دوشنبه 31 ارديبهشت 1403 شمسی /5/20/2024 1:16:19 AM
  • گروه مطلب:| گفتگو| معدن| فارسی|
  • کد مطلب:28258
  • زمان انتشار:شنبه 4 بهمن 1399-16:57
  • کاربر:
غلام‌سرور نوتی‌زهی در گفت‌وگو با بیرونیت مطرح کرد:

رئیس خانه معدن سیستان و بلوچستان اعلام کرد: تغییر نظر مثبت مسوولان نسبت به سیاست ها در بخش معادن استان سیستان و بلوچستان می‌تواند این استان را از فقر حتمی نجات دهد؛ زیرا می‌توان در بخش اشتغال زایی معادن فرصت‌های بسیاری را ایجاد کرد.
اشتغالزایی در معادن سیستان و بلوچستان فقر زدایی می‌کند

غلام‌سرور نوتی‌زهی، در گفت‌وگو با "بیرونیت" با اشاره به منابع معدنی غنی استان سیستان و بلوچستان، این استان را یکی از استان‌های معدنی کشور نامید و گفت: استان سیستان‎وبلوچستان از معدود استان‌های معدنی با پتانسیل‌های عالی است که به دلیل قرار گرفتن زون فلزی، شرایط فلزی و معدنی بسیار خوبی دارد.

وی با اشاره به معادنی چون طلا، مس، منگنز، آلومینیوم، کرومیت، تیتانیوم، آنتیموان و داشتن سنگ‌های تزئیینی و نما، این استان را محل مناسبی برای سرمایه گذاری در بخش معادن دانست.
نوتی‌زهی با توجه به مشکلات و چالش‌های پیشرو در بخش معدن استان سیستان و بلوچستان توجه ویژه مسئولین را به بخش معادن این استان ضروری دانست و در ادامه افزود: مشکلات عدیده‌ و بسیاری در این بخش وجود دارد؛ یکی از این مشکلات مسئله زیرساخت است؛ در استان سیستان و بلوچستان در زمینه احداث زیرساخت‌های قوی و مناسب کار اثر بخشی صورت نگرفته است.
مشکل عمده اینجا در بخش آبرسانی، برق‌رسانی و راه‌سازی در بخش معادن است که به صورت جدی وجود دارد و موانع بسیاری در مسیر توسعه معادن بوجود آورده است. با توجه به وسعت استان و وجود مشکل در دو بخش سیستان (جلگه‌ای) و بخش بلوچستان که شامل معادن بسیار ارزنده‌ای است، وجود زیرساخت‌های قوی، بخصوص در بخش جاده و مسیر حمل و نقل معادن حیاتی است.
مشکل و چالش بعدی نبود مسئله فرآوری است با توجه به فراوانی معادن، متاسفانه در این استان وجود سرمایه گذاری در جهت تأمین کارخانجات لازم برای استخراج و فرآوری به اندازه پتانسیلی که است، وجود ندارد. کارخانجات فرآوری مواد معدنی در این استان به زحمت به ۵۰ نفر نیروی کار پوشش می‌دهند. با توجه به اینکه استان در موقعیت استراتژیک و جغرافیایی خاصی(همجواری با دریای عمان) می‌باشد و از پتانسیل خوبی برای صادرات و استفاده از امتیازات بندر آزاد چابهار برخوردار است، در زمینه صادرات مساعدتی از مراجع ذیصلاح صورت نمی‌گیرد.
وی افزود: توجه به این نکته، حائز اهمیت است که قوانین و دستورالعمل‌های ما بیشتر به صورت تجمیعی است و از مرکز برای تمامی استانها و معادن به یک صورت تصمیم گیری و ابلاغ می‌شود؛ باید در نظر داشت بسیاری از این دستور العمل ها و تصمیمات پاسخگوی نیازهای منطقه نیست. 
نوتی‌زهی گفت: یکی از مشکلات ما دور بودن به بازار داخلی است که نبود زیر ساخت مناسب به مشکلات این بخش می‌افزاید و از طرفی کارخانجات فرآوری موجود جوابگوی این تعداد معدن و حجم کار نیست؛ بنابراین هیچ ارزش افزوده‌ای در بخش معدن ایجاد نمی‌شود و معدنی که با مشکلات بسیار زیرساختی و حمل و نقل مواجه است، با مشکل عدم توانایی فروش و عدم دسترسی به بازار نیز دست و پنجه نرم می‌کند.
به طور مثال ماشین آلات سنگین به دلیل گرانی لاستیک و مشکل در رفت و آمد در جاده‌های خاکی و مشکلاتی مانند تهیه سوخت و عوارض بالای صادرات، رقبتی به فعالیت درمعادن ندارند.
وی گفت: توقع ما در بخش معدن، از دولت و مسئولین، با در نظر داشتن فرصت اشتغال‌زایی در بخش معدن استان سیستان و بلوچستان و پتانسیل بالا برای جذب سرمایه گذار، این است که به بخش زیرساختی این استان رسیدگی ویژه شود و به توسعه منطقه و فقرزدایی کمک شود.
نوتی‌زهی با اشاره به مشکلات زیاد در این استان، نیاز به یک بررسی دقیق و کارشناسی در بخش معدن را ضروروی دانست و گفت: تغییر نظر مثبت مسئولین می‌تواند این استان را از فقر حتمی نجات دهد؛ زیرا می‌توان در بخش اشتغال زایی معادن، با توجه به شرایط موجود، فرصت‌های بسیاری را ایجاد کرد.

رئیس معادن استان سیستان و بلوچستان نسبت به چشم انداز معادن در این استان با توجه به رسیدگی به مشکلات و چالش‌های پیش رو ابراز امیدواری کرد و در ادامه افزود: با در نظر داشتن اینکه استان سیستان و بلوچستان یکی از استان‌ها با پتانسیل بالا در زمینه اشتغال‌زایی و درآمدزایی در کشور است؛ ایجاد زمینه‌های مساعد برای سرمایه‌گذاری در بخش کارخانجات و فرآوری معادن و همینطور رسیدگی به زیر ساخت‌ها، می‌تواند آینده نوید بخشی را برای پیشرفت استان در همه جوانب بدنبال داشته باشد.
وی اظهار کرد: بر اساس اکتشافاتی که اخیراً توسط شرکت‌های بزرگی مانند تهیه مواد معدنی ایمیدرو و دربخش مس شرکت ملی مس ایران صورت گرفته است، این استان از معادن غنی برخوردار است و ذخائر بسیار ارزنده طلا و مس، آن هم در سطح عالی بیانگر وجود همین پتانسیل‌ها و خود دلیل خوبی برای توجه به این استان می‌باشد؛ از طرفی متاسفانه ما شاهد فقر در درجه بسیار بالا در این استان هستیم و مردم ناچارا مشغول به شغل‌های کاذب هستند.
نوتی‌زهی گفت: با توجه به این که نیروی کار در این استان وجود دارد و بعضاً همین نیروی کار برای جستجوی شغل ناچار به مهاجرت به پاکستان و یا دیگر شهرهای کشور هستند؛ ایجاد شرایط اشتغال برای جوانان و جلوگیری از فقر برای این استان بسیار اهمیت دارد؛ طبعاً اشتغال‌زایی باعث می‌شود تا امنیت در این استان بسیار بالاتر از آنچه که در حال حاضر وجود دارد رشد کند و مردم در سایه آرامش و تأمین معاش، به بهبود کیفیت قابل توجهی در زندگی دست یابند.
برای رسیدن به چنین چشم اندازی، پیشنهاد ما در بخش معدن این است که اجازه ورود بدون گمرک ماشین آلات معدنی و ماشین آلات حمل و نقل را از طریق بندر آزاد چابهار به فعالان این حوزه داده شود و شرایطی فراهم شود تا از استان خارج نشوند و در همین استان فعالیت کنند. این خود تحول عظیمی در مسیر توسعه در استان است.
وی با اشاره به اینکه غالب معادن استان سیستان و بلوچستان را معادن کوچک مقیاس تشکیل داده است و تمام مشکلات گفته شده، در این بخش نیز به شدت وجود دارد، گفت: ما انتظار داریم با حمایت شرکت ملی مس ایران کارخانه بزرگی را در بخش معادن مس داشته باشیم و در چنین شرایطی معادن کوچک بسیاری می‌توانند فعال شوند و معادنی که در این استان کشف شده‌اند به بهره برداری برسند. ما معتقیدم معادن این استان ارزش سرمایه گذاری دارد و اشتغال زایی خوبی را در بخش معدن می‌توانیم برای مردم منطقه به ارمغان بیاوریم.
خواستگاه این استان از دولت در بخش معدن این است که استثنا قائل شوند و تا زمانی که این استان به لحاظ شرایط و زیرساخت در حال آماده سازیست، شرایطی فراهم شود تا سرمایه گذار رغبت به حضور و سرمایه گذاری داشته باشد.
به‌طور مثال تا کارخانه‌ها ظرف دو سال در حال آماده‌سازی برای بهره‌برداری است، مجوز صادرات از طریق بندر آزاد چابهار بدون عوارض کمرشکن گمرکی صادر شود.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین