جمعه 31 فروردين 1403 شمسی /4/19/2024 6:36:49 AM
معدن نامه به شماره ۱۰۰ رسید

روزنامه فضای مجازی «معدن نامه» به شماره ۱۰۰ رسیده. در این صد شماره با فراز و نشیب‌های زیادی روبرو بودیم. امروز هم امیدوارانه به آینده می‌نگریم و معتقدیم که می‌توانیم در کشورمان فکر تولید کرده و آن را به ثروت تبدیل کنیم.
دیدبان معدن

معدن نامه چگونه ایجاد شد

علیرضا بهداد، مدیرمسئول

ایده ایجاد معدن نامه به‌عنوان رسانه‌ای تخصصی در سال ۱۳۹۰ در ذهن من شکل گرفت. آن روزها مشغول تهیه و تدوین تاریخ شفاهی بخش معدن بودم. به دنبال نامی می‌گشتم که بتوانم این کار را در قالب آن پیش ببرم. نام معدن نامه را از نشریه مهرنامه الهام گرفتم. نشریه‌ای که بسیار دوستش داشتم و مطالب آن را هرماهه می‌خواندم.

این نام را با چند فعال رسانه‌ای و اقتصادی در میان گذاشتم و آن‌ها نیز استقبال کردند. در سال ۱۳۹۵ با روی کار آمدن فضای مجازی، کانال معدن نامه را ایجاد و هم‌زمان با آن اقتصادنامه، روایت نامه و خودرونامه را تأسیس کردم. ازآنجاکه اصالتاً اهل نهاوند هستم نهاوند نامه را نیز پایه‌گذاری کردم. همان زمان نام معدن نامه و سایر برندها را در سایت ساماندهی وزارت ارشاد ثبت و کد شامد را دریافت کردم.

از سویی دیگر با توجه به وسعت فضای مجازی و اثرگذاری آن تصمیم گرفتم روزنامه تلگرامی معدن نامه، خودرونامه و اقتصادنامه را تأسیس کنم. ایده این روزنامه پس‌ازآن شکل گرفت که هرروز می‌دیدم افرادی مقابل دکه‌های روزنامه‌فروشی ایستاده‌اند و صفحات اول روزنامه‌ها را می‌بینند و اگر از نشریه‌ای خوششان آمد آن را خریداری کنند. این شد که تصمیم گرفتم فقط یک صفحه روزنامه را صفحه‌آرایی کرده و مطالب آن را به‌صورت مجازی و لینک شده به سایت‌های این سه رسانه آن را در اختیار مخاطبان قرار دهیم.

این شد که روزنامه تلگرامی معدن نامه را منتشر کردیم تا اولین رسانه‌ای در دنیا باشیم که این کار را انجام می‌دهیم. اینک معدن نامه به شماره ۱۰۰ رسیده. در این صد شماره با فراز و نشیب‌های زیادی روبرو بودیم. امروز هم امیدوارانه به آینده می‌نگریم و معتقدیم که می‌توانیم در کشورمان فکر تولید کرده و آن را به ثروت تبدیل کنیم.

معدن نامه امروز به برندی تبدیل‌شده که نماینده یک تفکر است. تفکری که از اقتصاد آزاد و رقابتی حمایت می‌کند، مشی اصلاح‌طلبانه دارد، مدافع حضور بخش خصوصی در معادن است. معدن نامه رسانه‌ای تخصصی است که مسائل کلان بخش معدن و صنایع معدنی را رصد می‌کند و در اختیار سیاست‌گذاران و فعالان این بخش قرار می‌دهد.

هدف معدن نامه تعامل دولت با بخش خصوصی و افزایش سهم این بخش در اقتصاد ایران است اما از هر راهی که به توسعه بخش معدن کمک کند، دفاع خواهد کرد.

---

حامی واقعی بخش خصوصی

محمدرضا بهرامن، رئیس خانه معدن ایران

معدن نامه رسانه‌ای مدافع بخش خصوصی و اقتصاد آزاد است. من از روزهای اول در جریان شکل‌گیری این رسانه بودم. درباره نام «معدن نامه» یکی از افرادی بودم که نظر خود را اعلام کردم. این رسانه در طول سه سالی که متولدشده توانسته با رویکردی منطقی به مسائل و مبانی بخش معدن بپردازد و در ایجاد رابطه دوستانه میان سیاست‌گذار و بخش خصوصی بکوشد. مدیران این رسانه مانیفست مشخصی در قلم خود دارند و آنچه را که می‌نویسند بر اساس اعتقاداتشان است. این رسانه هرگز قلم خود را نفروخته و در جهت منافع کلان بخش گام برداشته است. امید است که این رویکرد ادامه داشته باشد و فشارهای اقتصادی سبب نشود که قلم نویسندگان معدن نامه بلغزد. به نظر من این شعار برازنده است که معدن نامه فقط یک رسانه نیست، یک تفکر است و باید از این تفکر حمایت شود.

---

درباره صدمین شماره معدن نامه

لطفعلی بخشی، دبیر انجمن اقتصاددانان ایران

تحولات سریع شبکه‌های مجازی و همه‌گیر شدن تلفن‌های هوشمند، در همه ابعاد زندگی اجتماعی و اقتصادی ما اثر گذاشته است.

از ویژگی‌های شبکه‌های اجتماعی رساندن لحظه‌ای اطلاعات، اخبار و تحلیل‌ها به مخاطبان است و به دلیل محدودیت‌های صفحه تلفن‌های هوشمند، فشردگی و کوتاهی مطلب ضرورت می‌یابد.

کارشناسان هر رشته‌ای انتظار دارند که این اخبار و تحلیل‌ها دارای ساختار باشد و بتواند به‌صورت جامعی پیام‌های لازم را برساند.  

در اینجا ترکیب هنرمندانه شبکه‌های اجتماعی و ساختار روزنامه‌ای، می‌تواند مسیر جدیدی را در استفاده هوشمندانه از این امکانات بگشاید و هر دو نسل فعلی و قبلی را راضی نگه دارد.

نشریه الکترونیکی معدن نامه، که شاهد انتشار صدمین شماره آن هستیم، نمونه چنین ترکیب هنرمندانه‌ای است که در مدت کوتاهی توانسته است در اطلاع‌رسانی به خوانندگان بخش معدن جایگاه ویژه‌ای بیابد.

انتشار مداوم چنین نشریه‌ای همه زحمات و هزینه‌های یک روزنامه چاپی، غیر از هزینه چاپ و کاغذ را دارد و نیازمند زحمات زیاد، ارتباطات گسترده و تلاشی روزمره است.

امید که چنین خدمتی حمایت‌شده و ارج نهاده شود.  

---

گفتمان سازی در معدن

 علی‌اصغر سعیدی، جامعه‌شناس و عضو هیئت‌علمی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران

انتشار شماره ۱۰۰ معدن نامه را به همه مسئولین و خبرنگاران این نشریه الکترونیکی تبریک عرض می‌کنم. ابتکار جدیدی که آقای بهداد  و همکارانشان انجام داده‌اند به‌واقع شایسته تقدیر است. شناساندن بخش معدن به مردم و  حتی به محققان اقتصادی از اهداف این نشریه بوده که به به‌خوبی از عهده آن برآمده است. به‌علاوه، به نظر می‌رسد این نشریه توانسته تا حد  زیادی به گفتمان سازی اقتصادی در حوزه معدن دست بزند. همین‌که ما نسبت به گذشته بیشتر از معدن بشنویم و بخوانیم کمک می‌کند تا ما با وجوه مختلف معدن ازجمله با سازمان اجتماعی معدن آشنا شویم و بتوانیم مؤثرتر به این بخش مهم اقتصادی بپردازیم. اگر ایران بخواهد از نفت و پیامدهای اجتماعی و سیاسی‌اش رهایی یابد باید توجه بیشتری به بخش معدن کند. تغییر از دولت رانتیِ نفتی موجود به دولتی متکی به درآمدهای معدنی یک تغییر اساسی است و این نشریه می‌تواند زمینه‌های این تغییر را ایجاد کند.

---

رسانه‌ای بدون کمک دولت

حمید آذرمند، اقتصاددان و پژوهشگر اقتصاد معدن

معدن نامه، به‌عنوان یک بولتن خبری و تحلیلی تخصصی درزمینه معادن و صنایع معدنی، به صدمین شماره رسیده است. استمرار انتشار آن نشان از همت بانیان آن دارد به‌ویژه که این رسانه بدون کمک‌های دولتی پا گرفته است. تلاش برای عمق بخشیدن به تحلیل‌ها، تعهد به اصول حرفه‌ای اطلاع‌رسانی و حفظ بی‌طرفی، به اعتبار آن خواهد افزود.



نمایش ساده


مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین