شنبه 29 ارديبهشت 1403 شمسی /5/18/2024 8:02:20 AM
  • گروه مطلب:| گزارش| خبر| معدن|
  • کد مطلب:2118
  • زمان انتشار:سه شنبه 23 شهريور 1395-15:44
  • کاربر:
معاون اول رئیس‌جمهور مطرح کرد:

معاون اول رئیس جمهور گفت: سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور باید بتواند حرفش در بخشی که سازوکار با منافع کشور است به کرسی بنشاند.
قطب اطلاعاتی همه سیستم‌های کشور باید سازمان زمین‌شناسی باشد

 به گزارش معدن‌نامه، به اسحاق جهانگیری صبح امروز به استان البرز سفر کرد و از مرکز پژوهش های کاربردی سازمان زمین شناسی در این استان بازدید کرد.

 براساس این گزارش،  معاون اول رئیس‌جمهور و هیات همراه وی از بخش‌های مختلف و آزمایشگاه‌های این مرکز بازدید کردند و با توضیحات وزیر صنعت، معدن و تجارت و رییس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور و همچنین کارشناسان این مرکز در جریان آخرین مطالعات و تحقیقات صورت گرفته در بخش مطالعات علوم‌زمین قرار گرفتند.

 در جریان این بازدید آخرین وضعیت نجات دریاچه ارومیه، وضعیت ریزگردها و راهکارهای مهار این پدیده، تهیه نقشه‌های زمین‌شناسی، وضعیت معدنی کشور و فناوری‌های نوین در اکتشاف و استخراج موادمعدنی، ایجاد آزمایشگاه‌های مرجع علوم‌زمین و نصب و راه‌اندازی تجهیزات مدرن آزمایشگاهی به معاون اول رییس‌جمهور گزارش شد.

 همچنین مدیریت تولید مواد معدنی بر پایه نیاز بازار در چارچوب اقتصاد مقاومتی، مقایسه برداشت ژئوفیزیک هوایی با فاصله خطوط پرواز 250 متر و افزایش دقت اندازه‌گیری و تعداد معادن شناخته شده دنیا از نظر عمق، موزه گوهرشناسی و سنگ‌های قیمتی، سایت پژوهش‌های کاربردی زمین‌شناسی، آزمایشگاه مرجع‌شناسی و زمین‌شناسی، مراکز تحقیقات و فرآوری عناصر استراتژیک و محل ساخت و نگهداری تجهیزات هوابرد از جمله بخش‌های این مرکز علمی و تحقیقاتی بود که معاون اول رئیس‌جمهور بازدید کرد.

 او خاطرنشان کرد: ما در مقعطی قرار داریم که در موضوع اقتصاد مقاومتی، ارزش افزوده، اشتغال و بالابردن قدرت اقتصادی کشور نیاز است به بخش معدن توجه ویژه داشته باشیم.

 معاون اول رئیس‌جمهور با تاکید براین که سازمان برنامه و بودجه باید در حوزه معدن متمرکز شود، تصریح کرد: در دولت و مجلس هر کاری که لازم است باید انجام دهیم تا بتوانیم معادن را تبدیل به یک رشته مهم تولید در کشور کنیم.

 او با اشاره مجدد بر اهمیت اطلاعات و داده‌های پایه‌ای سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور گفت: کل سیستم اجرایی کشور باید برای انجام کار و برنامه‌های خود متکی به اطلاعات این سازمان باشد و دستگاه‌ها برای استفاده از این داده‌ها مکلف شوند.

 جهانگیری خطاب به محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد: اگر اختیارات سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور متناسب نیست و در بخشی که دستگاه‌ها باید به آن توجه کنند، توجه لازم انجام نمی‌شود و در نهایت در بلند‌مدت سبب آسیب به منافع ملی می‌شود، باید لایحه‌ای پیشنهاد شود که در دولت تصویب و تقدیم مجلس شود..

 معاون اول رئیس‌جمهور تاکید کرد: سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور باید بتواند حرفش در بخشی که سازوکار با منافع کشور است به کرسی بنشاند.

 او در ادامه با بیان این‌که نگرانی درباره دریاچه ارومیه با تشکیل ستادی و انجام اقدامات لازم کمتر شده است، خاطرنشان کرد: اما تا احیای دریاچه ارومیه کار بسیار زیادی داریم که سازمان زمین‌شناسی باید در این خصوص نظرات کارشناسی خود را دهد و نظرات سازمان حفاظت محیط‌زیست هم مدنظر باشد.

 جهانگیری با یادآوری این که براساس گزارش زمین‌شناسی که ایران بر روی کمربند معادن مختلفی قرار دارد، گفت: اما آن طور که باید از این معادن استفاده نشده است.

 او افزود: معادن در استان‌هایی همچون سیستان و بلوچستان و مناطق مرزی ایران که توسعه با محدودیت‌های جدی روبرو است، می تواند موجب توسعه کشور شوند چرا که طبق اطلاعات سازمان زمین‌شناسی استعداد معدنی مناطق محروم و مرزی کشور بسیار بالا است.

 معاون اول رییس‌جمهوری ادامه داد: اوایل کار دولت یازدهم، شرکت‌های خارجی اصرار داشتند که مجوز اکتشاف معدن در استان‌های سیستان و بلوچستان، کرمان و کردستان دریافت کنند که در نهایت این کار انجام نشد، اما کار مهمی که در داخل کشور باید انجام دهیم راه‌اندازی شرکت‌های قوی اکتشافی برای معادن است.

 به گفته جهانگیری تمام معادن بزرگ معدنی کشور که اکنون استخراج می‌شوند در سطح زمین مشخص بوده و در واقع این معادن سطحی هستند و این گونه نیست که ما در عمق حتی 30–40 متری این معادن را کشف کرده باشیم.

 او ظرفیت معدنی ایران را بالا دانست و گفت: سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور در این حوزه رسالت نخست را دارد و باید ریسک‌های مختلف بخش معدنی را مشخص کند.

 جهانگیری همچنین به صادرات فلزهای همچون مس، آهن و روی در کشور اشاره کرد و افزود: برخی رشته‌های صنعتی را باید از مواد معدنی تولید کرد که در این زمینه می‌توان به تولید کاغذ از سنگ آهک که در ایران به وفور وجود دارد، اشاره کرد.

 در ادامه جهانگیری با بیان این‌که سرمایه‌های بزرگی در سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور مشغول فعالیت هستند، گفت: کارشناسان زبده و متخصص خوبی در این مجموعه فعالیت می‌کنند و سازمانی توانمند و تخصصی است که کارهای بزرگی انجام داده است.

 معاون اول رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: مجموعه بسیار خوبی در ‌زمینه تجهیزات در مرکز پژوهش‌های کاربردی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور وجود دارد و باید از اطلاعات سازمان بهره‌بهرداری شود.

  در این بازدید معاون اول رئیس جمهور را محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت، سید حمید طهائی استاندار البرز، رضا ویسه معاون هماهنگی و نظارت معاون اول رئیس‌جمهور، محمدتقی کره‌ای رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور و جمعی دیگر از مدیران استانی  همراهی کردند.

 

 



منبع: روابط عمومی سازمان زمین شناسی

مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین