دوشنبه 31 ارديبهشت 1403 شمسی /5/20/2024 2:39:09 AM
بهروز برنا در گفت‌وگو با بیرونیت مطرح کرد:

مشاور شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران اظهار کرد: فعالیت‌های اکتشافی معادن شامل چهار مرحله شناسایی، پیگیری، اکتشاف عمومی و تفصیلی می‌شود و در پایان اکتشاف تفصیلی ذخیره به گواهی کشف می‌شود؛ مشکل اینجاست که چیدمان مراحل شناسایی تا اکتشاف تفصیلی در کشور ما برای بخش خصوصی شفاف نیست.
مراحل چهارگانه اکتشاف برای بخش خصوصی شفاف نیست

 بهروز برنا در گفت‌وگو با بیرونیت تصریح کرد: مراحل پیگیری و شناسایی به طور معمول توسط دولت انجام می شود تا ریسک اکتشافات کاهش پیدا کند؛ بخش خصوصی در کشور ما علاقه مند است که از طریق میانبرهایی، گواهی کشف ذخیره ای را بگیرد حالا تا چه میزان این ذخیره درست است یا غلط چالشی است که همواره وجود داشته است. 
مشاور شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران عنوان کرد: بخش خصوصی برای اینکه درآمد زایی داشته باشد معدنکاری اش به صورت لقمه خوری است یعنی بخش های پرعیار را انتخاب می کند و این در حالی است که باطله های معدنی از ماده معدنی برخوردار هستند. 
برنا گفت: فرایند اکتشاف باید سیستماتیک باشد و روی این فرایند باید نظارت خوبی توسط دولت انجام شود تا در پایان کار، با قطعیت به پاسخ مثبت یا منفی در بخش اکتشافات برسیم. 
مشاور شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران اذعان کرد: بخش خصوصی توانمندی مالی ندارد درواقع سازمان زمین شناسی باید مراحل شناسایی و پیگیری را انجام دهد و زمانی که به مرحله اکتشاف عمومی رسید این فرایند را به بخش خصوصی واگذار کند و اگر هم بخش خصوصی متمایل به این کار نبود باید توسط ایمیدرو و شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ادامه فرایند انجام شده و پس از آن به بخش خصوصی واگذار شود. 
برنا خاطرنشان کرد: بخش خصوصی برای انجام اکتشافات عمقی باید سرمایه کافی و نیروهای مجرب و باتجربه داشته باشد تا این کار را به درستی انجام دهد.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین