يکشنبه 9 ارديبهشت 1403 شمسی /4/28/2024 3:09:14 PM
عضو هیات مدیره خانه معدن ایران خواستار شد:

رئیس کمیته اکتشاف خانه معدن ایران با تاکید بر افزایش حضور سرمایه‌گذاران داخلی در بخش معدن، مطرح کرد: توسعه معادن کشور و افزایش حضور شرکت‌های خارجی در پروژه‌های معدنی‌مان نیاز به تغییر نگاه‌ها نسبت به بخش معادن است. 
تشریح قانون معادن ایران برای سرمایه‌گذاران خارجی

محمدجعفر صادقی‌‌پناه در گفت‌وگو با معدن‌نامه با اشاره به برگزاری دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی معدن و صنایع معدنی در روز شنبه اظهار کرد: سرمایه گذاران خارجی را باید با ابعاد قانون معادن ایران آشنا کنیم زیرا آنچه از رفت‌وآمد هیات‌های تجاری مشخص شده این است که چشم سرمایه‌گذاران خارجی برای ورود به معادن ایران به سرمایه‌گذاران بخش خصوصی است چرا که برای آنها این سوال به وجود آمده چرا بخش خصوصی ایران قصد ندارد از مزیت‌های معدنی ایران بهره‌مند شود؟

او در ادامه افزود: سرمایه‌گذاری خارجی در معادن ایران مساله مهمی است و باید از ابعاد مهمی به آن نگاه کرد. چرا که در وهله اول معادن ایران نیاز شدیدی به جذب سرمایه دارند و رونق معادن می‌تواند اثر قابل توجهی بر رشد اقتصادی کشور داشته باشد. با توجه به مزیت‌هایی که در بخش معدن وجود دارد باید با افزایش میزان سرمایه‌گذاری برای تولید صادرات محور برنامه‌ریزی کنیم.

صادقی‌پناه تصریح کرد: با سرمایه‌گذاری در بخش معدن اشتغالزایی و آبادانی در سطح کشور و در نقاط محروم و دورافتاده گسترش پیدا می‌کند. زیرا معدن و صنایع معدنی بهترین محرکی است که می‌تواند این بستر را توسعه دهد و به همین دلیل نیاز به سرمایه‌گذاری خارجی احساس می‌شود. اما در عین حال که خارجی‌ها آمادگی سرمایه‌گذاری در ایران را دارند، نقاط مبهمی هم وجود دارد و آنها مدام سوال می‌پرسند که چرا سرمایه‌گذاران داخلی ایران سرمایه‌گذاری نمی‌کنند؟ حتی آنها پیشنهاد می‌دهند که بخش خصوصی به اندازه 25 درصد سرمایه‌گذاری کند و ما می‌توانیم 75 درصد سرمایه‌گذاری انجام دهیم. 

عضو هیات مدیره خانه معدن با بیان اینکه در مقطع کنونی قراردادها با ایمیدرو با این روند قطعی می‌شود، افزود: شرکت‌های خارجی بیشتر راغب هستند که بخش داخلی ایران به این سرمایه‌گذاری‌ها ورود پیدا کند و از آنجایی که معتقدند بخش خصوصی داخلی تمام شرایط سرمایه گذاری در کشور را می‌داند و به تمام نقاط ضعف و قوت واقف است، کمی تردید نسبت به این موضوع دارند. در حالی که اگر بخش خصوصی سرمایه‌گذاری کند، خارجی‌ها خیالشان راحت می‌شود و برای آنها دیگر ابهامی وجود ندارد. بنابراین ما باید زمینه‌های سرمایه‌گذاری در بخش معدن را مهیا کنیم چرا که بستر اصلی باید فراهم می‌شود.

رئیس کمیته اکتشاف خانه معدن ایران ادامه داد: مشکل اصلی در این زمینه به رویکرد فرهنگی ما بستگی دارد و اینکه به سرمایه‌گذاری در بخش معدن و صنایع معدنی روستاها چه نگاهی وجود دارد. حتی در برخی تصمیم‌سازان کشور این نگاه هنوز مثبت نشده است. از این رو بهتر است با برنامه‌ریزی منسجم این نگاه‌های نادرست را تغییر دهیم و به سرمایه‌گذاران نقشه راه درستی برای سرمایه‌گذاری در معادن ایران نشان دهیم. 

بر اساس این گزارش، دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی معدن، صنایع معدنی (ایران کان‌مین 2016) از 15 تا 18 آبان ماه هر روز از ساعت 9 تا 17 در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران آماده بازدید علاقمندان است.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین