکی به فرایند بهره برداری و افزایش بهره وری در معادن نمی‌کند.

ماشین‌آلات وارداتی به درد معادن کوچک و متوسط نمی‌خورند

این در حالی است که رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران نیز گفته است: تاکنون ماشین آلاتی وارد شده‌اند که این ماشین آلات به درد معادن کوچک و متوسط نمی‌خورند.

سید عبدالوهاب سهل آبادی با بیان اینکه ماشین آلات معدنی یکی از واجب ترین وسایلی است که معادن امروز به آن نیاز دارند، اظهار داشت: تامین نیاز معادن کوچک و متوسط به ماشین آلات باید مورد توجه قرار گیرد؛ نه اینکه دید ما فقط به معادن بزرگ که تقریبا خصولتی یا دولتی هستند، باشد. وی گفت: هم اکنون ماشین آلاتی که اخیرا وارد کشور شده‌اند، همه ماشین آلات بزرگی است که به درد معادن کوچک نمی‌خورند.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین