چهارشنبه 26 ارديبهشت 1403 شمسی /5/15/2024 9:20:53 PM
  • گروه مطلب:| گزارش| معدن| فارسی|
  • کد مطلب:30842
  • زمان انتشار:سه شنبه 23 آذر 1400-17:58
  • کاربر:
گزارش بیرونیت از آیین گشایش سمپوزیوم فولاد ۱۴۰۰

سمپوزیوم فولاد ۱۴۰۰ صبح امروز، سه‌شنبه ۲۳ آذر ماه، با حضور متخصصان، مدیران عامل فولادسازان و واحدهای معدنی مرتبط، اساتید دانشگاه و دانشجویان در مرکز همایش‌های بین‌المللی کیش آغاز به کار کرد.
درخواست برای کاهش گاز CO۲ در صنعت فولاد ایران/کووید۱۹ بر صنعت فولاد جهان چه تاثیری گذاشت؟

به گزارش بیرونیت در مراسم افتتاحیه‌ی سمپوزیوم فولاد ۱۴۰۰، احمد رضائیان، دبیر اجرایی این سمپوزیوم و عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان گفت: «هر سال با رصد فعالیت‌های علمی دانشمندان دنیا، لیست دو درصد از آنها به عنوان دانشمندان برتر دنیا اعلام می‌شود و در سال ۲۰۲۱ برای چندمین سال متوالی نام پروفسور عباس نجفی‌زاده در فهرست دو درصد دانشمند برتر دنیا قرار گرفت». 

او با ارائه‌ی گزارشی از مقالات ارسالی به بیست و سومین سمپوزیوم فولاد بیان کرد: «در بخش مقالات ارسالی به این سمپوزیوم، بیش از ۲۲۰ مقاله ارسال شده است و حدود ۶۵ داور و کارشناس متشکل از جامعه‌ی دانشگاهی و صنعتی به ارزیابی آنها پرداختند».
او ادامه داد: «از میان مقالات ارسالی ۱۳۶ مقاله پذیرفته شد؛ حدود ۶۵ مقاله در دسته‌ی علمی-پژوهشی، ۶۳ مقاله در دسته‌ی گزارش‌های فنی و تحقیقات میدانی و ۸ مقاله به‌عنوان اثر عمومی دسته‌بندی شدند».
دبیر اجرایی سمپوزیوم فولاد ۱۴۰۰ با بیان اینکه ۳۳ مقاله در روزهای آتی در سالن‌های مختلف مرکز همایش‌های بین‌المللی کیش ارائه خواهد شد، افزود: «۷۶ اثر نیز به صورت پوستر در این سپوزیوم ارائه می‌شود. بیشتر مقالات مختلف ارسالی به سمپوزیوم در صنایع مختلف بر موضوعات محیط زیستی تمرکز دارد».
افزایش تولید فولاد ایران در دوران پاندمی کرونا

در بخش دیگری از مراسم افتتاحیه‌ سمپوزیوم فولاد ۱۴۰۰، عباس نجفی‌زاده، رئیس هیأت مدیره‌ی انجمن آهن و فولاد ایران ضمن تشکر از عوامل و ستاد اجرایی، حاضران و حامیان این سمپوزیوم گفت: «بیست و سومین سمپوزیوم فولاد در نمایشگاهی به متراژ ۱۷ هزار مترمکعب و با مشارکت ۲۷۵ شرکت برگزار شده است».
او با اشاره به فعالیت‌های انجمن آهن و فولاد ایران بیان کرد: «فعالیت‌های انتشاراتی انجمن در دو قالب مجلات علمی و پژوهشی و همچنین تولید کتاب‌هایی در زمنیه‌ی آهن و فولاد است. همچنین تاکنون ۱۴۲ کارگاه‌ آموزشی تخصصی به صورت حضوری و ۳۴ سمینار در دفاتر اقماری انجمن برگزار کرده‌ایم. برپایی میزگردهایی متناسب با صنعت فولاد نیز از دیگر اقداماتی است که توسط انجمن آهن و فولاد انجام شده است».
نجفی‌زاده با بیان اینکه قطع‌نامه‌های حاصل از سمپوزیوم‌ها به مقامات تصمیم‌گیرنده‌ی کشوری ارسال خواهد شد، افزود: «تاکنون با چهار انجمن، هشت دانشگاه و سه شرکت تفاهم‌نامه‌ی همکاری امضا کرده‌ایم. همچنین روند رشد اعضای انجمن در سال‌های گذشته افزایشی بوده است. تا جایی که از ۳۶ عضو در سال ۷۹ به ۲۰۵۰ عضو در سال جاری رسیده‌ایم».
رئیس هیأت مدیره‌ی انجمن آهن و فولاد ایران در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به حجم تجارت جهانی فولاد که حدود ۲۵ درصد است، گفت: «در حال حاضر حدود شش میلیون نفر به صورت مستقیم و ۴۳ میلیون نفر به صورت غیرمستقیم در این صنعت مشغول به کارند».
او بنابر استناد انجمن جهانی فولاد ادامه داد: «در سال ۲۰۱۹ و همچنین در سال ۲۰۲۰ ایران در رتبه‌ی دهم تناژ فولاد قرار دارد. ویروس کووید ۱۹ نیز در میزان رشد فولاد اغلب کشورها تأثیر منفی داشته و تنها دو کشور چین با رشد هفت درصدی و ایران با رشد ۱۱ درصدی افزایش تولید را تجربه کرده‌اند». 

پیشنهاد برای کاهش گاز CO۲ در صنعت فولاد

نجفی‌زاده با مقایسه‌ی میزان انتشار گاز CO۲ میان کشورهای مختلف در ۱۰ سال گذشته گفت: «میزان CO۲ در کشور چین رشد داشته است، در حالیکه ایالت متحده‌ی آمریکا با به کارگیری تکنولوژی توانسته است میزان تولید این گاز را کم کند».
او همچنین به رتبه‌بندی کشورها براساس میزان انتشار گاز CO۲ در سال ۲۰۱۸ اشاره کرد و رتبه‌ی ایران را در رده‌ی هفتم اعلام کرد. براساس سرانه‌ی گاز CO۲ در سال ۲۰۱۸ نیز اعلام کرد که ایران را در رده‌ی یازدهم قرار دارد.  
نجفی‌زاده در بخش دیگری از سخنان خود پیشنهادهایی برای کاهش گاز CO۲ در صنعت فولاد ارائه کرد و گفت: «لازم است دولت‌ها در کاهش گازهای گلخانه‌ای نقش محوری داشته باشند تا با تنظیم نقشه‌ی راه و وضع قوانین و حمایت‌های مالی موثر به‌عنوان موتور محرکه این روند عمل کنند. همچنین شرکت‌های فولادی باید در جهت حفظ سلامتی کارکنان و باقی ماندن در بازار با تنظیم برنامه و تخصیص بودجه‌ی مناسب در لیت مسیر به صورت موثر گام بردارند».
رئیس هیأت مدیره‌ی انجمن آهن و فولاد ایران تأکید کرد: «نیاز به کاهش سریع گازهای گلخانه‌ای، فشاری برای اصلاح فناوری‌های موجود و تبدیل فناوری فعلی به نوآوری‌ها ایجاد می‌کند. این فشار موجب ایجاد فضای مناسبی برای نوآوری در سطح وسیع در کشور خواهد شد».
او ادامه داد: «استفاده از این فرصت با توجه به پتانسیل‌های انسانی فرهیخته‌ی موجود در ایران و البته مشروط به حمایت واقعی از ایده‌ها و نوآوری‌های آنان می‌تواند ایران را در ده سال آینده به‌عنوان یکی از صادرکنندگان فناری‌های دوست‌دار محیط زیست مطرح کند». 
پیامدهای انقلاب صنعتی چهارم در صنعت فولاد
نجفی‌زاده همچنین با اشاره به انقلاب صنعتی چهارم که در حال حاضر در آن به سر می‌بریم گفت: «گسترش موثر هوش مصنوعی و به‌کارگیری آن در صنعت، گسترش استفاده از فناوری هم‌زاد دیجیتال و افزایش وسیع از اینترنت اشیا و روبات‌های پیشرفته، پرینترهای سه‌بعدی و خودروها، قطارها، هواپیماها و کشتی‌های خودران از پیامدهای انقلاب صنعتی چهارم است».
او کم شدن فاصله‌ی میان دنیای دیجیتالی، فیزیکی و بیولوژیک و در نتیجه یک‌پارچه شدن کل فرایند به کمک اینترنت اشیا و افزایش سرعت تغییرات فناوری را از دیگر پیامدهای این انقلاب دانست. 
رئیس هیأت مدیره‌ی انجمن آهن و فولاد ایران در رابطه با جهت‌گیری صنایع فولاد در انقلاب چهارم صنعتی بیان کرد: «دیجیتالی شدن، استفاده از هوش مصنوعی در فرایندها، استفاده از روبات‌های هوشمند و همچنین توسعه‌ی کنترل از راه دور مدیران از جمله جهت‌گیری‌های قابل پیش‌بینی صنایع فولاد در انقلاب صنعتی چهارم است. همچنین می‌توان پیش‌بینی کرد که در این دوران تنها ۴۰ درصد از مشاغل باقی خواهند ماند».
او با بیان اینکه با انقلاب روبات‌ها ۹۷ میلیون شغل جدید ایجاد خواهد شد، بیان کرد: «در این شرایط به پرسنلی با قابلیت فکر و تجزیه و تحلیل زیاد نیاز است».
نجفی‌زاده در آخرین بخش سخنان خود، از انطباق فرایندهای تولید با الزامات انقلاب چهارم و همچنین تولید فولادهایی مطابق با نیاز مصرف کننده به‌عنوان الزامات انقلاب صنعتی چهارم در صنعت فولاد یاد کرد.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین