شنبه 29 ارديبهشت 1403 شمسی /5/18/2024 11:13:43 AM
یک کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد:

یک کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد: ورود شرکت‌های تولیدی به بازار سرمایه باعث عملی شدن طرح‌های توسعه‌ای آن مجموعه می‌شود.
تحقق اهداف توسعه‌ای با ورود بنگاه‌های تولیدی به بورس
سینا عنایت‌الهی در گفت‌وگو با بیرونیت اظهار کرد: ورود شرکت‌ها به بازار سرمایه از چند منظر، سیاست خوب و به جایی محسوب می‌شود. درآمدی که در بازار سرمایه وجود دارد، فقط از محل افزایش قیمت مارکت آن شرکت نیست و سود سالانه نیز برای شرکتهای سودده قابل شناسایی است. و درصورت تقسیم نشدن سود شرکت در مجمع باارایه گزارش توجیهی افزایش سرمایه می توان سود را تبدیل به سرمایه با ارایه سهام جایزه نمود ومشکل نقدینگی شرکت را برطرف کرد.
او افزود: بنابراین شرکتی که یکی دو سال بازدهی خوب و صورت مالی سودده داشته باشد، قطعاً می‌تواند با حفظ یکسری شرایط پذیرش، وارد بازارسرمایه شود و IPO (عرضه اولیه سهام) شود. 
این کارشناس بازار سرمایه درباره اینکه این IPO شدن چه مزیتی دارد، گفت: به طور مثال اگر شما شرکتی از مجموعه تولیدی شیر (سهامی خاص)با مبلغ مثلاً ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیارد خریداری کنید، باتوجه به احراز شرایط پذیرش شرکت و پس از عرضه در بازار باعنایت به حجم نقدینگی موجود حداقل چند برابر ارزش خریداری شده در مرحله IPOدر بازار سرمایه مارکت خواهد خورد.وبا عرضه ۱۰ الی ۲۰ درصد در بازار می توان کل هزینه خرید را پوشش دادو از طرفی با شناسایی سود فروش سرمایه گذاری به توسعه و افزایش تولید کمک کرد.
او ادامه داد: این قدرت، قدرت نقدینگی است. قدرتی که با ورود آن جریان پول منتقل شده و می‌تواند وارد شرکت شده و بازدهی سرمایه ای بسیار خوبی برای آن شرکت داشته باشد. در واقع آن کسی که سهامدار صد درصدی است، می‌گوید من ۶۰ یا ۷۰ درصد هم داشته باشم، اصلاً ۵۱ درصد ۵۰ به علاوه یک سهم هم داشته باشم، مدیریت سهم را دارم. یا مثلاً سه سهم هیات مدیره‌ام را دارم. پس ترغیب می‌شود بر روی مارکت بازاری تمرکز کند و شروع به شناسایی درامد و سرمایه گذاری در سایر محل ها داشته باشد 
او افزود: سود فروش سرمایه‌گذاری‌ها به سایر درآمدها افزوده می‌شود، اما شناسایی می‌شود و در مجمع ۱۲ ماهه که کل شرکت‌ها برگزار می‌کنند   می‌تواند  بخشی از سود تقسیم شود و در انباشته بنشیند. در نتیجه این سرمایه می‌تواند در طرح‌های شرکت کمک کند و هزینه های آتی شرکت را پوشش دهد.
عنایت‌اللهی تصریح کرد: ممکن است شرکت یکی دو سال با مشکل cash money یا نقدینگی مواجه شود. این نقدینگی می‌تواند بسیار کمک کند. منظورم این است که رویکرد بسیار خوبی است و به نظر من اگر کسی این قدرت مالی را داشته باشد که بتواند در حال حاضر از خارج بازار IPO برود مثلاً شرکت‌های PE یا همان Private equity شرکت‌های که می‌توان گفت ورشکسته یا پوسته هستند را بخرد و یکی دو سال بتواند آنها را به سودسازی برساند و بعد این شرکت‌ها را IPO کند، قطعاً می‌تواند بازدهی بسیار خوبی داشته باشد و از محل فروش زمین‌ها سود خود را در انباشته می‌آورد ‌و سهامدار طرح توسعه‌ شرکت را ادامه می‌دهد و با طرح‌های جدید به دارایی‌اش اضافه می‌کند. زیرا سهامدار سود را باید صرف یک کار اقتصادی کند. 
او خاطرنشان کرد: بنابراین سرمایه شرکت را افزایش می‌دهد و قطعاً چرخه تولید آن شرکت هم بهتر خواهد شد و نیروهایی که می‌تواند استخدام کند را به کار می‌گیرد و این موضوع حتما بر فروش و درآمد شرکت تاثیر مثبت خواهد داشت.


مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین