جمعه 28 ارديبهشت 1403 شمسی /5/17/2024 11:13:31 AM
بنیان‌گذار ایمیدرو در گفت و گو‌ با بیرونیت:

در شرایطی که طرح تفکیک وزارت صنعت، معدن و تجارت این روزها به محل نقد و بحث موافقان و مخالفان آن تبدیل شده، بنیان‌گذارایمیدرو معتقد است جدایی بخش تولید از تجارت اقدام درستی است و این دو از اول هم نباید در قالب یک وزارتخانه ادغام می شدند.
با جدایی تولید از تجارت موافقم

مصطفی موذن زاده در گفت ‌و‌ گو با خبرنگار بیرونیت گفت: من این طرح تفکیک کاملا موافق هستم و در‌کل این دو وزارتخانه  از ابتدا هم نباید ادغام می‌شدند وی با بیان اینکه وزارت بازرگانی وابستگی به طرح های صنعتی ندارد، افزود: در حال حاضر دو کار جدا ازهم پیش برده می‌شوند، به طوری که یک جا هدف تولید برای صادرات و ارائه راهبرد صادراتی توسط دولت ها بوده و در جای دیگر قیمت گزاری هدف است.

موذن زاده تاکید کرد: پاسخ گویی و رسیدگی به سیل زیادی از مسائل مربوط به تولید و تجارت مستلزم یک وزارت عریض و طویل و بسیار بزرگ است و یکپارچه بودن این دو وزارت‌خانه منطق ندارد.  وی ادامه داد: کشور ما عموما کشوری مبتنی بر واردات بوده و ادغام باقی ماندن این دو وزارت‌خانه امری ضروری نیست.

بنیان گذار ایمیدرو با بیان اینکه  من موافق ادغام کردن همه صنایع باهم بودم ولی ادغام بازرگانی با صنعت را از این قائده مستثنی می دانستم، تاکید کرد: اگرچه ادغام یک سری از مسائل را حل می‌کند ولی از آن طرف منجر به ایجاد چالش های جدید می‌شود، کما اینکه این دو وزارت‌خانه چندین سال است باهم ادغام شده اند و‌ وزارت تشکیل شده (صمت) هیچ وقت موفق نبوده است.

به گفته موذن زاده، دلیل عدم موفقیت ادغام تولید و تجارت این است که وزیر مربوطه باید همزمان پاسخ‌گوی موارد متعدد اعم از تنظیم بازار، خودرو و فولاد و صنایع گوناگون باشد که طبعا زمان کافی برای رسیدگی به همه این مسائل را ندارد.

او در پاسخ به این پرسش که آیا زیرساخت‌های لازم برای تفکیک دو وزارت‌خانه وجود دارد، گفت: ساختمان‌ها و پرسنل ‌و ساختار‌ها این دو وزارتخانه عملا سرجای خود هستند و ‌فقط اسمی ادغام شده‌اند و تنها وزیرشان یکی است؛ بنابراین زیرساخت‌ها برای تفکیک آماده هستند.

وی در واکنش به سخنان رئیس کمیسیون صنایع و معادن مبنی بر مخالفت مجلس با طرح مذکور افزود: به هر حال مجلس می‌تواند نظر خود را داشته باشد. دولت قبل هم در ابتدا با این طرح موافق بود ولی بعد‌ها متوجه شد ادغام  مشکل ایجاد کرده و خواست صمت را تفکیک کند اما مجلس اجازه نداد.

 



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین