يکشنبه 23 ارديبهشت 1403 شمسی /5/12/2024 5:13:47 PM
معدن‌نامه گزارش می‌دهد:

شاخص قیمت سنگ‌آهن ایران طی دو هفته متوالی به مرز 50 دلار نزدیک شده و همچنان روند نزولی در پیش گرفته است. 
مرگ تدریجی رویای سنگ‌آهن 60 دلاری

به گزارش معدن‌نامه، سقوط آزاد سنگ‌آهن ایران مدت‌هاست تحت سیاستگذاری چین در بازار مواد معدنی شدت گرفته است. بر اساس اعلام متال بولتن، شاخص قیمت سنگ‌آهن‌ ریزدانه با عیار 60 درصد ایران برای تحویل در بندر کینگ‌دائو چین این هفته 51.02 دلار است؛ در حالی که از هفته‌های گذشته شاخص سنگ‌آهن ایران عقب‌گرد از کانال 60 دلاری را آغاز کرده و هفته قبل سنگ‌آهن ایران 51.17 دلار اعلام شده بود. کاهش 15 سنتی قیمت سنگ‌آهن ایران نسبت به هفته گذشته نشان می‌دهد سنگ‌آهن هم اکنون در مرز 50 دلار ایستاده و از کانال 60 دلاری دورافتاده است. این در حالی است که فعالان کسب و کار سنگ‌آهن آرزو داشتند قیمت سنگ‌آهن مرز 60 دلار را رد کند تا دوباره سرمایه‌گذاری در این حوزه را آغاز کنند. 

اگرچه فعالان عرصه سنگ‌آهن معتقدند افزایش یا کاهش قیمت سنگ‌آهن مقطعی است و نباید بر روی این نوسانات ناپایدار در فعالیت اقتصادی حساب باز کرد اما برخی بر این باورند افت قیمت بسیاری از مواد معدنی از جمله سنگ‌آهن در بازار جهانی اغلب معادن را با تعطیلی مواجه کرده است. با این حال چندی پیش دبیرکل انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ‌آهن از عرضه سنگ‌آهن در رینگ داخلی بورس کالا به منظور جلوگیری از خام‌فروشی و صادرات هدفمند این محصول خبر داد که در همین زمینه معاون عملیات و نظارت بورس کالا اعلام کرد که این شرکت در راستای جلوگیری از خام فروشی آمادگی کامل را دارد.

علیرضا سیاسی‌راد در این باره گفته است با توجه به اینکه رینگ داخلی بورس کالای ایران در حوزه کشف قیمت مناسب و شفافیت عملکردی موفق داشته است، سنگ‌آهن به عنوان یکی از کالاهای کلیدی می‌تواند از طریق بورس کالا عرضه شود. نکته مثبتی که در خصوص عرضه سنگ‌آهن در بورس کالا وجود دارد این است که فولادسازان نیز به طور مستمر محصول خود را در بورس کالا عرضه می‌کنند و در حال حاضر این صنف خریدار اصلی سنگ‌آهن در بازار داخل کشور است و از آنجا که تمام ابزارها برای کشف منصفانه قیمت در بورس در اختیار است، در نتیجه باید از این فرصت استفاده کرد.

 حال باید دید چنین سیاستی در میزان تقاضا و خرید سنگ‌آهن در بازار تا چه اندازه تاثیرگذار خواهد بود و این موج کاهش قیمت چه زمانی افزایشی می‌شود. آیا قیمت جدید سنگ‌آهن ایران که هفته آینده متال بولتن مرجع قیمت‌گذاری بین‌المللی اعلام می‌کند به زیر 50 دلار خواهد بود یا قیمت این کالا با شیب افزایشی همراه خواهد بود؟



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین