جمعه 10 فروردين 1403 شمسی /3/29/2024 5:28:50 AM

بهای میلگرد صادراتی ترکیه در روز ۲۹نوامبر ۵/ ۲دلار گران شد. رشد هزینه تولید و بهبود تقاضا دو فاکتور این رشد قیمتی بود. 
بازگشت سنگ‌‌‌آهن به کانال ۱۰۰ دلاری

در این شرایط سنگ‌‌‌آهن وارداتی به چین مجددا به کانال قیمتی ۱۰۰دلاری بازگشت. در شرایطی که واهمه از سیاست کرونا صفر عامل فشار بر نرخ سنگ‌‌‌آهن است، این محصول در چین با حمایت دولت از بخش ساخت‌‌‌وساز گران شد.

به گزارش بیرونیت به نقل از «اکوایران»، سنگ‌‌‌آهن کانال قیمتی ۱۰۰دلاری را پس گرفت. در حالی که واهمه از کاهش تقاضا از سوی چین با توجه به بروز ناآرامی اجتماعی زمینه کاهش بهای این محصول ظرف روز ابتدایی هفته را به وجود آورده بود، انتشار خبر سیاست‌‌‌های محرک چین در حمایت از بخش مسکن ظرف ساعات پایانی روز ۲۸نوامبر به رشد بهای سنگ‌‌‌آهن در ساعات ابتدایی بازگشایی بازار در روز ۲۹ نوامبر منجر شد. به این ترتیب، پلتس، شاخص بهای هر تن سنگ‌‌‌آهن عیار ۶۲‌درصد وارداتی به بنادر شمالی چین را با ثبت رشد روزانه ۳۵/ ۲دلاری برابر ۱۰۱دلار و ۲۵سنت ارزیابی کرد.

البته این رشد نرخ در حالی در این بازار رقم خورد که از حجم معاملات در طول روز کاسته شد و اغلب خریداران ترجیح دادند فعلا در حاشیه بمانند. تقاضا برای محصولات فولادی در چین هنوز تغییری نکرده و در این شرایط بسیاری از فعالان بازار به رشد قیمتی بدبین هستند.

زغال در ثبات قیمتی
زغال‌‌‌ متالورژیک آسیا فوب استرالیا در دومین روز هفته نیز بدون تغییر با نرخ ۲۴۷دلار به‌ازای هر تن معامله شد و فعالان بازار نشانه‌‌‌هایی از ثبات را در معاملات احساس کردند. یک تاجر بین‌المللی به بروز ثبات در این بازار اشاره و عنوان کرد احتمال معامله سنگ‌‌‌آهن در این بازار با نرخ محدود کمتر یا بیشتر از ۲۴۷دلار وجود دارد؛ اما قیمت‌ها در همین محدوده نوسان دارد. در عین حال در شرایط کنونی عمده خریدها با هدف انتقال به هند انجام می‌شود.
پلتس، بهای زغال متالورژیک سی‌‌‌اف‌‌‌آر چین را نیز برای روز سه‌‌‌شنبه ۲۹نوامبر با کاهش نرخ ۵۰سنتی برابر ۵/ ۲۹۸دلار ارزیابی کرد. بروز اعتراضات مردمی در چین در پی احتمال وقوع ناآرامی اجتماعی در این کشور باعث شد تا از نرخ این محصول کاسته شود. اگرچه احتمال کاهش سیاست کرونایی در چین در واکنش به اعتراضات مردمی مطرح است؛ اما برخی فعالان بازار نبود اطمینان نسبت به سیاست دولت درخصوص بروز این اعتراضات را عامل مضاعف دیگری برای تشدید بی‌‌‌اعتمادی در این بازار و افت بهای زغال عنوان کردند.

رشد بهای قراضه از افزایش بهای میلگرد حمایت کرد
افزایش بهای قراضه وارداتی به ترکیه در دومین روز هفته جاری نیز ادامه‌‌‌دار شد. پلتس از انعقاد یک‌قرارداد فروش قراضه از مبدا منطقه بالتیک با نرخ ۳۶۶دلار به‌ازای هر تن از سوی یک فولادساز واقع در منطقه اسکندرون ترکیه خبر داد. به این ترتیب پلتس، شاخص بهای قراضه وارداتی به ترکیه را با رشد نرخ روزانه ۶دلاری برابر ۳۶۶دلار به‌ازای هر تن ارزیابی کرد.
رشد بهای قراضه وارداتی به ترکیه و بهبود تقاضای داخلی برای محصولات طویل فولادی در این کشور باعث شد تا بر نرخ میلگرد صادراتی ترکیه افزوده شود، به نحوی که پلتس، بهای هرتن میلگرد صادراتی فوب ترکیه را با رشد ۵/ ۲دلاری برابر ۶۴۵دلار به ازای هر تن اعلام کرد.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین