جمعه 10 فروردين 1403 شمسی /3/29/2024 5:32:31 AM

شور و هیجان در بازار لیتیوم که به رشد ۱۳۰۰ درصدی قیمت مواد اولیه مصرفی در باتری خودروهای الکتریکی در چین ظرف تنها ۲ سال منجر شده شده بود؛ به شکل سریعی فرو نشست و بهای این محصول به کمتر از نصف سقوط کرد.
قیمت لیتیوم در چین تنها ظرف چهار ماه به نصف کاهش یافت

به گزارش بیرونیت به نقل از بلومبرگ، نرخ لیتیوم کربنات معیار مورد بررسی این شرکا از ماه نوامبر تا هفته پایانی ماه مارس، تقریبا نصف شده است؛ فروکش تب تقاضا برای خودروهای برقی در چین عامل اصلی این سقوط آزاد قیمت لیتیوم عنوان می‌شود.
در ماه مارس، روند کاهش نرخ لیتیوم کربنات سرعت بیشتری به خود گرفت؛ بهبود چشم‌انداز عرضه همزمان با کاهش تقاضا عامل اصلی شتاب گرفتن روند کاهش بهای این محصول بود.

صعود بهای لیتیوم و سایر مواد نصرفی در تولید باتزی‌های الکتریکی به مدت ۲ سال و پس از شیوع کرونا در دنیا، زنجیره تامین خودروهای برقی را تکان داد و باعث کشمکش تولیدکنندگان باتری و خودروسازان برای قفل کردن منابع معدنی تولید این محصولات شد.

در این شرایط کاهش قیمت لیتیوم باعث کاهش هزینه‌ها برای خودروسازان و تولیدکنندگان باتری می‌شود. این موضوع از فشارهای وارد شده به تولیدکنندگان باتری و خودروی الکتریکی می‌کاهد، البته همچنان نرخ محصولات معدنی مصرفی در تولید باتری در نرخی بالاتر از سطوح قیمتی آن پیش از سال ۲۰۲۰ و آغاز جریان افزایشی در این بازار جاخوش کرده است.

اجرای پروژه‌های توسعه‌ای در زمینه استخراج لیتیوم باعث شده تا عرضه این فلز در سال جاری با افزایش مواجه شود. با این وجود تردیدهای جدی نسبت به کیفیت محصولات برخی شرکت‌های تازه تاسیس در این زمینه وجود دارد.

ویلیام لی، مدیر اجرایی شرکت چینی Nio، پیش‌بینی می‌کند که احتمالا قیمت لیتیوم کربنات در سه ماهه چهارم امسال به حدود ۲۰۰ هزار یوآن یوان یا کمتر کاهش یابد. در شرایط کنونی این محصول در محدوده ۲۹۵ هزار یوآن مورد معامله قرار می‌گیرد.
در همین حال، داده‌های Benchmark Mineral Intelligence نشان می‌دهد که قیمت اسپودومن، ماده معدنی حاوی لیتیوم، نیز کاهش یافته است.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین