پنجشنبه 9 فروردين 1403 شمسی /3/28/2024 11:47:51 AM
عضو هیئت‌علمی دانشکده اقتصاد علامه تشریح کرد

عضو هیئت‌علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه گفت: ذخایر معدنی یکی از شانس‌های بزرگ اقتصاد ایران برای پشت سر گذاشتن تحریم‌ها و رسیدن به درآمدهای ارزی است.
«احیای معادن کوچک» اقتصاد کشور را نجات می‌دهد

لطفعلی بخشی در گفت‌وگو با معدن نامه، بابیان اینکه احیای معادن منجی اقتصاد کشور در دوره تحریم‌هاست، گفت: خوشبختانه مدتی است که سیاست‌گذاران ما متوجه مزیت‌های این بخش شده‌اند و نسبت به احیا، فعال‌سازی و راه‌اندازی معادن کوچک همت به خرج داده‌اند که این رویکرد می‌تواند، انگیزه‌ها را برای ورود سرمایه‌ها به بخش معدن دوچندان کند.

این اقتصاددان افزود: بر اساس آمارهای منتشرشده، ایران یکی از 10 کشور معدن خیز دنیاست که در بیشتر مواد معدنی استراتژیک دارای مزیت است ازاین‌رو با توجه به نیازهای جهان به مواد معدنی و بازار مناسب این مواد، سرمایه‌گذاری در معدن و صنایع معدنی توجیه‌پذیر است.

او گفت: فناوری مورداستفاده در بخش معدن چندان پیچیده نیست و می‌توان از طریق صنایع داخلی، معادن کوچک را تجهیز کرد و مواد استخراجی‌شان را تا حد امکان فرآوری کرد. بنابراین «معدن» یک برگ برنده دست سیاست‌گذاران اقتصادی است چراکه می‌توانند با ارزی بری بسیار کم، استفاده از ظرفیت‌های تولید و به‌کارگیری بخش خصوصی معادن را تجهیز و فعال کرده و اشتغال را به راه‌اندازند.

بخشی گفت: انواع معادن در تمام نقاط کشور پراکنده‌شده‌اند و می‌توان با راه‌اندازی آنان علاوه بر استفاده از نیروهای محلی، هم تا حدود زیادی اشتغال‌زایی کرد و هم اینکه اقتصاد جوامع محلی را به راه انداخت.

او افزود: راه‌اندازی معادن کوچک با سرمایه‌های زیر یک میلیارد تومان محقق می‌شود ازاین‌رو با توجه به سرمایه‌های سرگردانی که در کشور وجود دارد، بخش معدن قادر است جذابیت بالایی را برای سرمایه‌گذاران خرد به وجود آورده و آنان را وارد فعالیت‌های تولیدی کند.

«بخشی» با اشاره به بارندگی‌های اخیر و ظرفیت بخش کشاورزی گفت: پیش‌بینی می‌شود که بخش کشاورزی امسال با توجه به بارش‌ها از ارزش‌افزوده خوبی برخوردار شود و به رشد اقتصادی کمک کند اما این رشد برای سال‌های آینده پایدار نیست و اگر سیاست‌گذاران ما می‌خواهند برای بلندمدت برنامه‌ریزی کنند بهتر است توجهشان به معدن معطوف باشد.

این اقتصاددان تصریح کرد: منابع حاصل از معادن جزو شریف‌ترین درآمدهاست چراکه هم کار مفید روی آن صورت می‌گیرد و هم با استفاده از تفکر، ارزش‌افزوده‌ای را ایجاد کرده و نیاز انسان‌ها در سراسر دنیا را رفع می‌کند.

بخشی تصریح کرد: آسیب‌پذیری معدن از تحریم‌ها بسیار پایین‌تر از سایر بخش‌های اقتصادی است و نیاز دنیا به مواد معدنی ایران به حدی است که برخی از کشورها نمی‌توانند به‌سادگی از آن چشم بپوشند.

او گفت: معدن که راه بیافتد با توجه به اینکه بخشی از درآمد خود را باید به دولت بدهد، درآمد دولت هم بالا می‌رود ازاین‌رو با توجه به وجود تحریم‌ها و عقب ماندن بخش صنعت و خدمات از سرمایه‌گذاری، بهتر است تا معدن برای سیاست‌گذاران کشور به‌عنوان نورچشمی اقتصاد مدنظر قرار گیرد و باعث تولید ثروت در کشور شود.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

آخرین عناوین