دوشنبه 31 ارديبهشت 1403 شمسی /5/20/2024 12:23:14 AM
"بیرونیت" خاستگاه فشارها بر صنعت فولاد را بررسی کرد:

چرا برخی نمایندگان مجلس به جای قانونگذاری به سیاست‌گذاری‌ در امور داخلی بنگاه‌ها علاقمندند؟ دلیل فشار برخی بهارستان‌نشینان به دولت برای عزل و نصب مدیران عامل شرکت‌های معدنی چیست؟
پوپولیسم علیه فولاد

در روز‌های اخیر هجمه‌هایی علیه صنعت فولاد کشور به راه افتاده که منشا آن برخی نمایندگان مجلس بود‌ه‌اند.

آنگونه که "بیرونیت" کسب اطلاع کرده برخی نمایندگان مجلس با دخالت‌های مستقیم، غیرقانونی و حتی منفعت‌طلبانه در امور داخلی بنگاه‌های بزرگ معدنی و صنایع وابسته خواستار بکارگیری برخی افراد مدنظر خود در این واحدهای تولیدی شده‌اند.

مدیران این بنگاه‌ها وقتی در برابر خواسته‌های غیرقانونی این‌ نمایندگان قرار می‌گیرند با ابزار استیضاح وزیر و تحقیق‌ و تفحص مواج می‌شوند.

کار بدانجا کشیده شده که برخی نمایندگان درخواست دارند تا نزدیکان خود در پست‌هایی نظیر امور بازرگانی و خرید خارجی قرار گرفته یا طلب وجه نقد از بنگاه‌ها ب ای پیشبرد امور نمایندگی خود کنند.

نمایندگان مجلس برای قانونگذاری و نظارت بر اجرای قانون انتخاب می‌شوند اما برخی در حوزه انتخاباتی‌شان به دنبال کسب منفعت از بنگاه‌های اقتصادی هستند.

شعارگویی، تهمت زنی، نق زدن، بگم‌بگم و زیر سوال بردن امور داخلی بنگاه‌ها از ویژگی این نمایندگان‌است.

اگر امروز معدن بزرگی در شهری واقع شده، بنگاه بزرگ اقتصادی به وجود آمده یا سرمایه‌گذاری‌ای شکل گرفته از برکت پول بیت‌المال و بودجه کشور بوده که در شهری هزینه شده تا رونق اقتصادی بوجود آید و این بنگاه‌ها متعلق به همه مردم ایران است نه آن منطقه.

تفکر منطقه‌گرایی و لحاظ نکردن منافع ملی پدیده خطرناکیست که در سطح مجالس مختلف وجود داشته و روز به روز توسعه یافته است.

کار بدانجا کشیده که نمایندگان اصفهان به دنبال برکناری مدیر عامل مبارکه و نمایندگان کرمان به دنبال برکناری مدیر عامل گل گهر و مس افتاده‌اند و وزارت صمت را تحت فشار قرار داده‌اند.

در چنین شرایطی روح و روان مدیران به‌ هم می‌ریزد و آنان بجای توسعه فعالیت‌های خود باید پاسخگوی حاشیه آفرینی برخی نمایندگان مجلس باشند.

لازم است تا در این رابطه دولت، قوه قضاییه و حتی خود مجلس دستورالعمل‌هایی را تنظیم کنند که هر گونه دخالت نمایندگان در عزل و نصب مدیران ممنوع شود و آنان به جای دخالت در امور بنگاه‌ها، فضای قانونگذاری را بسمتی ببرند تا فضای کسب و کار بهبود یابد نه اینکه خود مانع کسب و کار بنگاه‌های عمومی و خصوصی شوند.
 
بیرونیت این آمادگی را دارد تا اسناد و مدارک بنگاه‌های اقتصادی را در رابطه با سواستفاده برخی نمایندگان از جایگاه خود منتشر کند تا بتواند گامی در جهت نجات بخش تولید از خطر پوپولیسم و باج‌خواهی‌ها بردارد.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

آخرین عناوین