دوشنبه 31 ارديبهشت 1403 شمسی /5/20/2024 2:25:16 AM
  • گروه مطلب:| خبر| معدن| فارسی|
  • کد مطلب:28312
  • زمان انتشار:جمعه 10 بهمن 1399-22:40
  • کاربر:

دو معدن‌چی چینی که به مدت دو هفته زیر زمین گیر افتاده‌ بودند می‌گویند که با ضربه زدن به یک لوله با گروه نجات در روی زمین ارتباط برقرار کرده بودند.
نجات دو معدنچی معدن طلای چین/ ۲۰ نفر جان دادند

به گزارش "بیرونیت" به نقل از بی بی سی آن‌ها که برای اولین بار در مورد این عملیات دراماتیک نجات صحبت می‌کردند، همچنین از احساس خود پس از رهایی سخن گفتند و یکی از آن‌ها لحظه رهایی را به "تولد دوباره" تشبیه کرد.

این دو نفر در میان ۱۱ نفری بودند که روز ۱۰ ژانویه از یک معدن طلا در استان شندونگ چین نجات داده شدند. عملیات نجات هنوز برای پیدا کردن یک معدن‌چی دیگر ادامه دارد.

در عملیات نجات همچنین جسد ۹ معدن‌چی پیدا شد و یک نفر دیگر نیز که به کما رفته بود، هفته گذشته در بیمارستان درگذشت.

یکی از معدن‌چی‌ها به نام دو آن، روز سه‌شنبه از روی تخت بیمارستان به خبرگزاری دولتی چین گفت: "هنگامی که صدای مته‌ای که زمین را می‌شکافت شنیدیم، همه ما سر پا ایستادیم، خیلی هیجان‌زده شده‌بودیم. این حس را نمی‌توان با کلمات توضیح داد، انگار دوباره متولد شده بودیم."

معدن‌چی دیگر به نام ونگ کنگ نیز گفت: "ما نزدیک به ۶۰۰ متر زیر زمین گیر افتاده بودیم؛ وضعیت نا امید‌کننده‌ای داشتیم. حالا واقعا خوشحالیم."

معدن‌چیان همچنین توضیحات بیشتری به رسانه‌ها در مورد وضعیتشان پس از انفجار در دهانه معدن دادند.

یک گروه ۲۲ نفره از معدن‌چیان در بخش‌های مختلف معدن در حدود ۶۰۰ متر زیر زمین کار می‌کردند که انفجار رخ داد. بروز انفجار در دهانه معدن موجب شد که ارتباط آن‌ها با جهان خارج قطع شود.

آقای ونگ می‌گوید که در لحظات اولیه پس از انفجار نمی‌توانسته هیچ جایی را ببیند: "موج انفجار خیلی شدید بود و موجب شد کلاه‌های ایمنی ما ترک بخورد. پس از این که حادثه تمام شد ما بلافاصله دنبال بقیه گشتیم."

برای چند روز آقای ونگ و آقای دو که بخشی از گروه یازده نفره معدن‌چی‌ها بودند، در انتظار کمک نشسته بودند. آن‌ها بعدا فهمیدند که مسئولان شرکت، گزارش حادثه را با ۳۰ ساعت تاخیر داده‌اند. گروه، غذایی نداشت و فقط با نوشیدن آب خودش را زنده نگه می‌داشت.

آقای دو گفت: "آب زیادی آن پایین بود، ولی ما خیلی با احتیاط آب می‌نوشیدیم و فقط هنگامی که حسابی تشنه بودیم و در حد زنده ماندن از آبی که در اختیارمان بود، مصرف می‌کردیم."

با این حال او می‌گوید که گروه در همین شرایط هم تلاش می‌کرد، روحیه‌اش را بالا نگه دارد: "ما به یکدیگر حرف‌های امیدبخش می‌زدیم و برای همین توانستیم دوام بیاوریم."

طبق گزارش‌ها، گروه نجات برای اولین بار هنگامی متوجه شدند که افراد زنده زیر آوار قرار دارند که دیدند طنابی که داخل معدن پایین رفته، کشیده می‌شود. اما خبرگزاری رسمی چین روز سه‌شنبه گفت که اولین نشان از وجود زندگی در معدن در واقع ضربه زدن به لوله بوده است.

معدن‌چی‌ها به رسانه‌ها گفتند که هر روز یک نفر از آن‌ها مامور ضربه‌زدن به لوله‌ای بود که از داخل معدن تا سطح زمین امتداد داشت.

سرانجام روز ۱۷ ژانویه، آقای ونگ ۵ بار به لوله ضربه زد تا به این طریق بگوید که آن‌ها در بخش پنجم معدن هستند و این صدایی بود که گروه نجات شنید و در پاسخ به لوله ضربه زد.

آقای ونگ گفت: "من صدای ۲۰ ضربه را شنیدم، اما دلیل آن را متوجه نشدم. بعد با سایر معدن‌چی‌ها صحبت کردم و به این نتیجه رسیدیم که این می‌تواند تعداد افرادی باشد که در معدن گیر افتاده‌اند، به همین دلیل من برگشتم و با زدن ۲۲ ضربه پاسخ دادم."

گروه نجات سرانجام با مته سوراخی به سمت افراد گیر افتاده ایجاد کردند و از طریق آن غذا، دارو، قلم و کاغذ برای معدن‌چیان فرستادند.

بعد از آن بود که یک کاغذ از معدن به بیرون فرستاده شد که روی آن نوشته شده بود آن‌ها ۱۱ نفر هستند و یک گروه ۱۲ نفره هم پایین‌تر گیر افتاده‌اند. در نهایت هم یک هفته طول کشید تا گروه بتواند معدن‌چی‌ها را بیرون بیاورد.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین