يکشنبه 9 ارديبهشت 1403 شمسی /4/28/2024 10:34:13 AM
دبیر اجرایی چهارمین کنگره بین‏ المللی معدن خبر داد:

دبیر اجرایی چهارمین کنگره بین ‏المللی معدن با بیان اینکه خانه معدن ایران، سازمان نظام مهندسی معدن ایران و انجمن مهندسی معدن ایران بر یکپارچه سازی رویدادهای معدنی تاکید دارند، مطرح کرد: نمایشگاه بین‌المللی معدن و صنایع معدنی (ایران کان‌مین)، کنگره بین المللی معدن و صنایع معدنی و کنفرانس مهندسی معدن ایران و با مشارکت و حمایت مهم‏ترین فعالان این حوزه همچون سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران  ایمیدرو، در یک زمان و یک مکان برگزار می‌شوند.
غول‌های معدنی در چهارمین کنگره بین‌المللی معدن و صنایع معدنی

سروش فولادچی در گفت وگو با معدن‌نامه با بیان مطلب فوق اظهار کرد: یکی از کلیدی‌ترین پرسش‌‌هایی که امروز در سطح جامعه به‌ویژه میان نخبگان کشور مطرح می‌شود این است که چرا با گذشت چند ماه از اجرایی شدن برجام اتفاق خاصی در اقتصاد ایران رخ نداده است. در پاسخ می‌توان پرسید که اگر برجام به سرانجام نمی‌رسید چه سرنوشتی در انتظار اقتصاد ایران بود و آیا فضا به سمتی بهبود وضعیت اقتصادی می‌رفت؟ پاسخ خیر است و فعالان اقتصادی به‌خوبی می‌دانند که در صورت به نتیجه نرسیدن برجام عزمی برای ادامه فعالیت‌های اقتصادی به جا نمی‌ماند چون در فضایی که با محدودیت‌های بین‌المللی همراه بودیم عملا نمی‌توانستیم با دنیای خارج ارتباط برقرار کنیم.

او افزود: برجام حداقل این امیدواری را به وجود آورد که برای ادامه کار در اقتصاد ایران فضایی جدید به وجود آمده و می توان با استفاده از آن فعالیت‌هایی را به انجام رساند. این انرژی مثبتی که در بین فعالان اقتصادی کشور به وجود آمده حاصل برجام است و به همین خاطر بازیگران اقتصاد کشور با شور و شعفی دو چندان به توسعه فعالیت‌های خود روی آورده‌اند.

دبیر اجرایی چهارمین کنگره بین‏المللی معدن در ادامه تصریح کرد: اما جای سوال اینجاست که برجام در معدن چگونه خود را نشان داده و با توجه به پتانسیل‌های معدنی کشور چه فرصتی پیش روی این بخش مهم از اقتصاد ایران قرار گرفته است؟ همه دست‌اندرکاران معدنی کشور می‌دانند که یکی از دلایل عقب‌ماندگی معادن کشور عدم دسترسی به تکنولوژی‌های جدید و به روز دنیاست که در دوره تحریم‌ها بخش معدن از دستیابی به آن محروم شده بود.

فولادچی افزود: بخش معدن کشور در قسمت‌های مختلف از قبیل پی‌جویی، اکتشاف، استخراج و فرآوری گرفته تا زنجیره صنایع معدنی، دارای تجهیزات قدیمی شده بود از این رو نوسازی معادن یکی از کلیدی ترین اقداماتی است که باید در این بخش صورت گیرد. می توان با توجه ارتباطاتی که ایجاد شده قراردادهایی را با شرکت‌های بزرگ سازنده تجهیزات معدنی به مانند مدل خرید هواپیما، منعقد و معادن را از ماشین آلات نو بهره‌مند کرد. درست است که کمبود نقدینگی به یکی از مسائل اساسی کشور تبدیل شده اما اگر اهم‌وفی‌الاهمی صورت گیرد متوجه خواهیم شد که بخش معدن برای تزریق نقدینگی جزو اولویت‌های اصلی بوده و بهتر است سیاست‌گذاران بسته‌های تشویقی را برای توسعه و تجهیز این بخش مد نظر قرار دهند.

دبیر اجرایی چهارمین کنگره بین‏المللی معدن با بیان اینکه نامساعد بودن فضای کسب و کار خود عاملی است که سبب شده برخی از سرمایه‌گذاران در فضای پساتحریم وارد فعالیت‌های معدنی نشوند، گفت: آنها بیم آن را دارند که سرمایه‌هایشان در این راه تلف شود. بهبود فضای کسب‌وکار و احترام به رای شورای عالی معادن به عنوان فصل‌الخطاب یکی از نیازهای عمده بخش معدن کشور است نه اینکه هر سازمان یا نهاد غیر مرتبطی، به رای خود برای بخش معدن کشور تصمیم گیری کند و راه را بر توسعه این بخش ببندد.

فولادچی ادامه داد: از دیرباز وجود معادن، به عنوان یکی از مهمترین منابع خدادادی، عامل برتری اقتصادی تمدن­ها نسبت به یکدیگر بوده است. این امر با پیشرفت­های علمی و فن­آوری در یک صد سال گذشته وجهه‏ای متمایز به خود گرفته است. مصرف فولاد و سیمان (که هر دو ریشه در منابع معدنی دارند) ملاکی برای توسعه اقتصادی کشورهاست. ظهور قدرت­ های بزرگ بین ‏المللی به عنوان مصرف‏کننده کلان محصولات معدنی گواهی بر این مدعاست.

او ادامه داد: ایران به علت موقعیت خاص جغرافیایی و قرار گرفتن در یک زون معدن­خیز در جهان، قابلیتی عظیم برای استفاده بهینه از این نعمات را دارد. وجود بیش از 60 ماده معدنی در کنار دسترسی به سوخت ارزان می­تواند ایران را به عنوان یکی از قطب­های معدنی جهان مطرح سازد.

فولادچی بیان کرد: در این میان، مجهز شدن به دانش روز، ارتباط منطقی با سرمایه­گذاران بین‏المللی و تعامل سازنده با جهان را می­توان به عنوان زیرساخت­های انکار ناپذیر این هدف برشمرد. تاکید مسولان عالی نظام بر اقتصاد مقاومتی، لزوم توجه بیش از پیش به منابع ملی را روشن می­سازد. امری که پس از برجام و با همت همه تصمیم‏سازان، تصمیم‏گیران و مجریان،  چشم انداز روشنی برای آن پیش بینی می­ شود.

 دبیر اجرایی چهارمین کنگره بین‏المللی معدن افزود: ارتباط دو سویه با فعالان و دست‏ اندرکاران حوزه معدن و صنایع معدنی در جهان نیازمند برگزاری و شرکت منظم در رویدادهای تخصصی است و نقش انجمن­های صنفی و علمی در آن بیش از هر امری، ضروری به نظر می­رسد. از طرفی امروزه شاهد آن هستیم که در موضوعات مختلف، رویدادهای تخصصی متنوعی بعضا با موضوع یکسان در زمان‏ ها و محل‏ های مختلفی برگزار می‏شود. این امر در بسیاری از مواقع سبب بروز مشکلات متعددی برای مخاطبین و همچنین شرکت‏کنندگان در این رویدادها است.

او ادامه داد: صرف هزینه‏ های موازی، عدم امکان مشارکت همه فعالین در تمام و یا اکثر این رویدادها به دلیل مشغله‏های مالی و زمانی و همچنین سردرگمی مخاطبین و مشارکت‏کنندگان جهت انتخاب و اولویت‏بندی آنها جهت حضور و استفاده بهینه مواردی است که می‏تواند هدف اصلی برگزاری نمایشگاه ‏ها و همایش ‏های تخصصی که در راس آن تعامل سازنده و مفید دست‏اندرکاران است را کمرنگ کرده و به مخاطره بیندازد.

فولادچی افزود: تاکید متولیان اصلی حوزه معدن و صنایع معدنی و عزم سه نهاد صنفی وعلمی بزرگ معدنی کشور یعنی خانه معدن ایران، سازمان نظام مهندسی معدن ایران و انجمن مهندسی معدن ایران بر یکپارچه سازی رویدادهای معدنی با هدف جلوگیری از تفرق مخاطبان داخلی و خارجی امری مبارک است که می­تواند زمینه ثبت این مهم را در تقویم بین المللی متخصصان، به عنوان بزرگترین رویداد معدنی ایران، فراهم آورد.

بر اساس این گزارش، برای نخستین بار و با هدایت وزارت صنعت، معدن و تجارت، "نمایشگاه بین‌المللی معدن و صنایع معدنی (ایران کان­مین)"، "کنگره بین المللی معدن و صنایع معدنی" و "کنفرانس مهندسی معدن ایران" و با مشارکت و حمایت مهم‏ترین فعالان این حوزه همچون سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران  ایمیدرو، در یک زمان و یک مکان برگزار می­ شوند. برپایی این رویداد یکپارچه در تاریخ 15 لغایت 18 آبان سال جاری و در محل دایمی نمایشگاه های بینالمللی تهران، این امکان را به مخاطبین می­ دهد تا با صرفه جویی در زمان خود، با بیشترین تمرکز در آن شرکت کنند. رویدادی که علاوه بر غنای علمی، فرصت معرفی شایسته شرکت­ های داخلی و خارجی فعال را در این حوزه مهیا کرده است.

همچنین امید می رود تمام دست اندرکاران این حوزه با نگاه به آینده کشور و ضرورت استفاده بهینه از این سرمایه بین نسلی، با پیوستن به موج عظیم ایجاد شده، بستر رشد بیش از پیش بخش معدن و صنایع معدنی ایران را فراهم آورند.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین