دوشنبه 31 ارديبهشت 1403 شمسی /5/20/2024 2:39:21 AM
  • گروه مطلب:| گفتگو| معدن| فارسی|
  • کد مطلب:28266
  • زمان انتشار:يکشنبه 5 بهمن 1399-11:58
  • کاربر:
مهدی رویین در گفت‌وگو با بیرونیت مطرح کرد:

رئیس خانه معدن استان هرمزگان عنوان کرد: تحریم‌های خارجی و خودتحریمی‌های داخلی مسبب بسیاری از مشکلات در صنعت معدن امروز کشور است و بسیاری از مشکلات از مقررات زاید نشات می‌گیرد.
قوانین دست و پاگیر مانع توسعه بخش معدن می‌شود

مهدی رویین اهلی در گفت‌وگو با بیرونیت با بیان ظرفیت‌ها و چالش‌های بخش معدن، درباره تاثیر تحریم‌های داخلی و خارجی گفت: بخش معدن و صنایع معدنی یکی از حوزه‌های مهم و اثرگذار در تولید و تجارت استان و کشور محسوب می‌شود؛ که تحریم‌های بین المللی از یک جهت و خود تحریمی‌ها از جهت دیگر بلای جان صنعت و معدن استان و کشور شده است. 

او افزود: خودتحریمی را باید به دقت در حوزه‌های مختلف سازمان‌های خدمات رسان به تولیدات معدنی کشور مورد کالبد شکافی قرارداد، چرا که استان‌ها متاثر و مجری سیاست گذاری‌های صورت گرفته در راس امور هستند.

رئیس خانه معدن هرمزگان با بیان اینکه نباید با خود تحریمی در جهت اهداف دشمن گام برداریم؛ اذعان داشت: توصیه ما به نمایندگان مجلس این است که، سایه شمشیر مقررات زاید از روی بخش معدن کشور برداشته شود؛ به خصوص در حال حاضر که طرح اصلاح موادی از قانون معادن مصوب سال ۱۳۷۷ در دست بررسی است. همچنین لازم است که از فعالین حوزه موفق و دلسوز حوزه معدن نظرخواهی شود. 
مهدی رویین با اشاره به مهم‌ترین چالش‌ها، در حوزه معدن استان هرمزگان گفت: مهم‌ترین چالشی که ما در استان با آن مواجه هستیم؛ قرار گرفتن سنگ گچ دانه بندی و تصفیه شده، در لیست مواد خام صادراتی است؛ که با استناد به دلایل و مستندات مشروح اعتراض خود را از گذشته تاکنون اعلام نموده و اثبات کردیم که، سنگ گچ دانه بندی شده، مصداق مواد خام معدنی نمی باشد و راهکارها و پیشنهادات خود را جهت ارائه به مقامات عالی تصمیم‌گیرنده ارائه کرده‌ایم.

وی در ادامه با بیان مواردی از استدلال خود، جهت عدم قرارگیری سنگ گچ دانه بندی شده در زمره مواد خام معدنی عنوان کرد: سنگ گچ دانه بندی صادراتی بنا بر ساختار زمین شناسی موجود در استان هرمزگان و دیگر استانهای ساحلی، به صورت توده‌ای با توالی لایه‌های مارن و گچ همراه است که، برای استحصال سنگ گچ در معادن مختلف ابتدا باید به میزان حداقل ۵۰ درصد وزنی سنگ گچ، مارن را جداسازی کرده و در محل معدن از سنگ گچ جدا و تصفیه کرد، اما با این کار تنها می‌توان ۸۰ درصد مارن را از سنگ گچ جدا نمود که برای اینکه جداسازی به ۹۰ درصد برسد؛ پس از حمل ماده معدنی به واحد خردایش در دو مرحله اقدام به جداسازی مارن از سنگ گچ می گردد؛ تا اینکه بتوان سنگ گچی با عیار ۹۰ درصد به سختی تولید کرد.
وی افزود: با توجه به موارد ذکر شده به جرات می‌توان گفت، اگر ما سنگ گچ را به همان شکل موجود در معدن تنها با خردایش و دانه بندی، برای اینکه قابل حمل باشد دانه بندی کنیم؛ قابل استفاده در هیچ صنعتی نخواهد بود. لذا بنا بر تعریف معاون معدنی وزارت صمت، از ماده معدنی خام و فرآوری صورت گرفته بر روی ماده معدنی سنگ گچ در ۳ مرحله، یکبار در محل معدن و ۲ بار در واحد خردایش و دانه بندی و آنگاه قابل استفاده کردن سنگ گچ برای مصرف، سنگ گچ دانه بندی صادراتی از ردیف ماده خام خارج می‌شود.
رئیس خانه معدن استان هرمزگان با بیان اینکه معادن گچ در این استان تاکنون برای هزار نفر از اهالی مناطق محروم و روستایی اشتغالزایی مستقیم داشته است؛ اذعان داشت: از آنجا که هدف از لغو معافیت صادرات مواد خام معدنی، ایجاد ارزش افزوده و جلوگیری از واردات جهت تامین مواد اولیه مراکز تولیدی است؛ لازم به ذکر است که در مورد سنگ گچ دانه بندی شده که مورد استفاده عمده آن در سیمان است. تنها ۳ الی ۵ درصد سیمان را تشکیل می‌دهد و یک ماده کمکی در تولید سیمان محسوب می‌شود، نه ماده اولیه و تولیدکنندگان سیمان خارج از کشور هیچگاه ۹۵ تا ۹۷ درصد صنعت خود را برای تامین ۳ الی ۵ درصد صنعت شان تعطیل نمی‌کنند. اگر این ممنوعیت تداوم یابد، ما تا ابد بازار سنگ گچ دنیا را از دست خواهیم داد.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین