شنبه 29 ارديبهشت 1403 شمسی /5/18/2024 11:14:14 AM
یک فعال معدنی حوزه بنتونیت در گفت‌وگو با بیرونیت مطرح کرد:

یک فعال معدنی حوزه بنتونیت مطرح کرد: با افزایش قیمت گندله، قیمت بنتونیت افزایش چندانی پیدا نکرده و این نبود تناسب قیمتی که باعث تعطیلی بسیاری از معادن شده است.
نبود تناسب قیمتی گندله و بنتونیت معدنکاری را غیراقتصادی  کرده است
محمد سمیعی در گفت‌وگو با بیرونیت اظهار  کرد: بازار بنتونیت در ایران با توجه به مصرف بالای این ماده معدنی بسیار گرم است و با توجه به اینکه بنتونیت در صنایع فولاد مصرف بسیار زیادی دارد و در تولید گندله استفاده می‌شود و در نهایت به وزن گندله اضافه می‌شود، با قیمت حدود ۲ میلیون تومان فروخته می‌شود اما از معدنکار با این مشکلات تولید تنی ۲۰ تا ۳۵ هزار تومان خریده می‌شود که در نهایت حتی هزینه‌ استخراج را هم پوشش نمی‌دهد که این موضوع باعث تعطیل شدن بسیاری از معادن شده است.
او با بیان اینکه تولید بنتونیت جذبی که در تولید گندله مصرف می‌شود در سال حدود ۸۰۰ هزار تن است، افزود: زون بنتونیتی ایران در خراسان جنوبی است. باتوجه به تولید گندله در ایران در حال حاضر حدود ۷۰۰ هزار تن بنتونیت نیاز دارد .اما با توجه به افتتاح کارخانه های جدید که یا در حال انجام است   و یا واحدهایی که پیشرفتی حدود ۸۰ الی ۹۰ درصدی دارند یا در حال کلنگ زنی، مصرف بنتونیت جذبی در آینده نه چندان دور چندین برابر خواهد شد و به طور متوسط بنتونیت حدود ۵ الی ۷ درصد از وزن گندله را تشکیل می‌دهد. 
این فعال معدنی حوزه بنتونیت افزود: با تمام نیاز بنتونیت که یک پارامتر مهم در تولید گندله است، متاسفانه با وجود افزایش قیمت هزینه‌ها و همچنین افزایش قیمت گندله، قیمت بنتونیت افزایش چندانی پیدا نکرده که این امر باعث تعطیلی بسیاری از معادن شده است و با این روند پیشروی تمامی صنایع تولید گندله در زمانی نه چندان دور با مشکلی بزرگ روبه‌رو خواهند شد.


مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین