جمعه 10 فروردين 1403 شمسی /3/29/2024 3:36:08 PM
  • گروه مطلب:| گزارش| معدن| فارسی|
  • کد مطلب:55250
  • زمان انتشار:يکشنبه 9 بهمن 1401-8:42
  • کاربر:

بازارهای صادراتی محصولات طویل فولادی ترکیه ظرف روزهای پایانی سال افزایشی شد. این موضوع در کنار احتمال کاهش بهای انرژی، زمینه رشد بهای قراضه را فراهم کرد. 
حمایت میلگرد صادراتی ترکیه از بازار قراضه

در این شرایط تعطیلات سال نوی چینی باعث شده است تا سنگ‌‌‌آهن در جنوب شرق آسیا با حداقل نوسان نرخ معامله شود. به گزارش «اکوایران»، تعطیلات سال نوی چینی تا روز دوشنبه هفته جاری یعنی ۳۰ژانویه ادامه دارد و فعلا بازارهای جنوب‌شرق آسیا روند نسبتا آرامی را پشت سر می‌‌‌گذارند. پلتس بهای هر تن سنگ‌‌‌آهن عیار ۶۲‌درصد وارداتی به بنادر شمالی چین را براساس تقاضای محدود در معاملات آتی این محصول در روز جمعه ۲۷ژانویه ۱۲۷دلار و ۴۰سنت ارزیابی کرد. این نرخ نسبت به بهای فروش آن در روز قبل تغییری نداشت؛ اما نسبت به نرخ فروش این محصول پیش از شروع تعطیلات سال نو در روز ۲۰ژانویه افزایش حدود ۸۰سنتی داشت.

این موضوع بیانگر امیدواری فعالان این بازار به رشد نرخ پس از اتمام تعطیلات سال نو است.  به گفته منابع پلتس، در حال حاضر برخی از تاجران همچنان علاقه زیادی به خرید محموله‌‌‌های سنگ‌‌‌آهن با عیار پایین دارند. با توجه به حاشیه سود پایین فولادسازی در چین معتقدند که تولید محصول با این سنگ‌‌‌آهن مقرون به صرفه‌‌‌تر خواهد بود.  ظرف روز جمعه ۲۷ژانویه اخباری مبنی بر کاهش بهای گاز طبیعی برای مصارف صنعتی در ترکیه از اول فوریه منتشر شد. انتشار این خبر با ایجاد امیدواری نسبت به کاهش هزینه فولادسازی در این کشور به رشد تقاضا برای قراضه در ترکیه منجر شد و به این ترتیب پلتس بهای این محصول را با ثبت رشد روزانه ۵/ ۴دلاری برابر ۴۱۹دلار و ۵۰سنت ارزیابی کرد.

به این ترتیب بهای قراضه تحویل ترکیه به بیشترین نرخ خود ظرف یک‌ماه ابتدایی سال ۲۰۲۳ بازگشت.  در عین حال ظرف روزهای پایانی ماه ژانویه، بازار میلگرد صادراتی ترکیه نیز با رشد تقاضا مواجه شد و این موضوع نیز همزمان با احتمال کاهش بهای گاز طبیعی از رشد نرخ قراضه حمایت کرد. یکی از فولادسازان ترکیه در گفت‌‌‌وگو با پلتس، نرخ ۴۲۰دلاری را برای هر تن قراضه تحویل این کشور بالا دانست؛ اما عنوان کرد که با توجه به وضعیت بازار محصولات فولادی امکان این رشد نرخ وجود دارد. وی در خصوص تاثیر بازگشایی بازارهای آسیایی با اتمام تعطیلات سال نوی چینی گفت، بعید است که بازگشت فولادسازان چینی به بازار بر روند صادرات محصولات فولادی ترکیه اثرگذار شود.

منبع: دنیای اقتصاد



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین