پنجشنبه 27 ارديبهشت 1403 شمسی /5/16/2024 8:20:18 AM
علیرضا شهیدی در گفت‌وگو با بیرونیت خبر داد

علیرضا شهیدی از عملیات اکتشافی مشترک سازمان زمین‌شناسی و ایمیدرو خبر داد و اعلام کرد برای جبران ضعف بودجه‌ای استراتژی جدیدی در سازمان زمین‌شناسی در دستور کار قرار گرفته است. او می‌گوید در شورای راهبری سازمان تصمیم بر تغییر مقیاس از ۲۵ هزار به ۵۰ هزار گرفته شده و بر این اساس از امسال کلیه تولیدات اطلاعات پایه و نقشه‌های زمین شناسی و اکتشافی با این مقیاس تهیه می‌شوند. از سویی به صورت پایلوت نقشه‌های زمین‌شناسی نسل ۲ را تهیه خواهیم کرد.
طراحی نقشه‌های نسل ۲ برای زمین
علیرضا شهیدی با اشاره به عملیات اکتشافی مشترک سازمان زمین‌شناسی و ایمیدرو مطرح کرد: برای جبران ضعف بودجه‌ای استراتژی جدیدی در سازمان زمین‌شناسی در دستور کار قرار گرفته و با حمایت‌های مقام عالی وزارت صمت، سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی و ایمیدرو تفاهمی امضا شده که طبق آن کارهای اکتشافی به صورت مشترک میان این سازمان و سازمان ایمیدرو انجام خواهد گرفت.
او افزود: بر اساس این برنامه مشترک و تعیین اولویت ها،  منابع مورد نیاز تامین و فعالیت های اکتشافی را سازمان زمین شناسی انجام می‌دهیم.

رئیس سازمان زمین‌شناسی با اشاره به برنامه های سازمان زمین شناسی در سال ۱۴۰۰ گفت: یک تغییر اساسی در برنامه‌های خود ایجاد کرده‌ایم، بر این اساس مقیاس کارهای سازمان زمین شناسی تغییر پیدا کرده است.

شهیدی ادامه داد: در گذشته مقیاس‌های ۲۵۰ هزار و ۱۰۰ هزار را در دستور کار قرار داده بودیم. از سال 1383 نقشه های زمین شناسی با مقیاس 25000 در برنامه کاری سازمان قرار گرفت که در 5 لایه تهیه میشدند. 
او افزود: از آنجایی که   پوشش این مقیاس نقشه در کشور شامل بیش از ۱۱ هزار سلول نقش ۲۵۰۰۰ بوده است عمدتاً به دلیل بودجه محدود سازمان نمی توانستیم در  بازه زمانی کوتاهی پوشش سراسری داشته باشیم. از اینرو در شورای راهبری سازمان تصمیم بر تغییر مقیاس از 25000 به 50000 گرفته شد. بر این اساس  از امسال کلیه تولیدات اطلاعات پایه زمین شناسی و اکتشافی با این مقیاس تهیه می گردنند.
 
به گفته او در سال جاری به صورت پایلوت نقشه های زمین شناسی نسل دو را تهیه می‌کنیم. 
رئیس سازمان زمین شناسی در ادامه با اشاره به نقشه های سیستماتیک اکتشاف بیان کرد: در موضوع اکتشاف نقشه های سیستماتیک برای اولین بار در کشور در چهار لایه که شامل لایه های فلزی ، غیرفلزی، عناصر نادر خاکی و لایه های سنگی ساختمانی است تهیه می شود. 
همچنین یکی دیگر از فعالیت های سازمان در سال جاری پایش مواد معدنی کشور است که در برنامه ریزی های کلان معدنی کشور بسیار حائیز اهمیت است.
شهیدی ابراز امیدواری کرد در برنامه پنج ساله هفتم بتوانیم اطلاعات پایه قسمتهایی اعظمی از کشور را که  از لحاظ اکتشاف اهمیت دارد را تهیه کنیم.


مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین