سه شنبه 1 خرداد 1403 شمسی /5/21/2024 3:48:50 PM
"بیرونیت" در گفت‌وگو با کارشناسان سیاست "افزایش سرمایه معدنی‌ها" را بررسی کرد:

لطفعلی بخشی اقتصاددان، حمیدرضا عظیمیان مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه و زهرا کریمی اقتصاددان در گفت‌وگو با "بیرونیت" از خوب و بد افزایش سرمایه بنگاه‌های معدنی می‌گویند.
تزریق آدرنالین
به گزارش بیرونیت، افزایش سرمایه شرکت‌ها یکی از سیاست‌های اخیر ایمیدروست که بنا بر اعلام خداداد غریب‌پور سکاندار این سازمان، با اجرای چنین سیاستی  بهره‌وری تولیدکنندگان بزرگ مواد معدنی افزایش می‌یابد و پروژه‌های نیمه‌فعال یا غیرفعال آنها با سرمایه‌گذاری ایمیدرو احیا خواهد شد‌. برنامه‌ای که در راستای تحقق رونق و جهش تولید شرکت‌های صنایع ملی مس ایران و فولاد مبارکه اصفهان اجرایی کردند و سال جاری  شرکت گل‌گهر افزایش سرمایه خود را علنی می‌کند. اما این سیاست ایمیدرو تا چه اندازه می‌تواند ساختارهای مالی شرکت‌های معدنی را متحول کند و با چه پیش‌شرط‌هایی قابل تحقق است؟ 
خداداد غریب‌پور رئیس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی (ایمیدرو) چندی پیش در گفت‌و‌گو با رسانه‌ها بر اهمیت افزایش سرمایه‌ای اشاره کرد که این سازمان در اختیار تولیدکنندگان بزرگ مواد معدنی قرار می‌دهد تا بهره‌وری آنها افزایش یابد، پروژه‌های نیمه‌فعال یا غیرفعال آنها احیا شود و در نهایت رونق و جهش تولید اتفاق بیفتد.  
شرکت‌های صنایع ملی مس ایران و فولاد مبارکه اصفهان دو واحدی هستند که سال گذشته مشمول این افزایش سرمایه شدند و برای سال جاری نیز شرکت گل‌گهر در دستور کار قرار دارد.  
کارشناسان در گفت‌و‌گو با بیرونیت این سیاست ایمیدرو را درست و به‌جا می‌دانند که در تنگنای تحریم و اقتصادی نه چندان قدرتمند می‌تواند شرکت‌های بزرگ تولید مواد معدنی و صنایع معدنی را برقرار نگه دارد. 
*سرمایه‌گذاری ایمیدرو در بنگاه‌های معدنی توجیه اقتصادی دارد 
لطفعلی بخشی اقتصاددان نیز درستی این سیاست ایمیدرو را تایید می‌کند و می‌گوید: یکی از مصیبت‌های بزرگ اقتصاد ما کمبود سرمایه‌گذاری است به نحوی که سرمایه‌گذاری انجام شده در کشور در سال‌های اخیر کمتر از نرخ استهلاک سرمایه بوده است. به عبارت دیگر متاسفانه در کشور در حد استهلاک نیز سرمایه‌گذاری صورت نگرفته است. این در حالی است که باید سالانه حدود دست‌کم  10درصد از حجم سرمایه های کشور سرمایه‌گذاری جدید صورت گیرد تا سطح سرمایه در حد پیشین حفظ شود. برای افزایش تولید نیاز به سرمایه‌گذاری بیشتر از نرخ استهلاک است حال آن که در 3 تا 4 سال گذشته در حد استهلاک هم سرمایه‌گذاری نکرده‌ایم. 
وی ادامه می‌دهد: در کنار اینها رتبه فضای کسب کار کشور 130 است و این رتبه یعنی فضای کسب‌و‌کار ایران جزء بدترین فضاهای کسب‌و‌کار جهان به شمار می‌آید. با توجه به این اوضاع اقتصادی و همچنین احوال سیاسی، بخش خصوصی به سرمایه‌گذاری جدید در ایجاد کسب و کار تمایل نشان نمی‌دهد و وقتی سرمایه‌گذاری جدید صورت نمی‌گیرد، نمی توان به افزایش تولید امید چندانی داشت. 
بخشی می‌افزاید: در مورد بخش دولتی، اوضاع تا حدودی متفاوت است. برخی شرکت‌های دولتی در ایران از پتانسیل‌هایی برخوردارند که می‌توان بر آنها سرمایه‌گذاری کرد. شرکت‌های دولتی و نیمه‌دولتی فعال در زمینه معدنکاری و صنایع معدنی از این جمله‌اند. علاوه بر این ما در تنگنای تحریم قرار داریم و در این شرایط قادر به واردات ماشین آلات و تجهیزات خارجی نیستیم. در چنین شرایطی معدن از جمله صنایعی است که در قیاس با صنایع دیگر نیاز کمتری به واردات ماشین‌آلات خارجی دارد.  
این اقتصاددان در ادامه تشریح مزیت‌های سرمایه‌گذاری در بخش معدن توضیح می‌دهد: خوشبختانه محصولات معدنی علاوه بر تقاضای داخلی دارای پتانسیل صادرات نیز هستند. این یعنی با تولید محصولات معدنی و صنایع معدنی می‌توانیم نیاز صنایع داخلی را تامین کنیم و از مزایای معامله‌های فرامرزی برخوردار شویم. به دلیل همین مزایا، سرمایه‌گذاری در بخش معدن و صنایع مرتبط به آن به شدت توصیه می‌شود و ایمیدرو نیز با صرف سرمایه به توسعه همین صنایع کمک می‌کند. اقدامی که به نظر من سرمایه‌گذاری درستی است. 
و در پایان اظهار می‌کند: سرمایه‌گذاری ایمیدرو به ویژه در زمینه سنگ آهن اهمیت دارد، چون ایران به دنبال تولید 50میلیون تن فولاد تا 1404 خورشیدی است و برای رسیدن به این هدف نیاز زیادی به این ماده معدنی وجود دارد. همچنین سنگ آهن علاوه بر مصرف داخلی از ظرفیت چشمگیر برای صادرات برخوردار است. بنابراین چون سرمایه‌گذاری در صنایع معدنی از سوی ایمیدرو توجیه اقتصادی و فنی دارد و این سیاست درستی ارزیابی می‌شود.
*ایمیدرو سود سهام خود را می بخشد 
حمیدرضا عظیمیان مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه در این باره به بیرونیت می‌گوید: سیاستی که ایمیدرو پیاده کرده همانند این است که در جایگاه یکی از سهامداران این شرکت‌ها به جای آنکه سود خالص سهم خود را توزیع کند، اجازه می‌دهد این سود در شرکت بماند و شرکت آن را صرف اجرای طرح‌های توسعه کند و در این زمینه با مشکل کمبود نقدینگی رو‌به‌رو نباشد. 
وی می‌افزاید: در نتیجه این توزیع نشدن سود از سوی ایمیدرو اقدامی درست، کارشناسی و حمایتی است که دولت از معدن و صنایع معدنی انجام می‌دهد.  
او با تاکید بر اینکه فعالیت‌های فولاد مبارکه با افزایش سرمایه افزایش یافته است، گفت: گروه فولادمبارکه با تولید بیش از ۶ میلیون و ۲۸۰ هزار تن فولاد خام در ۸ ماه نخست سال ۱۳۹۸ بیش از ۴۵.۹ درصد از بازار فولادسازان بزرگ کشور را در دست دارد. در واقع افزایش سرمایه فولاد مبارکه موجب اصلاح ساختار مالی و قدرت بیشتر فولاد مبارکه برای حضور در بازار سرمایه می‌شود و این اقدام موجب تقویت بنیه فولاد مبارکه خواهد شد.
*همه چیز به ساختار مالی بستگی دارد 
زهرا کریمی اقتصاددان نیز در گفت‌و‌گو با بیرونیت اظهارنظر خود را درباره این سیاست ایمیدرو این گونه تبیین می‌کند: چنین سیاستی می‌تواند هم درست باشد، هم نادرست. درستی و نادرستی آن به درک ایمیدرو از ساختار مالی شرکت‌ها بستگی دارد. اگر این سازمان با آشنایی نسبت به ساختارهای مالی شرکت‌های معدنی و صنایع معدنی این سرمایه‌ها را در اختیارشان قرار می‌دهد، اقدامی مثبت است و در غیر این صورت اعطای سرمایه به معنای اتلاف آن است. 
عضو هیات علمی دانشگاه مازندران افزود: به طور خلاصه اگر سرمایه به افزایش تولید بینجامد، این سیاست ایمیدرو سیاست درستی به شمار می‌آید. 
او در پایان اضافه می‌کند: این گونه فرصت‌ها حتی باعث می‌شود شرکت‌ها بتوانند پشتوانه خوبی برای گذر از بحران‌های مقطعی داشته باشند. به ویژه در شرایط جاری که بسیاری از بنگاه‌های اقتصادی کشور از جمله شرکت‌های معدنی و صنایع معدنی بر اثر شیوع کرونا متضرر شده‌اند. تصور کنید چنین سرمایه‌ای که از سوی ایمیدرو در اختیار شرکت‌های بزرگ تولیدکننده قرار می‌گیرد تا چه اندازه می‌تواند دستگیر آنها باشد.


نمایش ساده


مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین