شنبه 1 ارديبهشت 1403 شمسی /4/20/2024 10:55:45 AM
عزم چین برای افزایش تولید خودروهای الکتریکی به رشد تولید لیتیوم معدنی انجامید

چینی‌‌‌ها تا نیمه قرن جاری، سالانه ۷۰۵‌هزار تن لیتیوم از ذخایر معدنی داخلی و معادن خارجی تحت اختیار خود تولید خواهند کرد که این رقم معادل ۳۰‌درصد تولید معدنی این ماده استراتژیک مصرفی در تولید باتری خودروهای برقی است. 
سهم چین در تولید لیتیوم به ۳۲‌درصد می‌‌‌رسد

به گزارش بیرونیت به نقل از «اکوایران»، بانک UBS AG می‌گوید، تلاش‌‌‌های چین برای افزایش استخراج لیتیوم می‌‌‌تواند باعث شود تا اواسط دهه جاری بیش از یک‌سوم تولید و عرضه لیتیوم دنیا را در اختیار گیرد.

این بانک انتظار دارد که میزان تولید لیتیوم چین از معادن تحت اختیار در خاک این کشور و سایر نقاط دنیا از جمله پروژه‌‌‌های آفریقا تا سال ۲۰۲۵ به ۷۰۵‌هزار تن در سال برسد؛ این در حالی است که در شرایط کنونی این کشور سالانه ۱۹۴‌هزار تن لیتیوم تولید می‌کند. تحقق تولید سالانه ۷۰۵‌هزار تنی لیتیوم باعث می‌شود تا سهم چین از تولید این ماده ضروری معدنی در تولید خودروهای الکتریکی به ۳۲‌درصد عرضه جهانی آن برسد. در شرایط کنونی رقابت برای تامین امنیت لیتیوم در بالاترین سطح خود است و کشورهایی مانند ایالات‌متحده دسترسی به مواد لازم برای ساخت باتری‌‌‌های الکتریکی را در اولویت توسعه قرار داده‌‌‌اند، تا به این ترتیب بتوانند روند دور شدن از سوخت‌‌‌های فسیلی را سرعت ببخشند.

چین بزرگ‌ترین بازار مصرف وسایل نقلیه الکتریکی در دنیاست، بنابراین این کشور بزرگ‌ترین بازار تقاضا برای مواد معدنی مصرفی در تولید باتری را دارد. برآورد افزایش تولید لیتیوم در چین شامل افزایش تولید از مواد مشتق‌شده‌‌‌ از لیتیوم مانند لپیدولیت نیز می‌شود. لپیدولیت سنگی لیتیوم‌‌‌دار است که اغلب به دلیل بازده کم و هزینه‌‌‌های بالای انرژی به عنوان ماده اولیه‌‌‌ای با کیفیت پایین و از نظر محیطی نامطلوب نادیده گرفته می‌شود. با این حال بانک UBS برآورد می‌‌‌کند که میزان تولید لپیدولیت در چین به ۲۸۰‌هزار تن لیتیوم در سال ۲۰۲۵ برسد. پکن در حال حاضر اقدام به محدود کردن استخراج غیرمجاز لپیدولیت در استان جیانگشی، به‌‌‌عنوان یکی از مراکز بزرگ معدنی این کشور کرده است.




مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین