شنبه 1 ارديبهشت 1403 شمسی /4/20/2024 1:34:39 PM
  • گروه مطلب:| گزارش| معدن| فارسی|
  • کد مطلب:51090
  • زمان انتشار:چهارشنبه 9 آذر 1401-10:44
  • کاربر:

به مناسبت نخستین سالگرد ورود شرکت تجلی توسعه معادن و فلزات نشست خبری با اصحاب رسانه و بازار سرمایه در محل این شرکت برگزار شد. 
زنجیره کامل فولاد در اختیار «تجلی»

شرکت تجلی در حالی سال گذشته وارد بازار سرمایه شد که نخستین شرکت پروژه‌محور این بازار است و زنجیره کامل فولاد را در اختیار دارد.

تلاش برای بهره‌‌مندی از فناوری‌‌های نوین

مرتضی علی‌اکبری مدیرعامل شرکت تجلی توسعه معادن و فلزات در حاشیه این نشست خبری در گفت‌وگو با روزنامه «دنیای اقتصاد» در پاسخ به این سوال که آیا شرکت تجلی به عنوان یک شرکت جدیدالورود به صنعت معدن و صنایع معدنی، قصد دارد از فناوری‌‌های نوین در معادن و صنایع معدنی خود بهره‌‌مند شود یا به روش‌های سنتی بسنده خواهد کرد گفت: ما تلاشمان بر این است که حداکثر استفاده از علوم نوین و جدید را داشته باشیم. به همین علت یک قرارداد همکاری با یک شرکت معتبر خارجی انعقاد کرده‌‌ایم که مالک ایرانی دارد، این شرکت با دانشگاه‌ها و افراد صاحب نظر در ارتباط است. این شرکت متعهد شده است تا نیاز ما به دانش فنی را برطرف کند و به اندازه خدماتی که ارائه داده‌‌اند، حق‌‌الزحمه دریافت خواهند کرد.

وی افزود: پس از امضای تفاهم‌‌نامه این شرکت ‌‌را به تمام زیرمجموعه‌های خود معرفی کرده‌‌ایم تا از ارتباط آنها استفاده کنند و نیاز‌‌های فناورانه خود را رفع کنند. مثلا ما به دنبال این بودیم که نخستین معدن زغال سنگ تمام‌مکانیزه‌‌ را در گلندرود راه‌‌اندازی کنیم. پس از بررسی‌‌ها مشخص شد این امکان وجود ندارد و محدودیت‌ها اجازه نمی‌دهد که بیش از یک حد مشخص، معدن را مکانیزه کنیم.

علی‌اکبری یاد‌‌آور شد که در برخی موارد نمی‌توان یک معدن را ۱۰۰ درصد مکانیزه کرد و ادامه داد: یک شرکت ایرانی- انگلیسی که روی معدن گلندرود در حال تحقیقات است می‌گوید باید حداکثر ۵۰ درصد مکانیزه شود و بیش از آن یا مقدور نیست یا صرفه اقتصادی ندارد. اما تمام تلاش ما بر این است که از حداکثر نوآوری‌‌ها بهره ببریم. همچنین اشخاص متخصصی در این موارد و همچنین بهره‌‌برداری از منابع مواد نادر خاکی به کار گرفته‌‌ایم تا بیشترین بهره‌‌وری را داشته باشیم.

ورود تجلی به حوزه عناصر نادر خاکی

مدیرعامل شرکت توسعه تجلی معادن و فلزات از ورود تجلی به حوزه مواد نادر خاکی و برنامه‌ریزی برای تامین انرژی این صنعت به‌وسیله نیروگاه‌های کوچک‌مقیاس خبر داد و عنوان کرد: در بحث عناصر و فلزات نادر خاکی، حجم مواد به دست آمده کم است اما ارزش آنها بسیار بالاست، به همین علت نیاز این صنایع به برق مانند فولاد که بسیار پرمصرف است، نیست و با میزان کمی انرژی می‌توان صنعت را مدیریت کرد. ما برای این صنعت برنامه‌‌‌ریزی کرده‌‌ایم تا از نیروگاه‌های کوچک‌مقیاس ۲۵ مگاواتی استفاده کنیم. اگر امکان استفاده از نیروگاه‌های خورشیدی وجود داشته باشد از آنها بهره‌‌ خواهیم برد.

وی ادامه داد: ضمن اینکه ما تمرکزمان بر این است که حداکثر استفاده را از داخل گروه تامین کنیم. به عنوان مثال ومعادن یک هلدینگ انرژی دارد که یک قرارداد با این هلدینگ منعقد کرده‌‌ایم تا هر زمان که نیاز به تامین انرژی داشتیم در تامین آن مشاوره‌های لازم داده شود یا مستقیما نیاز ما را برطرف کنند.

علی‌اکبری از تلاش شرکت جاده ریل دریا برای ایجاد ظرفیت پهلوگیری، بارگیری و تخلیه کشتی‌‌های ۱۵۰ هزار تنی در بنادر جنوب کشور خبر داد و گفت: یکی از پروژه‌های ما از ابتدا شرکت جاده ریل دریا بود که در فاز اول ظرفیت حمل مواد آن را به ۱۰ میلیون تن رسانده‌‌ایم و اقدامات زیربنایی را در کنار بندر شهید رجایی انجام می‌دهد. در تلاشیم تا بتوانیم موانع را از میان برداشته و طبق برنامه‌‌ریزی پیش برویم تا در اسکله‌‌ای که مخصوص مواد معدنی است با کشتی‌‌های ۱۵۰هزارتنی هم بارگیری کنیم و هم تخلیه داشته باشیم. الان کشتی‌‌هایی که می‌توانند در اسکله‌های کشور فعالیت کنند در حدود ۴۰تا ۵۰ هزار تن ظرفیت دارند. گام اول ما تلاش برای رسیدن به ایجاد ظرفیت تخلیه و بارگیری کشتی‌‌های ۱۵۰ هزار تنی است. این امر می‌تواند شکاف بزرگی  را که میان کشور ما و دیگر کشور‌‌ها در زمینه توسعه حمل و نقل دریایی هست کاهش دهد.

شرکت پروژه‌محور تجلی

در ابتدای نشست رحیمی، کارشناس واحد تحلیل شرکت سرمایه‌‌گذاری پرتو تابان معادن و فلزات به ورود شرکت تجلی به بورس اشاره کرد و گفت: شرکت تجلی در حالی سال گذشته وارد بازار سرمایه شد که نخستین شرکت پروژه‌محور این بازار است و زنجیره کامل فولاد را در اختیار دارد. سهامداران عمده آن شرکت‌‌های سرمایه‌‌‌گذاری توسعه معادن و فلزات، چادرملو و گل‌‌گهر هستند که بیشترین سهم را شرکت توسعه معادن و فلزات دارد. مهم‌ترین مزیت این شرکت تامین مالی از طریق بازار سرمایه است به همین دلیل این امکان وجود دارد که علاوه بر سرمایه‌های کلان سرمایه‌های خرد را نیز می‌توان وارد پروژه‌های عظیم صنعتی و معدنی کرد و در سود حاصل از پروژه‌ها سهیم شد.

پرتفوی بورسی ۲ هزار میلیارد تومانی

وی در ادامه ارزش پرتفو‌‌های بورسی و غیر بورسی این شرکت ‌‌را اعلام کرد که قبلا توسط پرتوتابان تخمین زده شده بود و عنوان کرد: این شرکت یک پرتفوی بورسی دارد که که شامل سهم‌‌هایی مانند ومعادن، کچاد، کنور و کگل است که ارزشی نزدیک به ۲ هزار میلیارد تومان دارد. شرکت‌‌های غیر بورسی دیگری در پرتفوی این شرکت وجود دارد که تجلی سهامدار آنهاست. «‌صبا امید غرب خاورمیانه» که ظرفیت تولید یک میلیون تن گندله در سال را دارد از این شرکت‌‌هاست. پروژه دیگر فولاد سرمد ابرکوه است که واحدهای نورد، میلگرد، کلاف، فولاد و آهن اسفنجی را داراست و در مجموع ظرفیت تولید بیش از ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تن را ثبت کرده است. تهیه و تولید مواد معدنی شرق فولاد خراسان دیگر پروژه این شرکت است که ظرفیت تولید کنسانتره ۲ میلیون و ۵۰۰ هزارتنی دارد.

رحیمی به اختصار مهم‌ترین پروژه‌های شرکت‌‌ تجلی را برشمرد و ادامه داد: یکی از مهم‌ترین پروژه‌های تجلی صنایع فولاد کردستان است که در بخش فولاد و نورد و ورق توان تولیدی یک میلیون تنی و در واحد آهن اسفنجی ۶/ ۱ میلیون تن ظرفیت دارد. کل ظرفیت تولیدی پروژه‌ها و شرکت‌‌های غیربورسی تجلی توسعه معادن و فلزات به شرح زیر است:

-۵/ ۲میلیون تن کنسانتره با مالکیت ۳۵ درصدی

 -یک میلیون تن گندله با مالکیت ۳۰ درصدی

 -۵/ ۴ میلیون تن آهن اسفنجی با مالکیت ۲۲ درصدی

 -۶۰۰ هزار تن شمش با مالکیت نزدیک به ۵۰ درصدی

- میلگرد و کلاف و ورق با ظرفیت نزدیک به ۲ میلیون تنی و مالکیت ۳۴ درصدی.

تجلی؛ معرف شرکت‌‌های پروژه‌‌محور بازار سرمایه

شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات با ۵۶ درصد، شرکت‌های صنعتی و معدنی گل گهر و معدنی و صنعتی چادرملو هرکدام با ۱۷ درصد و سایرین با۱۰ درصد، مجموع سهامداران شرکت تجلی را تشکیل می‌دهند. تجلی توسعه معادن و فلزات نخستین شرکت پروژه‌محور سهامی عام است که در حال حاضر پروژه‌های متعددی را در زنجیره فولاد در دست اجرا دارد .سال گذشته ۱۵ درصد از سهام این شرکت در فرابورس پذیره‌نویسی شد. این شرکت یکی از جذاب‌ترین راه‌ها را برای تامین مالی انتخاب کرد و آن مشارکت مردم در پروژه‌ها بود. از مزایای شرکت‌‌های پروژه‌محور می‌توان به گزینه‌های زیر اشاره کرد:

 * سرمایه‌گذاری مستقیم مردم در پروژه‌های منتخب

*امکان جذب سپرده خرد و هدایت آنها به پروژه‌های عظیم

*تسهیل در تامین مالی پروژه‌های میان‌مدت و بلندمدت

*سریع‌‌تر شدن تامین مالی

*توسعه ‌‌ابزار‌‌های نوین کنترل کیفی و کمی پروژه‌ها

پروژه‌های تجلی؛ از سنگ آهن تا کلاف فولادی

در ادامه نشست پروژه‌های زنجیره فولاد تجلی، ظرفیت‌‌ها، میزان مالکیت این شرکت در پروژه‌ها و زمان بهره‌‌برداری از آنها بیان شد که مهم‌ترین آنها عبارت بودند از:

۱) صبا امید غرب خاورمیانه: این شرکت در حال تکمیل عملیات اجرای فاز اول پروژه گندله‌سازی به ظرفیت یک میلیون تن و آماده‌سازی شرایط برای اجرای فاز دوم پروژه برای دستیابی به ظرفیت ۲ میلیون تن در سال است. این پروژه از جمله سری پروژه‌های تکمیل زنجیره فولاد در استان کردستان است. با توجه به موقعیت مکانی معادن سنگ آهن شرکت توسعه معدنی صنعتی صبانور در استان کردستان محل احداث این کارخانه در ۴۰ کیلومتری معادن موجود موقعیت‌‌یابی شده است که با شروع این پروژه، تکمیل و متعاقبا بهره‌برداری از آن گامی بزرگ در جهت اشتغال و آبادانی و محرومیت در استان کردستان برداشته خواهد شد. این پروژه در اردیبهشت ۱۴۰۰ آغاز شده است و طبق پیش‌‌بینی‌‌ها در شهریور ۱۴۰۲ به بهره‌برداری خواهد رسد که ۳۰ درصد از مالکیت آن در اختیار تجلی و ۷۰ درصد آن در اختیار شرکت صبانور است. صبا امید غرب خاورمیانه تاکنون ۲۱ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و با سرمایه‌‌گذاری بالغ بر ۱۵ میلیون دلار در اطراف شهرستان بیجار (شهرستان یاسوکند) واقع شده است.

۲) فولاد سرمد ابرکوه: این شرکت در استان یزد واقع شده است و شامل واحد‌‌های آهن اسفنجی، شمش و کلاف است. از مزیت‌‌های این پروژه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

[با سرمایه گذاری در هتل مرکوری کیش، آینده فرزندان خود را بیمه کنید]

با سرمایه گذاری در هتل مرکوری کیش، آینده فرزندان خود را بیمه کنید

مشاوره رایگان

[yektanet-logo-sign]

تبلیغ

*تامین آهن اسفنجی و خوراک از شرکت چادرملو که با توجه به فاصله کم، هزینه کرایه حمل خوراک کاهش می‌‌یابد و در نتیجه باعث افزایش کیفیت محصولات و رقابتی شدن قیمت محصولات خواهد شد.

*فاصله کم تا راه‌های اصلی و ترانزیت شمال-جنوب به غرب کشور

*تامین نیاز استان‌های مجاور به محصولات زنجیره فولاد مانند کرمان و اصفهان و شیراز

*اشتغال‌‌زایی در مناطق محروم و توسعه نیروی انسانی متخصص و تحصیل‌کرده در منطقه و کشور

*امکان استفاده از تسهیلات صندوق ذخیره ارزی با در نظر گرفتن این نکته که در این پروژه از هیچ‌‌گونه تسهیلات مشابهی استفاده نشده است.

تجلی مالک ۴۸ درصد از این پروژه است و سهامدار دیگر آن شرکت چادرملو با ۵۲ درصد است.

واحد نورد و میلگرد سرمد ابرکوه از سال ۹۵ به بهره‌‌برداری رسیده است و در حال تولید سالانه ۵۰۰ هزارتن میلگرد آجدار است. پروژه واحد کلاف‌‌سازی آن از سال ۱۳۹۶ افتتاح شده است و تا پایان سال جاری به بهره‌‌برداری خواهد رسید. این پروژه با سرمایه‌گذاری ۲۵ میلیون دلاری کلید خورده است و ظرفیتی برابر با۴۵۰ هزار تن در سال را ثبت خواهد کرد. واحد فولادسازی سرمد ابرکوه نیز با سرمایه‌گذاری ۸۴ میلیون یورویی کلید خورده است تا طبق پیش‌‌بینی‌ها در سال ۱۴۰۳ با ظرفیت ۶۰۰ هزار تنی شمش فولادی به بهره‌برداری برسد.

۳) تهیه و تولید مواد معدنی شرق خراسان: این پروژه جهت تکمیل زنجیره فولاد و تامین مواد اولیه زنجیره برای تولید کنسانتره سنگ آهن با ظرفیت ۵/ ۲ میلیون تنی و عیار ۸/ ۶۷ درصد و در محل معدن سنگ آهن سنگان افتتاح خواهد شد. طبق پیش‌‌بینی‌‌ها این پروژه نیز در سال ۱۴۰۳ به بهره‌‌برداری خواهد رسید و این امکان وجود دارد تا در سال‌های بعد از بهره‌‌برداری به ظرفیت اسمی تولید ۵ میلیون تن در سال برسد. این پروژه با سرمایه‌‌گذاری ۷۱ میلیون یورویی آغاز به کار کرده است.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین