چهارشنبه 26 ارديبهشت 1403 شمسی /5/15/2024 12:13:14 PM
  • گروه مطلب:| خبر| معدن| فارسی|
  • کد مطلب:28787
  • زمان انتشار:يکشنبه 8 فروردين 1400-9:31
  • کاربر:

دبیر انجمن سنگ آهن ایران از شروع رسمی فعالیت شورای آهن و فولاد در پایان فروردین امسال خبر داد و گفت: آیین‌نامه تشکیل شورای آهن و فولاد از ابتدای فروردین نهایی خواهد شد و بر اساس آن در پایان فروردین خواهیم توانست به صورت رسمی این آیین‌نامه را اجرایی کنیم تا گامی محکم برای رفع و رجوع مشکلات زنجیره فولاد برداشته شود.
آغاز رسمی فعالیت شورای آهن و فولاد در پایان فروردین ۱۴۰۰

به گزارش بیرونیت، در ماه‌های پایانی سال گذشته برخی اعضای انجمن‌های تولیدکنندگان فولاد و سنگ آهن ایران از جمله رضا شهرستانی، عضو هیات مدیره انجمن فولاد و مهرداد اکبریان، رئیس انجمن سنگ آهن از رایزنی بین اعضای این دو انجمن برای تشکیل تشکلی مشترک با عنوان شورای آهن و فولاد خبر دادند. تشکلی که قرار است در آن تولیدکنندگان بخش خصوصی حلقه‌های ابتدایی و میانی زنجیره فولاد ضمن کنار گذاشتن اختلافات قبلی، نقطه نظراتشان را با یکدیگر به اشتراک بگذارند و به راهکارهایی مشترک برای حل مشکلات صنفی هر دو حوزه برسند.
سعید عسگرزاده، دبیر انجمن سنگ آهن ایران در همین راستا به خبرنگار فولادبان گفت: فعالیت رسمی شورای آهن و فولاد در پایان فروردین ۱۴۰۰آغاز می‌شود تا گامی محکم برای رفع و رجوع مشکلات زنجیره فولاد برداشته شود.
وی افزود: آیین‌نامه تشکیل شورای آهن و فولاد از ابتدای فروردین نهایی خواهد شد و بر اساس آن در پایان فروردین خواهیم توانست به صورت رسمی این آیین‌نامه را اجرایی کنیم و به این ترتیب، این شورا از پایان فروردین ۱۴۰۰ فعالیت رسمی خود را آغاز خواهد کرد.
عسگرزاده درباره اعضای شورای آهن و فولاد توضیح داد: اعضای این شورا، فعلا منتخبی از اعضای انجمن‌های سنگ آهن و تولیدکنندگان فولاد هستند و با توجه به این که نیت هر دو طرف، کمک به یکدیگر است، امیدواریم با ایجاد شفافیت در عرضه، تقاضا و انجام قیمت‌گذاری‌های درست، مشکلات زنجیره فولاد با تشکیل این شورا به حداقل ممکن برسد.
دبیر انجمن سنگ آهن ایران با بیان این که تا کنون چند جلسه غیررسمی شورای آهن و فولاد بر پا شده است، اظهار داشت: ابتدا قرار بر این بود که این شورا به صورت یک کنفدراسیون در اتاق بازرگانی ثبت شود، اما از آنجا که ایجاد کنفدراسیون نیازمند داشتن چند تشکل است و تعداد اعضای این شورا محدود است، تصمیم بر این شد که در آیین‌نامه مشترک، دو انجمن سنگ آهن و تولیدکنندگان فولاد مقرراتی برای تشکیل این شورا تدوین کنند و سپس این آیین‌نامه برای تایید نهایی به معاونت تشکل‌های اتاق بازرگانی ایران ارسال خواهد شد.
وی شورای آهن و فولاد را یک تشکل فراگیر در زنجیره فولاد دانست و گفت: این شورا به عنوان نهادی جامع که شرکت‌های سنگ آهنی و فولادی را دربرمی‌گیرد، به حل مسائل تمام زنجیره فولاد کمک خواهد کرد. اساسا در میان حلقه‌های آهن و فولاد نوعی وابستگی وجود دارد و گسست بین آنها میسر نیست و بنابراین نمی‌توان به صورت بخشی برای این حلقه‌ها تصمیم گرفت.
عسگرزاده در ادامه تاکید کرد: بزرگترین امتیاز شورای آهن و فولاد این است که بخش اعظمی از زنجیره فولاد یعنی تولید سنگ آهن، کنسانتره، گندله و فولاد را تحت پوشش خواهد داشت و به همین دلیل این شورا می‌تواند منافع ملی مربوط به تمام زنجیره را در نظر می‌گیرد و قطعا منافع کل زنجیره فولاد در فضایی تعاملی تامین خواهد شد.
دبیر انجمن سنگ آهن ایران در پایان تصریح کرد: در بسیاری از کشورهای بزرگ دنیا مثل چین و هند، انجمن‌های سنگ آهن و فولاد به صورت مجزا وجود ندارد، این در حالی است که در ایران، این دو انجمن به صورت جداگانه فعالیت می‌کنند و تصمیم‌گیری‌هایشان مستقل از یکدیگر است. ولی بهترین حالت این است که شورای آهن و فولاد، تمام زنجیره از حلقه‌های بالادستی تا آخرین حلقه‌های مرتبط با فولاد یعنی تولید مواد نسوز و فروآلیاژها و حتی تولید زغال سنگ را تحت پوشش قرار دهد.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین