سه شنبه 25 ارديبهشت 1403 شمسی /5/14/2024 9:48:59 AM
دخالت دولت در انتخابات نظام مهندسی معدن ناکام ماند

پروژه سیاسیون برای فتح انتخابات نظام مهندسی معدن شکست خورد تا نیروهای متخصص و مجرب معدنی برنده این کارزار شوند. پس از آنکه معاون معدنی وزارت صمت چند روز پیش با ارسال نامه ای عضویت کارکنان وزارت صمت در شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی معدن را ممنوع اعلام کرد، در نهایت از مواضع خود عقب نشست. رضا محتشمی پور در موضع جدید خود اعلام کرده که کارکنان وزارت صمت می توانند با اخذ مرخصی، در شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی معدن عضو شوند. با توجه به موضع جدید معاونت معدنی وزارت صمت، انتخابات نظام مهندسی معدن در روز دوشنبه برگزار و نیروهای مجرب و متخصص به عنوان اعضای شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی معدن انتخاب شدند. چندی پیش بود که به دنبال انتشار نامه‌ای با امضای معاون جدید معادن وزارت صمت مبنی بر ممنوعیت عضویت کارکنان وزارت صمت در شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی معدن و هیات مدیره استان‌ها، جمعی از اعضای سازمان نظام مهندسی معدن، دانشگاهیان و فعال این بخش با انتشار نامه‌ای سرگشاده دخالت این معاونت را در انتخابات شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی معدن غیرقانونی قلمداد کردند.
مردودی سیاسیون در مهندسی معدن

بیرونیت پیش تر درباره تبعات دخالت سیاسیون در انتخابات نظام مهندسی معدن هشدار داده و نامه جمعی از اعضای سازمان نظام مهندسی معدن را منتشر کرده بود.

به گزارش بیرونیت در این نامه که خطاب به رضا محتشمی‌پور نوشته شد، آمده بود: "جناب آقای محتشمی‌پور، همانگونه که در بخشنامه مذکور قید فرمودید، ماده ۲۰ قانون نظام مهندسی معدن به صراحت نحوه انتخاب اعضای محترم شورای مرکزی را مشخص کرده و قانونگذار به منظور استفاده از تمام ظرفیت‌های کارشناسی کشور تباین و تعارض تشخیص نداده است که کارمندان وزارت صمت را از حق عضویت در شورای مرکزی منع کند. لذا بخشنامه جنابعالی از این جهت بالاتر از قانون است. 

در ادامه این نامه فعالان بخش معدن از معاونت جدید معادن پرسیده‌ بودند آیا سازمانی که در ۲۰ سال بدون کوچک‌ترین تنش سیاسی، صرفا به رسالت فنی خود اقدام کرده و خود را گرفتار جریان‌های سیاسی در کشور نکرده و کارشناسان مجرب بخش دولتی و خصوصی با دلسوزی و همدلی در اعتلای بخش معدن کشور از هیچ کوششی دریغ نکرده‌اند، امروز با صدور این بخشنامه خود را در جایگاه متهم قلمداد می‌کنند که این برداشت از طرف جنابعالی، قطعا مورد انتظار فعالان بخش معدن نیست و با قانون نیز منافات دارد.
در ادامه این نامه همچنین آمده بود: شما به چه دلیل و چه برهانی خود را فراتر از قانون دانسته و این چنین به قامت سازمانی علمی و فنی که بیش از ۴۰ هزار نفر عضو دارد بی توجهی می‌کنید و کمتر از دو روز باقیمانده به انتخابات شورای مرکزی بخشنامه‌ای خلق‌الساعه صادر می‌کنید که نه‌تنها باعث دلسردی بخش اعظمی از کارشناسان معدن کشور را موجب می‌شوید، لیکن مسبب تردید در صحت انتخابات آتی خواهید شد و عمدا تنشی غیرقابل‌جبران در پیکره‌ی سازمان ایجاد خواهید کرد که تاکنون خود را از گزند چنین مداخلاتی مصون نگه داشته است.
در پایان این نامه آمده بود: قانون نظام مهندسی معدن براساس خِرد جمعی از پیشکسوتان و کارشناسان خبره‌ بخش معدن تدوین شده و مسیر قانونی خود را در جهت تصویب گذرانیده است. لیکن به جای این اقدامات فراقانونی و تنش‌زا در یک سازمان غیردولتی، توصیه می‌شود فکری به حال معادن غیرفعال و متروکه کنید تا شاید حسن نیت شما برای یک کار انقلابی برای فعالان بخش معدن عینیت بیشتری داشته باشد تا اینکه بخشنامه‌ای دقیقه‌ نودی و خلق‌الساعه صادر کنید که هیچ عایدی غیر از تنش در کشور ایجاد نخواهد داشت.
به گزارش بیرونیت، معاون جدید معادن وزارت صمت با نیت جلوگیری از ورود کارشناسان دولتی به مدیریت ارشد سازمان‌نظام مهندسی معدن عملا باعث خواهد شد تا افرادی بدون تجربه مدیریتی بصورت غیر دموکراتیک وارد مدیریت سازمان نظام مهندسی معدن شوند.
بر اساس این گزارش، محتشمی‌پور از بدو ورود خود به معاونت معدنی تا کنون در اجتماعات معدنی و نمایشگاه‌های تخصصی بخش معدن حضور نیافته و پشت درهای بسته بخشنامه‌ای صادر کرده که عملا سبب خواهد شد نیروهای مجرب و کاربلد بخش معدن از سازمان نظام‌مهندسی حذف و جریانی سیاسی با رویکرد ایدئولوژیک وارد این سازمان شوند.
این گزارش حاکی از آن است که محتشمی‌پور حتی یک روز هم سابقه و تجربه مدیریتی در بخش معدن نداشته و به عنوان سیاستگذار و تصمیم‌گیر اصلی این بخش از سوی وزیر صمت انتخاب شده است.
او نگاهی تنظیم بازاری به بخش معدن دارد و این درحالیست که بخش معدن کشور با مشکلات پیچیده‌ای نظیر دخالت سیاسیون در تصمیم‌سازی‌ها، تحرکات قومیتی، دخالت مدیران منطقه‌ای، فقر سرمایه ‌گذاری، کاهش رشد ارزش افزوده در ۶ ماه نخست امسال، فرسودگی تکنولوژی و ماشین‌آلات و کمبود آب، برق و گاز و سایر زیرساخت‌‌ها مواجه است و تا کنون برنامه‌ای برای رفع این مشکلات ارائه نداده است.


مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین